Mat

Forbrukerrådet advarer mot sukkerbomber til spedbarn

17. juni, 2020

Fruktmos på klemmepose gir mer sukker enn små barn bør få i seg på én dag, og markedsføres som sunne alternativer til frukt og bær. Forbrukerrådet reagerer og krever at myndighetene følger opp egne forpliktelser om å rydde opp i markedet.

Småbarnsforeldre i tidsklemma kan fristes til å tro at de fargerike klemmeposene gir kjapp og sunn næring til den lille. For reklamen lover at posene kun inneholder sunn, kokt frukt.

Nå stiller Forbrukerrådet spørsmål ved produktenes ernæringsmessige kvalitet og merkingen av dem, etter å ha sett nærmere på 34 klemmeposer med frukt- og bærmos og åtte typer fruktgummi beregnet for barn under tre år.

– At det utvikles gummigodteri beregnet på barn ned i 12 måneders alder, og som i tillegg påstås å være sunne, er direkte uetisk, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

Mye sukker

– Dette markedet trenger en oppstrammer, for her har vi produkter som retter seg mot spedbarn ned i fire måneders alder og hvor produktenes innhold, utforming og merking gjør at foreldre blir villedet og lurt. Dette har betydning for små barns helse og utvikling, sier Inger Lise Blyverket som er direktør for Forbrukerrådet.

Norske myndigheter har forpliktet seg til å følge opp internasjonale anbefalinger om næringsinnhold og merking av produkter som retter seg mot spedbarn og små barn.

-Foreldre ønsker å gi barna det beste, men kan fort bli lurt. For eksempel vil det for de fleste være veldig vanskelig å forstå hvor mye sukker disse produktene faktisk inneholder. De markedsføres som næringsrike måltider og gir inntrykk av å kunne kan erstatte frukt og bær i sin naturlige form, sier Blyverket.

Selv om produktene ikke er tilsatt hvitt sukker, har de et høyt sukkerinnhold fra ingrediensene. Når frukt og bær kokes og moses til en helt glatt puré, brytes cellestrukturen ned og sukkeret frigjøres, ifølge britiske myndigheter.

Smothie for barn.Foto

Én pose kan gi mer sukker enn den daglige maksimumsanbefalingen for daglig inntak av tilsatt sukker hos små barn.

Sunnvasker barnemat

– Produsentene bruker fargesprakende bilder av frukt og bær og merking av typen «Uten tilsatt sukker», «1 av 5 om dagen» og «100% frukt». Dette er svært tvilsom markedsføring.

Forbrukerrådet mener det er grunnlag for Mattilsynet til å slå ned på merkingen på flere av produktene.

– Små barn har små mager, og det er avgjørende for vekst og utvikling at maten inneholder tilstrekkelig næring og kalorier. Halvparten av klemmeposene har lav energitetthet, men dette er noe produsentene enkelt kan gjøre noe med ved å for eksempel tilsette korn. Produkter som retter seg mot de aller yngste og mest sårbare forbrukerne, må vi stille høye krav til, sier Blyverket.

Forbrukerrådets undersøkelse avdekker at klemmeposene, som markedsføres som sunne og med påstander om å være «uten tilsatt sukker», har gjennomsnittlig sukkerinnhold på nesten 11 prosent, eller like søtt som brus. I tillegg er kaloriinnholdet i halvparten av klemmeposene lavere enn det som er foreslått fra Verdens helseorganisasjons eksperter, og kaloriene stammer hovedsakelig fra sukker. Hele 70 prosent i snitt av kaloriinnholdet i de undersøkte klemmeposene kommer fra sukker.

– Forbrukerrådet vil ta opp dette med bransjen og myndighetene, sier Blyverket, som mener sunnvasking er alvorlig siden forbrukerne ønsker å velge sunt, og synes men det er vanskelig å orientere seg i butikkhyllene.

Bilde av ansatt: Henrik Ebne.Foto

Henrik Ebne

Kommunikasjonsrådgiver forbrukerrettigheter

Om undersøkelsen

Forbrukerrådet har undersøkt deler av markedet for sped- og småbarnsmat. Norske myndighetene har forpliktet seg gjennom Verdens Helseforsamling å beskytte sped- og småbarn mot markedsføring av usunne produkter.

Forbrukerrådet har gjort en gjennomgang av fruktpureer på klemmepose og fruktgummi som retter seg mot barn under 3 år. Det er undersøkt et tilfeldig utvalg fra Rema 1000, COOP Extra, COOP Mega, Kiwi og Meny. Innkjøpene er gjort i Oslo i april 2020. Undersøkelsen ser på to forhold, selve næringsinnholdet og hvordan produktene er merket.

Produktene er vurdert opp mot den foreslåtte ernæringsprofilen som WHO Euro står bak. En ernæringsprofil er en modell som angir næringsinnhold og sammensetning av produkter i definerte kategorier. Profilene er basert på vitenskapelig kunnskap om sammenhengen mellom ernæring og helse hos målgruppen. Produktene som er sett på tilhører kategoriene 2.2 og 4.1 i ernæringsprofilen.

Merking skal følge gjeldende regelverk, og villedende merking er ikke tillatt. Produktenes merking er vurdert merking og markedsføringspåstandene etter WHO Euros forslag til merkekrav.

Abonner på vårt nyhetsvarsel