Siste nytt

Nintendo granskes av ti forbrukerorganisasjoner

7. desember, 2020

Forbrukerrådet lanserer i dag sitt opprop for å få norske forbrukere til å melde ifra om de vedvarende problemene med Nintendo Switch Joy-Cons.

— Sammen med ni forbrukerorganisasjoner fra hele Europa ber vi nå forbrukere om å melde ifra til oss om problemene så vi kan få kartlagt hvor utbredt denne feilen har vært for norske forbrukere, forteller Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.  

Kort tid etter at Nintendo Switch ble sluppet på markedet i 2017 kom det til syne et gjentagende teknisk problem med spillkonsollens kontrollere (Joy-Con). Feilen, kjent som «Joy-Con drift», gjør at spillets karakter beveger seg selv om spilleren ikke rører spakene.  

— Feilen gjør rett og slett kontrollerne ubrukelige. Dessuten har forbrukerne, i svært mange tilfeller, selv måttet erstatte eller betale for reparasjon av de defekte kontrollene. Det ser vi på som svært problematisk, sier Iversen. 

Person spiller på Nintendo.foto

Ønsker DINE erfaringer  

Siden Nintendo Switch ble gjort tilgjengelig er det solgt mer enn 68 millioner konsoller på verdensbasis. Mange av disse i Europa. Forbrukerorganisasjonen i Frankrike har allerede mottatt over 9000 klager fra forbrukere rammet av feilen, og nå vil Forbrukerrådet komme til bunns i hvor mange nordmenn som har opplevd Joy-Con-trøbbel.  

— Ved at norske forbrukere forteller om sine opplevelser med denne feilen, kan vi sammen med de andre forbrukerorganisasjonene finne ut hvilke grep vi må ta for å sikre at Nintendokundene blir rettferdig behandlet, avslutter Iversen.   

Har du opplevd feil med dine Nintendo Switch- kontrollere? Da blir vi veldig takknemlige om du svarer på noen enkle spørsmål her.

 

nærbilde av kommunikasjonsrådgiver Maren Struksnæs.Foto

Maren Van Buren Struksnæs

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill

Abonner på vårt nyhetsvarsel