Digital

Forbrukere blir lurt når de kjøper strøm

10. januar, 2020

Forbrukere blir systematisk lurt når de kjøper strøm. Markedet flyter over av lureavtaler og hemmelige priser. Nå krever Forbrukerrådet en skikkelig opprydding.

– Vi kan ikke leve med et marked hvor folk blir lurt inn i dårlige avtaler. Forbrukerne taper penger, og vi risikerer at ærlige aktører blir utkonkurrert av juksemakere, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

Forbrukerrådet har gjennom sammenligningstjenesten strømpris.no sett hvordan strømselskaper systematisk lurer forbrukerne ved å

  • skjule prispåslag
  • ikke oppgi varighet på kampanjetilbud
  • flytte kundene til dyrere avtaler uten tilstrekkelig beskjed

– Aggressiv markedsføring i kombinasjon med kompliserte og uredelige tilbud gjør det svært vanskelig å være forbruker i dette markedet, sier Inger Lise Blyverket.

Inger Lise Blyverket.Foto

– Det er ikke uten grunn at strømbransjen topper klagestatistikken hos Forbrukertilsynet og genererer en rekke henvendelser til Forbrukerrådet.

Krever opprydding i strømmarkedet

Forbrukerrådet krever nå at bransjen rydder opp, og at myndighetene følger opp dersom aktørene ikke selv tar grep.

– Det er vanskelig å se for seg at aktører i andre markeder hadde fått lov til å opptre på samme måte. Vi forutsetter at NVE og Forbrukertilsynet overvåker aktørene nøye, og følger opp dersom det ikke blir snarlig bedring, sier Inger Lise Blyverket.

– Det er et paradoks at det er så vanskelig å finne en god strømavtale. Strøm er når alt kommer til alt, «bare» strøm. Dette reflekteres i svært liten grad i de utallige tilbudene og avtaleformene som finnes.

Gjør det enklere å velge riktig strøm

Forbrukerrådet stiller nå også enda strengere krav til strømleverandørene på strømpris.no. Fra og med 2020 vil

  • strømselskapene måtte rapportere minimum varighet på alle spotbaserte avtaler, for å unngå lokkepriser
  • innkjøpsprisavtaler, der ikke alle priselementene er tatt med, vil vises nederst i listen og uten pris
  • det gis tydeligere råd ved å anbefale «Spotpris» eller «Fastpris», og ikke tilbud som ligger under «Andre avtaler», slik som innkjøpsprisavtaler.

– Strømleverandørene må fortelle kundene sine hvor lenge prisene de markedsfører faktisk varer. Hvis de skrur opp prisen til det mangedobbelte, eller flytter kundene over til helt andre avtaler, forutsetter vi at de innhenter nytt, skriftlig samtykke, sier Inger Lise Blyverket.

– Mange av selskapene opererer også med avtaler med hemmelige priser hvor de legger til «innkjøpskostnader» uten å fortelle hva disse er. Etter vår mening er dette klart villedende, og bør forbys.

Forbrukerrådets strømråd

  1. Sjekk strømavtalen jevnlig, og bytt hvis du kommer dårlig ut. Oversikten finner du på strømpris.no. Bytte er gjort på 1-2-3 på strømselskapenes nettsider.
  2. Vi anbefaler spotprisavtaler, som har vist seg å være billigst over tid. Velg fastpris dersom du ønsker mer forutsigbarhet. Styr unna innkjøpsprisavtaler, det er umulig å vite hva de koster.
  3. Ikke slå til på dør- og gatesalg. Hvis du allikevel takker ja til tilbud, så har du angrerett i fjorten dager. Les vilkårene nøye, og sjekk tilbudene på strømpris.no.
Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto

Øyvind H. Kaldestad

Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm

Abonner på vårt nyhetsvarsel