Norske forbrukere kjenner ikke klagereglene
10. april, 2019
Halvparten av oss er usikre på hva vi har krav på når ting ikke funker. Det er dårlig nytt for lommebok og miljø. Kjenner du forskjellene på garanti og reklamasjon?
Forbrukerrådet har spurt tusen nordmenn om de kjenner til forskjellen mellom garanti og reklamasjon, samt om folk kjenner sine rettigheter ved kjøp av varer fra butikker og privatpersoner. De spurte har svart på sju ulike eksempler. Kjennskapen spriker veldig. Ungdom og kvinner kjenner minst til sine rettigheter. Mange vet ikke at reklamasjonstiden er to eller fem år når man handler hos næringsdrivende. Når man kjøper fra private, er reklamasjonstiden to år, men man kan avtale at det ikke skal være mulig å reklamere.
Sprikende kunnskap
Kun én av ti unge vet at de har fem års reklamasjonsfrist på mobilen. Kun hver tredje kvinne vet at en garanti må gi bedre rettigheter enn reklamasjon, mens halvparten av mennene svarer korrekt.
Aller dårligst står det til med kunnskapen om bruktbilkjøp. På spørsmålet om hvor lenge man kan klage på en seks år gammel bruktbil som kjøpes i dag, er det kun seks prosent som svarer fem år, som er riktig.
Halvparten av kvinnene vet ikke at de kan klage ved kjøp fra privatpersoner, mens to av tre menn kjenner til at de kan klage også ved privatkjøp. Menn svarer i større grad rett på spørsmålene om hva man kan klage på.
Mens sju av ti vet at næringsdrivende ikke kan avtale dårligere rettigheter enn de har krav på etter forbrukerkjøpsloven, så vet folk lite om hvilke rettigheter de har ved kjøp fra privatpersoner.
Privat forvirring
Hele fem av seks spurte svarer feil på spørsmålet om hvor lenge de kan reklamere på ting kjøpt av privatpersoner. Folk vet heller ikke at de ved kjøp fra privatpersoner kan avtale andre rettigheter enn det kjøpsloven i utgangspunktet gir.
Økonomi og miljø
– At mange ikke vet hvilke klagemuligheter de har når de handler produkter som mobiltelefoner og annet med fem års reklamasjonstid, betyr at mange taper penger. I tillegg gjør det at mange kaster produktene hvis de går i stykker i stedet for å få dem reparert gratis, sier Pia Cecilie Høst, som leder forbrukerdialog hos Forbrukerrådet.
Rettighetsforvirringen gir også unødvendige konflikter som lett kunne vært unngått.
– Hvis man kjenner reglene for reklamasjon ved kjøp fra næringsdrivende og bruker kontrakt ved kjøp hos andre privatpersoner, særlig ved kjøp av dyre ting som bruktbiler, slipper man mange konflikter, sier Høst.
På Forbrukerrådets nettsider er det lett å finne både kontrakter og råd for hvordan man klager.
Les undersøkelsen om reklamasjon herHenrik Ebne
Kommunikasjonsrådgiver forbrukerrettigheter