Bolig

Help Forsikring lytter til Forbrukerrådet – endrer vilkår

4. november, 2019

Forbrukerrådet kritiserte i oktober vilkårsendringene som Help og If hadde gjort, fordi kunder med boligkjøperforsikring risikerte å måtte ta en stor del av regningen for å dokumentere feil ved boligen. Nå endrer Help vilkårene på nytt.

Når boligkjøpere oppdager feil som gir krav mot forrige boligeier, må de ha teknisk bistand til å dokumentere kravet sitt. Help var bare villig til å dekke 30 000 av regningen for dette, mens If dekker inntil 40 000 kr.

Forbrukerrådet mente at Help og If hadde satt urealistisk lave beløpsgrenser, og at det koster langt mer å dokumentere feil ved boligen enn forsikringsselskapene var villige til å dekke. Help har nå valgt å lytte til Forbrukerrådet.

Gjør at forsikringskjøpere står sterkere

– Vi er fornøyde med at Help har hørt på oss i denne saken, og mener de har strukket seg i en noe mer forbrukervennlig retning når de fjerner taket helt for hva de dekker av takst- og fagkyndigkostnader, sier Blyverket.

Hun mener endringen gjør at forsikringstakers økonomi ikke lenger vil være avgjørende for hvorvidt Help kan ta en sak hele veien gjennom rettssystemet.

– Dette betyr at Help har et langt bedre forhandlingsgrunnlag mot selgers forsikringsselskap, og boligkjøpere står tryggere.

Blyverket understreker at hun nå forventer at Help kommuniserer endringene tydelig ut til alle forsikringskjøpere – på alle plattformer.

Egenandel utløses tidligere

Help endrer samtidig sin egenandel på 4000 kr til å omfatte bestillingen av takst-/fagkyndigrapporter, ikke bare tvist og advokatbistand. Dermed vil egenandelen utløses noe tidligere enn før.

– Vi kunne nok tenkt oss at egenandelen ikke omfattet dette, men denne løsningen er tross alt mye bedre enn et kostnadstak for hva de dekker av rapporter fra sakkyndige. Vi forbrukere er kjent med bruk av egenandel på forsikring fra før av, så dette er fra før en forståelig praksis, sier Blyverket.

Tidligere om saken:

Abonner på vårt nyhetsvarsel