Vi stoler ikke på appene våre
21. januar, 2016
Kun halvparten av oss har tillit til at appene behandler personopplysningene våre på en betryggende måte, viser en undersøkelse utført for Forbrukerrådet.
– Apper skal ikke samle inn mer informasjon enn de trenger for å fungere. At dette skjer, er med på å undergrave både personvern og forbrukernes tillit til digitale tjenester, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
I undersøkelsen Norstat har gjennomført for Forbrukerrådet, sier hele seks av ti at de har latt være å laste ned eller ta i bruk apper, fordi appen krever informasjon de ikke ønsker å gi fra seg.
– Det er svært vanskelig å vite hva appene faktisk samler inn, og hva de gjør med informasjonen vår. At så mange lar være å laste ned apper av den grunn, bør være et varsko for app-tilbydere og andre som tilbyr tjenester på nett, sier Finn Myrstad.
Ber om mer enn de trenger
I undersøkelsen mener 9 av 10 at det ikke er greit at personinformasjon benyttes til andre formål enn at appen skal fungere.
– De fleste vil være innforstått med at en kart-app trenger tilgang til hvor du er for å fungere optimalt, men at Facebook trenger tilgang til sms-ene dine, er ikke greit, sier Finn Myrstad.
– Det samles inn stadig mer informasjon om oss. Det bør være et minimumskrav at vi informeres om dette på en bedre måte, og får reelle valgmuligheter og innsikt i hva disse dataene benyttes til.
Forbrukerrådet vil i løpet av vinteren gjennomføre en kampanje for å øke kunnskap og forståelse hos forbrukere, bransje og myndigheter om viktigheten av godt forbruker- og personvern knyttet til apper og digitale tjenester.
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm