SAS kansellerer: Dette er dine rettigheter
11. mai, 2022
Flyselskapet SAS innstiller rundt 4.000 flyvninger i mai, juni, juli og august. Ferien er ofte nøye planlagt, og kanselleringer og ombookinger stikker fort kjepper i feriehjulene.
Ble morgenflyet ombooket til et nattfly? Mister du et dyrebart feriedøgn på grunn av innstilte fly? Eller kanskje du ikke rekker det du hadde planlagt på ferieturen fordi flyvningen endres? Når SAS nå kansellerer mange av sine avganger, vil en del forbrukere få dårlige ferienyheter. Da er det ekstra viktig å vite hva man har krav på når flyet ikke går når det skulle.
– SAS meldte i går om at de innstiller svært mange flyvninger i månedene som kommer. Dette er symptomatisk for bransjen som helhet, som sliter med å komme på vingene igjen etter pandemien. Ikke minst kommer det nok dessverre til å skape en del trøbbel for mange forbrukere, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.
Hva har du krav på ved innstilling?
Innstilling, også kalt kansellering, gir deg rett på følgende valg:
- ombooking snarest mulig (ikke begrenset til samme flyselskap)
- ombooking til en avreise på et senere tidspunkt eller
- refusjon av hele billetten.
Du kan velge mellom disse, og hvis du velger refusjon så skal pengene betales tilbake innen syv dager etter du krevde refusjonen.
– Dessuten finnes det noe som heter standardisert erstatning, som gir deg en ekstra kompensasjon om kanselleringen skjer tett inntil avreise, forklarer Iversen. Han påpeker at den standardiserte erstatningen kan bortfalle ved ekstraordinære omstendigheter som ekstremvær og lignende.
Dersom reisen blir innstilt 14 dager før avreise eller tidligere, har du ikke krav på standardisert erstatning. Men – når innstillinger skjer under 14 dager før avreise vil retten til kompensasjon avgjøres av om selskapet klarer å stable en erstatningsflyvning på vingene.
– Det kan virke litt komplisert, men vi har heldigvis laget en flyrettighetskalkulator som enkelt regner ut for deg hva du har krav på i kompensasjon, forteller Iversen.
Sjekk dine flyrettigheter på 1-2-3Du kan nemlig ha krav på ulike beløp avhengig av når den nye flyvningen din går. Forbrukerrådet anbefaler deg å bruke vår kalkulator for å finne ut hva du skal ha i erstatning. Kalkulatoren hjelper deg også med rettigheter knyttet til tapt eller forsinket bagasje, overbookinger eller forsinkelser.
Rutetidsendringer skaper trøbbel
Mange passasjerer opplever rutetidsendringer, det vil si at flyvningen får ny avgangstid, men ellers går som normalt.
Slike endringer kan være en kjepp i hjulene for ferieplanene, og føre til at du må gjøre om på alt fra korresponderende billetter med andre transportmidler eller i det verste går glipp av noe du skulle gjøre på turen.
– Dersom reisen fremskyndes mer enn én time blir reisen ansett for å være kansellert, selv om det det kun er snakk om endringer av rutetid. Dermed har du krav på akkurat det samme som om reisen hadde blitt kansellert, forteller Iversen.
Hvis du får beskjed om en rutetidsendring, og den ikke passer for deg, må du ta kontakt med flyselskapet for å finne en løsning på det. Husk at retten til å bli ombooket snarest mulig ikke er begrenset til flyvninger med samme flyselskap. I verste fall må du kjøpe deg nye billetter selv, og kreve pengene tilbake fra selskapet når du kommer hjem.
Maren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill