Kun 2 av 7 spillplattformer gir pengene tilbake
11. desember, 2017
Kjøper du et spill bør du være sikker på at det faller i smak. Fem av de største plattformene for kjøp av digitale spill for PC og konsoll har nemlig ingen ordninger for å få pengene tilbake.
Når man kjøper digitale spill for PC eller konsoll kan spillet fort vise seg å være annerledes enn man trodde. Kanskje står det ikke til forventningene, kanskje fungerer det ikke godt nok på ditt system. Skulle du ønske å returnere spillet og få pengene tilbake, er du avhengig av de ulike plattformenes ordninger. Og de er det store forskjeller på.
— Forbrukerrådet har undersøkt hvordan forbrukernes interesser ivaretas når de kjøper spill på digitale plattformer, og vi er skuffa. Kun to av syv spillplattformer har refusjonsordninger, forteller Thomas Iversen, jurist i Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet har sett på disse plattformene: Battle.net, Origin, Steam, Uplay, Nintendo eShop, Playstation Store og Xbox Store. Av disse har kun Steam og Origin reelle refusjonsordninger.
For flere filmer som viser hvordan du får pengene tilbake ved kjøp og forhåndsbestilling, klikk her.
Forbrukerrådets kriterier for en god refusjonsordning er enkle: gi forbrukeren rimelig tid til å sjekke om spillet fungerer som forventet, og gi pengene tilbake uten å stille spørsmål dersom han eller hun har holdt seg innenfor den tidsgrensen. Det er det bare Steam og Origin som gjør. De andre plattformene mangler forutsigbare ordninger for misfornøyde spillere.
— Når det er mulig, anbefaler vi å velge en plattform som tilbyr pengene tilbake. Vi vet at mange av spillene bare finnes på en plattform, og da har jo ikke forbrukerne noe valg hvis de vil ha spillet. Vi oppfordrer også plattformene til å ta grep og tilby enkle og gode refusjonsordninger til sine kunder, sier Iversen.
Problematisk med forhåndsbestilling
Ofte lokkes forbrukere til å forhåndsbestille spill, for eksempel med tilgang til eksklusivt innhold i spillet. Ved forhåndsbestilling vet man ofte lite om hvordan spillet faktisk blir, og om det i det hele tatt vil møte forventingene. Dersom plattformen ikke har en refusjonsordning, kan du fort ende opp med å kaste bort pengene dine. Når lanseringsdatoen kommer, spillanmeldelsene kommer ut og du endelig får prøvd spillet, er det nemlig for sent å bruke angreretten.
— Før spillet er lansert har du rett til å avbryte kjøpet når som helst. Det skal du kunne gjøre enkelt og raskt, noe en kan på Steam, Origin og Playstation Store hvor man bare trykker på en knapp.
I de andre plattformene er det mer tungvint og en må for eksempel fylle ut skjema eller kontakte kundesupport. Nintendo eShop skiller seg negativt ut da de ikke gir mulighet til å avbryte forhåndsbestillinger. Det har de ikke lov til, og Forbrukerrådet vil følge opp saken.
—Det er viktig for de som har forhåndsbestilt å huske at helt andre regler gjelder etter lanseringsdato. Da er det de ulike plattformenes refusjonsordninger som gjelder dersom du vil ha pengene tilbake, forteller Iversen.
Da kun to av de sju plattformene har refusjonsordninger, betyr det at et forhåndsbestilt spill fort kan ende opp med å bli mye penger for lite moro.
— Det er risikabelt å forhåndsbestille fra andre plattformer enn Steam og Origin. Er du ikke 100% sikker på at dette spillet vil være et godt kjøp for deg – ikke kjøp det på forhånd.
Plattform | Refusjonsordning |
---|---|
Battle.net | Nei |
Origin | Ja |
Steam | Ja |
Uplay | Nei |
Nintendo eShop | Nei |
Playstation Store | Nei |
Xbox Store | Nei |
Bruk forbrukermakten!
Spillmarkedet har vært preget av problemstillinger som uferdige spill, inngripende kopisperrer og misvisende markedsføring. Selskapene man hanskes med er store, men det betyr ikke at man skal finne seg i hva som helst.
— Vår undersøkelse viser at til tross for at over 70 prosent sier de har opplevd problemer med et spill, er det kun et fåtall som klager når noe ikke fungerer slik det skal. Derfor er det viktig å oppfordre til bruk av forbrukermakten på dette feltet. Bruk de refusjonsordningene som finnes. Husk også at dersom spillet ikke fungerer slik det skal, kan du uansett klage til plattformen. Hvis plattformen skulle vise seg å ikke være samarbeidsvillig når du klager, kan du sende den klagen videre til oss i Forbrukerrådet, sier Iversen.
Tips og råd fra Forbrukerrådet:
- Om mulig, kjøp gjennom en plattform som har refusjonsordning. De som har ordninger for dette er Origin og Steam.
- Hvis du har kjøpt spill og er misfornøyd, bør du be om pengene tilbake så raskt som mulig.
- Hvis det er noe galt med spillet kan du klage til plattformen, selv om plattformen ikke har refusjonsordning.
- Får du ikke gjennomslag fra plattformen kan du klage til Forbrukerrådet.
- Vær forsiktig med forhåndsbestillinger dersom plattformen ikke har en refusjonsordning.
- Kjøp med kredittkort gir deg ekstra rettigheter, men klag alltid til plattformen før du klager til kredittkortselskapet.
Maren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill