Klager inn Coca-Colas Youtube-kanal for brudd på bransjens retningslinjer
31. oktober, 2018
Forbrukerrådet mener Coca-Colas Youtube-kanal CokeTV Norge i sin helhet er ren markedsføring rettet mot barn og unge, og klager inn kanalen til Matbransjens Faglige Utvalg (MFU).
Programleder for kanalen er tidligere barne-TV-vert, Markus Bailey, og blant gjestene finner vi Dennis Variede, Malin Nesvoll, Emzia og Ola Klæbo.
– CokeTV Norge er i sin helhet markedsføring av Coca-Cola. Ikke bare kjennetegnes kanalen av kjendisprofiler, men den bygger også på humor, konkurranser og språk som klart appellerer til barn og ungdom. Dette kommer også tydelig fram i kommentarfeltet, der mange av de som engasjerer seg, er fra de helt unge aldersgruppene, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.
MFUs retningslinjer er tydelige på at matbransjen ikke skal rette markedsføring av usunn mat og drikke mot barn under 13 år, og skal vise aktsomhet mot ungdom.
Forbrukerrådet har i flere år rettet oppmerksomhet mot markedsføring mot ungdom og behovet for å beskytte denne gruppen, men MFU har ennå ikke felt noen for uaktsom markedsføring.
I klagen mot CokeTV Norge ønsker Forbrukerrådet at MFU vurderer både om Youtube-kanalen bryter aldersgrensen på 13 år, og om kanalen viser tilstrekkelig aktsomhet for ungdom.
Bransjen må ta grep
Instefjord mener klagen av CokeTV Norge gir matbransjen en mulighet til å vise at de ønsker å beskytte både barn og ungdom.
– Det er spesielt viktig å slå ned på overtramp som gjelder markedsføring i sosiale medier. Dette er noe barn og unge bruker mye tid på, og reklamen der er ofte forkledd som underholdning.
Utvalget har ikke klargjort hva det betyr å vise aktsomhet i veiledningen som er laget for markedsføring i sosiale medier.
– Hvis ikke utvalget får på plass noen praksis på aktsomhetspunktet som gjelder ungdom, er det på tide at retningslinjene strammes inn – eller at ordningen erstattes med en lovregulering, sier Instefjord.
Dette vektlegger Forbrukerrådet i klagen mot CokeTV Norge
· CokeTV Norge bruker rollemodeller med høy appell til barn: Gjestene i CokeTV er gjennomgående populære blant barn. Programleder er tidligere vert for Barne-TV, Markus Bailey, og kanalen har gjester som Dennis Vareide, gamer-dronning Emzia som spiller Fornite på Twitch og flere «influensere» som har høy appell hos barn og unge.
· Konkurranser der seere kan vinne Coca-Cola-produkter eller Cola-effekter, utgjør en sentral del av innholdet på CokeTV Norge. Disse er attraktive for både barn og unge, og med lett vanskelighetsgrad. At disse har en 13 års aldersgrense, er kun kommunisert på Coca-Colas hjemmesider, og ikke i forbindelse med konkurransene på kanalen.
· CokeTV Norge oppfordrer til engasjement på sosiale medier. Seere oppfordres til å sende inn eget materiale, bruke egne emneknagger og dermed bidra til å spre og markedsføre for Coca-Cola.
· CokeTV Norge har et format og en stil som er klart rettet mot barn og unge. Alt av språk, innhold og visuelle effekter er laget på en måte som appellerer til barn og ungdom. MFU har tidligere felt annonsører for samarbeid med youtuberne Prebz og Dennis (Dennis Vareide og Preben Fjell) for brudd på MFU sine retningslinjer. Forbrukerrådet mener at CokeTV også må felles av utvalget.
Grep Forbrukerrådet mener CokeTV Norge må gjøre for å være innenfor dagens regulering (MFU)
· CokeTV bør ikke bruke programledere og gjester som appellerer til barn og ungdom
· CokeTV bør heve aldersgrensen på konkurranser til minst 16 år og kommunisere denne direkte på kanalen, ikke kun på nettsiden.
· CokeTV bør dokumentere at CokeTV Norge og samarbeidspartnere gjør det de kan for å begrense spredning til barn og ungdom for å ivareta aktsomhetspunktet i retningslinjene samt unngå at reklame treffer barn under 13 år.