Pakkereiser: Dette har du krav på ved flystreik
24. juni, 2022
Mange har valgt en pakkereise til sommerens ferietur. Siden flere av flyvningene er planlagt med SAS, kan også disse reisene bli berørt av en streik blant pilotene i selskapet.
En pakkereise er en kombinasjon av minst to elementer, kjøpt og betalt samlet. Vanligvis er det flyreise og hotell, men det kan også være andre kombinasjoner som for eksempel hotell og safari. Tradisjonelle pakkereiser til sydligere strøk kalles ofte for charterturer.
– Flere av pakkereiseselskapene benytter seg av SAS-fly til å transportere de reisende. Disse flyvningen kan bli berørt dersom det blir streik hos SAS, forteller Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet.
SAS-pilotene og ledelsen møtes hos Riksmekleren tirsdag 28. juni, og det kan bli pilotstreik fra 29. juni dersom ikke partene kommer til enighet. Mens vi venter på videre utvikling er det ingen som med sikkerhet kan si hva utfallet blir.
– Mitt beste tips er å forberede deg som om reisen går som planlagt, men likevel innstille deg på at ferieturer denne sommeren fort kan være litt mer trøblete enn vanlig, sier Iversen som har satt seg svært godt inn i de utfordringene reisende i dag møter.
Rett til å komme på tur
Selv om det blir pilotstreik og SAS-flyene blir stående på bakken, så har pakkereiseselskapet en plikt til å prøve å få deg på tur likevel.
– Du har rett til å bli satt på et erstatningsfly dersom det er praktisk mulig. Det er pakkereiseselskapet som har denne plikten, og de skal holde deg informert om hva som gjelder din flyvning. Vi regner med at pakkereiseselskapene jobber intensivt for å forberede seg på en eventuell streik, sier Iversen.
Forbrukerjuristen understreker likevel at en omfattende streik kan gjøre det utfordrende å skaffe erstatningsfly til alle som trenger det, enten du er pakkereiseselskap- eller ruteflypassasjer.
– Hvis avreisen blir forsinket, slik at deler av pakkereisen ikke kan utnyttes, har du krav på et forholdsmessig prisavslag. Og dersom reisen blir avlyst i sin helhet, ved at arrangøren ikke klarer å skaffe ny avreise til deg, så har du rett på refusjon av hele pakkereisen, sier Iversen.
Alternativt kan du kostnadsfritt få en annen pakkereise av tilsvarende eller høyere kvalitet dersom arrangøren kan tilby noe slikt. Forbrukerrådet anbefaler enten å godta en ny reise hvis du øsker det, eller kreve refusjon.
– Vi anbefaler ikke at du tar imot gavekort eller tilgodelapp. Dette er usikrede lån gitt til selskapet. Kontantrefusjon er mye tryggere, sier Iversen. Han viser til at tilgodelapper og gavekort ikke er dekket av reisegarantifondet dersom pakkereiseaktøren skulle gå konkurs.
Det er viktig å følge med på utviklingen, og vente til pakkereiseselskapet eventuelt kontakter deg. Hvis du avbestiller reisen din selv er du ikke garantert å få hele kjøpesummen tilbake. Heller ikke reiseforsikring dekker tap som skyldes streik.
Rett til å komme hjem
Mange har allerede reist på ferie, og kan befinne seg i utlandet når det eventuelt blir streik. Pakkereiseaktøren har da et ansvar for å sikre at de reisende kommer seg hjem.
– Hvis du blir sittende streikefast på feriestedet så har du rett til å bli tatt hånd om av pakkereiseselskapet inntil de finner en flyvning hjem for deg. Du har da rett på både overnatting og måltider om du må vente på en ny flytid, avslutter Iversen.
Bengt-Eigil Ruud
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter, bolig og dagligvare