Netthandel
Sjekk kva du bør undersøke før du handler på nett, og hvordan du går frem dersom du ønsker å klage på kjøpet.
Sjekk om du finner kontaktinformasjon
En seriøs selger oppgir kontaktinformasjon. Sjekk alltid om du finner navn, e-postadresse, telefon og organisasjonsnummer.
Sjekk butikkens rykte
Søk på nett for å se om firmaet er til å stole på. Et tips er å søke med firmanavnet i kombinasjon med ord som «fraud», «complaint» og «review». Hvis butikken holder til USA, kan du sjekke Better Business Bureau.
Sjekk vilkårene
Selgere opererer ofte med ulike vilkår for hva som skjer ved for eksempel forsinkelse, avbestilling og retur. Sjekk hva som gjelder før du krysser ok. Dette er spesielt nøye hvis du handler utenfor EU, hvor rettighetene og reglene varierer i stor grad.
Sjekk totalsummen
Det er alltid lurt å sammenligne prisene med andre butikker. Her kan det ofte være mye å spare.
Sjekk også hva totalprisen blir. Frakt, gebyrer og avgifter kommer ofte i tillegg til den oppgitte prisen. Hvis du skal importere noe er det lurt å sjekke importkalkulatoren på Tollvesenet.
OBS! Tollvesenet kan beslaglegge piratprodukter, dersom de mistenker at du planlegger å selge disse videre. Sjekk derfor at du kjøper «ekte varer» før du bestiller.
Velg sikker betaling
Vi anbefaler i de fleste tilfeller at du betaler med kredittkort eller betalingsløsninger, slik som Paypal, når du handler på nett.
Ved bruk av kredittkort har du en lovfestet rett til å kreve pengene tilbake fra banken din i flere tilfeller.
Eksempler på når du kan kreve pengene tilbake fra banken:
- Du får ikke varen du har bestilt
- Tjenesten blir ikke levert
- Arrangementet blir avlyst
- Reisen blir kansellert
- Selger respekterer ikke angreretten din
- Selger går konkurs
- Du blir svindlet
For debetkort er prosessen mer komplisert og bankene har oftere kortere frister. Les mer om dine rettigheter på siden vår om kortreklamasjon.
Nettvett
Vær gjerrig på informasjon om deg selv – for eksempel deling av personnummer. Dette reduserer faren for å bli utsatt for svindel og misbruk av dine personopplysninger. Butikken bør være tydelig på hvorfor de ber om informasjonen og hva den skal benyttes til.
Europeiske aktører er dessuten pliktige til å ha en personvernpolicy på sidene sine som sier hva de samler inn, hvordan denne benyttes og hvordan du kan få slettet informasjonen om deg selv.
Sjekk om produktet er trygt
Alle produkter som selges i Norge eller EU skal følge europeiske regler for produktsikkerhet. Dette innebærer blant annet at produktene skal være trygge og ikke inneholde farlige kjemikaler.
Hvis du kjøper varer utenfra Europa blir du regnet som importør, og er selv ansvarlig for at produktet er i samsvar med europeiske regler.
Du kan sjekke om produktet du ønsker å kjøpe er meldt inn til tilsynsmyndighetene på farligeprodukter.no og EU-kommisjonens nettsider. OBS! Det kan ta lang tid før produktet blir sjekket, til det blir erklært farlig.
Hvordan går du frem for å klage?
Klag til selger
Dersom du er misfornøyd med en vare eller at varen ikke dukker opp, må du først ta kontakt med selger. Bruk gjerne et av våre klagebrev.
Ta saken til Forbrukertilsynet for mekling
Dersom du har handlet i en norsk nettbutikk, kan du ta saken inn for Forbrukertilsynet.
Dersom du har handlet i utlandet:
- EU - Har du handlet i nettbutikk i EU/EØS, må du kontakte Forbruker Europa
- USA - Har du handlet i nettbutikk i USA kan du gå via Better Business Bureau.
- I land utover disse må du sjekke butikkens vilkår og de rettighetene som gjelder.