Forslag fra EU kan bli et vendepunkt for et grønnere forbruk
6. april, 2022
Tydelig merking om holdbarhet, informasjon om reparasjonsmuligheter og strengere regler mot grønnvasking kan bli en del av den nye forbrukerhverdagen, etter at EU-kommisjonen i forrige uke la frem to nye forslag. – 2022 kan bli året da forbrukerne blir en del av løsningen på klimautfordringene, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet har lenge arbeidet for at det må bli enklere å ta gode valg som forbruker. Idet FNs klimapanel slår fast at utslippstoppene må være nådd innen 2,5 år, kommer nå EU med to konkrete og viktige forslag: Bærekraftig produktinitiativ og Forbrukermakt i det grønne skiftet.
Målet er at det skal bli enklere for deg å ta miljøvennlige valg, og velge bort produkter med kortere levetid og som er vanskelige å reparere.
Forbrukerne en del av løsningen
– For forbruker er dette gode nyheter fra EU-kommisjonen. Vi vet at forbrukerne ønsker å ta bærekraftige valg. Derfor etterspør de informasjon for å kunne bruke sin forbrukermakt til å dreie forbruket og samfunnet i en bærekraftig retning.
Disse forslagene er derfor et stort skritt i riktig retning, sier Blyverket, og understreker:
– Ved å luke vekk de verste produktene og gi oss god informasjon om reparasjonsmuligheter og forventet holdbarhet, kan 2022 bli året da forbrukere blir en del av løsningen på klimautfordringene.
Grønnvasking spiser opp tilliten
Ifølge undersøkelsen Forbruker og bærekraft (Opinion, 2020) mener fire av ti nordmenn at det er vanskelig å vite hvilke produkter som er mest bærekraftige.
Da er det gode nyheter at EU-kommisjonen også vil styrke forbrukerbeskyttelsen mot grønnvasking – feilaktige eller falske miljøpåstander i markedsføringen.
– Grønnvasking utnytter klimabevisste forbrukere. Det gjør det urimelig vanskelig å ta gode valg og bidrar til at forbrukerne føler seg lurt, ifølge Blyverket, og fortsetter:
– Grønnvasking er et stort problem. Det vil med tiden spise opp tilliten hos forbrukere som produsentene er nødt til å ha om vi ønsker å lykkes med den grønne omstillingen. At regelverket for grønnvasking foreslås å strammes til er derfor godt nytt, sier Blyverket.
Også i bransjens interesse
Dersom forslagene fra EU-kommisjonen blir virkelighet, skal forhandlere og selgere så langt som mulig informere sine kunder om blant annet hvor lenge produktet vil få nødvendige programvareoppdateringer og hvor lett produktet er å reparere.
I møte med en økende andel produkter med digitale egenskaper er dette et viktig område. Forbrukerrådet vil arbeide for at digital støtte og oppgraderinger skal være tilgjengelig for en periode som gjenspeiler den forventede levetiden til produktet, opplyser Blyverket:
– Å gi kundene sine grunnleggende informasjon om produktene de vurderer å kjøpe bør være også i bransjen sin interesse. Hvem velger vel et nettbrett eller en trådløs høyttaler med kort holdbarhet og dårlige reparasjonsmuligheter dersom man får informasjon og tilbud om bedre alternativer?
Forbruker i sentrum
– Forbrukerrettighetene, og forbrukerpolitikken som vi har i dag, er skrevet for en lineær, ikke-sirkulær økonomi. EU-kommisjonen har med disse forslagene plassert forbruker der de må være: I sentrum av arbeidet for en grønn omstilling, sier Blyverket, og fortsetter:
– Forbrukerrådet vil sammen med de andre forbrukerorganisasjonene nå arbeide videre, blant annet for et nytt og felles merkesystem som viser produkters forventede levetid og hvor enkelt det er å reparere dem.
Andreas Framnes
Kommunikasjonsrådgiver – bærekraft