Alvorlig miljøjuks av Volkswagen
12. oktober, 2015
Denne høsten er det avdekket at Volkswagen har jukset seg til å fremstå mer miljøvennlig enn fortjent. Forbrukerrådet ser svært alvorlig på at miljøbevisste forbrukere er ført bak lyset.
Møllergruppen har orientert oss om omfanget her til lands, og presentert en handlingsplan for tiltak de skal iverksette overfor den enkelte forbruker. Se om din bil er berørt og hvilken oppfølging du kan vente deg.
Forbrukerrådet legger vekt på at bileierne skal holdes godt informert, samt at tiltakene ikke skal drøye unødig. Imidlertid legger vi større vekt på at det skal være skikkelig gjort enn fort gjort.
Grunn til å klage?
Det har vært spekulert i om utbedringene kan resultere i høyere drivstofforbruk eller lavere ytelse på motoren. Dette er forhold som kan bli vurdert som mangler, og gi bileierne grunn til å klage. Det samme gjelder det at Volkswagen bevisst har gitt forbrukerne feil informasjon. Vanligvis kan du klage på en ny bil i fem år etter at du kjøpte den. Når selgeren/produsenten har opptrådt uredelig, kan imidlertid fristen forlenges.
Mulige løsninger
Når det er fastslått at selgeren/produsenten har ansvaret for en feil på en bil, har vi tre alternative løsninger i stigende alvorsgrad. De to første kan kombineres:
- selgeren retter opp feilen
- forbrukeren får prisavslag
- butikken får bilen tilbake, og forbrukeren får pengene i retur
Generelt skal det mye til før et bilkjøp blir hevet, fordi bilen taper seg så fort i verdi. Har du brukt den i fire år, må du regne med å måtte betale for nytten du har hatt av den i den tiden. Jo mer alvorlig feilen er, jo mer dramatisk løsning. Hvilken som er mest aktuell må vurderes fra gang til gang. Det virker i skjerpende retning, dersom du ville valgt en annen bil om du hadde fått korrekte opplysninger.
Forbrukerrådet vil følge saken videre, og oppfordrer forbrukere til å la oss få vite det dersom de ikke blir fulgt opp som lovet.