Forbrukerrettigheter

Reisekaos? Du kan ha krav på tusenvis av kroner

28. juli, 2022

I år var det mange som ikke fikk helt den ferien de hadde bestilt. Husk at du ofte har gode rettigheter og krav på erstatning om turen ikke gikk som planlagt.

Over 300 000 passasjerer ble rammet av pilotstreiken i selskapet. Forbrukerrådet anbefaler at alle som opplevde at turen ikke gikk som planlagt å sjekke rettighetene og finne ut om de har krav på kompensasjon og erstatning. 

– Det kan være mye å hente dersom sommerens reiser ikke gikk som planlagt. Med Forbrukerrådets «flykalkulator» kan du enkelt regne ut hvor mye du har krav på, sier seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.  

Du trenger heller ikke å ha hatt utlegg for å ha rett på kompensasjon. Her er det standardiserte satser for erstatning basert på hvor lenge du måtte vente og hvor langt du skulle reise. Hvis du har lagt ut for kost og losji i ventetiden, samt mye billetter hjem kommer dette i tillegg til den standardiserte kompensasjonen.  

– Det er også viktig å huske at reiseforsikringen din ikke dekker tap som følge av streik og lockout, sier Iversen. Hvis bagasjen din ble borte ved utreise, kan du få erstattet utgifter for nødvendige innkjøp før bagasjen eventuelt kom til rette. 

Flyselskapet, pakkereisearrangøren eller reiseformidleren vil typisk ha ansvaret for å dekke kravet hvis turen din ble endret eller avlyst.   

Thomas Iversen.Foto
Foto: Forbrukerrådet

Dine rettigheter ved pakkereiser 

 Hvis en pakkereise blir avlyst, har du rett på tilbakebetaling av hele reisen. Pengene skal da være på konto i løpet av 14 dager.  

– Pakkereisekunder som ble streikefast har rett på både gratis kost og losji, samt at pakkereiseaktøren ordner med en ny hjemreise så raskt som mulig, sier Thomas Iversen.  

Hvis du har hatt utlegg for noe av dette, så kan du kreve det refundert fra pakkereisearrangøren. Overnattingen mens du ventet på hjemtransporten skal være av samme kvalitet som den du hadde bestilt opprinnelig, men det trenger ikke være samme hotell.  

– Dersom avlyst pakkereise eller forsinket hjemreise skyldes innstilt eller forsinket flyvning, så kan du også ha krav på standardisert erstatning fra flyselskapet som sto for flyvningen, sier Iversen.  

Slik går du frem hvis SAS-flyvingen som inngikk i pakkereisen din ble rammet av pilotstreiken: 

  1. Finn frem bestillingen din fra pakkreiseselskapet 
  1. Gå inn på SAS sitt skjema
  1. Fyll inn om flyvningen var forsinket (flight delay), innstilt (flight cancellation) eller mistet overgang (missed connection)  
  1. Velg deretter hvor lang forsinkelsen var. For eksempel («0-2 hours» eller «never arrived»)  
  1. Pakkereisekunder har ikke noen «Booking reference» fra SAS. Siden flyvningen er en charterflyvning, kan du fylle inn «SKCHAR» i dette feltet. Du finner «Flight number» på bestillingen din hos pakkereiseselskapet og på boardingkortet ditt.   
  1. Fyll inn personalia for deg og reisefølget ditt.  
  1. Fyll inn resten av dokumentet, og husk å velg «Monetary» under «Select your preferred compensation option» får å få kompensasjonen utbetalt i penger.  
  1. Hvis du har lagt ut for overnatting, mat, drikke eller flyplasstransport så har du rett dette i tillegg. Husk å legg ved kvitteringer. Det samme gjelder andre tapsposter du mener du har krav på. 

– Dette kan virke komplisert, men det er en god timebetaling siden du har rett på inntil 600 euro i kompensasjon, i tillegg til refusjon for utlegg til nye billetter, overnattinger, kost og losji, sier Thomas Iversen.  

Dine rettigheter hvis flyet ikke gikk når det skulle 

 Om flyet ditt ble innstilt eller forsinket i mer enn fem timer som følge av streik kan du velge mellom:   
 

  1. ombooking snarets mulig   
  1. ombooking til et senere tidspunkt 
  1. pengene tilbake for reisen. 

Hvis du har ordnet din egen hjemreise, og lagt ut for nye billetter, så har du rett på refusjon av de nye billettene.  

– Mange forbrukere blir strandet i utlandet. Disse har krav på refusjon av kost, losji og flyplasstransport frem til de kom seg hjem. Dette kan bli store summer, særlig kombinert med nye flybilletter som ofte er svært dyre i høysesongen, sier Iversen. 

Bruksanvisningen over kan også brukes når du har kjøpt flyreise rett fra SAS, eller fra en formidler. I slike tilfeller har du en «Booking referance» fra SAS, og utfyllingen vil gå litt fortere som følge av det. Dersom både utreisen og hjemreisen hadde avvik må du huske å legge til begge flyvningene.  

Fristen for å refundere billettkjøpet er syv dager fra SAS mottok kravet, men det finnes ingen tilsvarende frist for andre krav. Forsinkelsesrenten starter å løpe fra den 31. dagen etter du sendte kravet.  

-Den standardiserte erstatningen på inntil 600 euro kommer i tillegg til refusjon av utlegg for ny hjemreise og kost/losji i ventetiden, understreker Iversen.   

Andre økonomiske tap som overstiger de faste satsene, må vurderes konkret. Dette kan typisk være utgifter til hotell og leiebil som du ikke fikk benyttet.  Husk å legg ved kvittering også for slike tap.  

Klagemuligheter 

Hvis du ikke når frem med kravet ditt overfor flyselskapet, pakkereiseaktøren eller formidleren og du har betalt med kredittkort eller debetkort fra Visa eller MasterCard, så kan du klage til banken som utstedte kortet.

Du finner mer om kortreklamasjon på forbrukerrådet.no.

Dersom du ikke blir enig med flyselskapet, pakkereiseselskapet eller formidleren så kan du også klage til transportklagenemnda.

nærbilde av kommunikasjonsrådgiver Maren Struksnæs.Foto

Maren Van Buren Struksnæs

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill

Abonner på vårt nyhetsvarsel