Forbrukere kan ha betalt for mye ved retur av leasingbilen
23. august, 2019
Forbrukerrådet har oppdaget at enkelte forbrukere har betalt moms på den såkalte påkostregningen når de leverer tilbake leasingbilen sin.
– Tusenvis av forbrukere kan ha betalt for mye etter endt leasingavtale, sier jurist og seniorrådgiver Thomas Iversen.
Påkost er noe forbrukeren må betale når bilen er påført såkalt unormalt slitasje i leasingperioden. Det skal ikke kreves inn moms for dette, ifølge Skattedirektoratet.
– Vi ber leasingselskapene kartlegge egen praksis, for å avdekke om dette er systematiske feil eller enkeltstående hendelser. Selskapet er ansvarlig for å rydde opp i en eventuell feilfakturering, avslutter Iversen.
Med utgangspunkt i foreldelsesreglene for denne type krav ber vi selskapene sjekke betalinger tretten år tilbake i tid.
Slik sjekker du om du har betalt for mye
- Sjekk om det står MVA på fakturaen, eller send en e-post til leasingselskapet og spør om moms var inkludert.
- Be om momsen tilbake med en e-post.
- Vi kan mekle om saken ikke løser seg.
Thomas Iversen
Seniorrådgiver/forbrukerjurist