Forbrukerrettigheter

Millionbot til Stayclassy

5. desember, 2022

Sparkesykkelfirmaet har fått svært mange klager de siste årene. Nå ilegges de bot av Forbrukertilsynet.

Stayclassy AS spesialiserer seg på salg av små elektriske kjøretøy, som elsparkesykler og ståbrett. Forbrukerrådet har så langt i år registrert rundt 220 henvendelser fra folk som har store problemer med å få utøvet rettighetene sine i møte med firmaet. 

– Vår veiledningstjeneste har hørt fra mange forbrukere som har blitt behandlet ugreit av Stayclassy. De bryter lovverket på flere felt, og gir i tillegg særdeles dårlig kundebehandling, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. 

Nå har Forbrukertilsynet vedtatt av firmaet ilegges en millionbot for brudd på markedsføringsloven.

– Vi er veldig fornøyde med å se at firmaet nå straffes for lovbruddene de begår, sier Iversen.

Thomas Iversen.Foto
Foto: Forbrukerrådet

Krev pengene tilbake

Stayclassy har den siste tiden skyldt på en presset økonomisk situasjon når kunder har forsøkt å utøve sine rettigheter ved å be om reklamasjon eller tilbakebetaling av penger. Om boten skulle føre til at selskapet går konkurs har Forbrukerrådet gode råd til deg som kunde:

– De aller fleste som har handlet hos Stayclassy har brukt bankkort til å gjennomføre kjøpet. Venter du på en reklamasjon eller en tilbakebetaling av pengene dine kan du ved en eventuell konkurs be om refusjon fra kortutsteder/banken din, sier Iversen.

Rettigheten kalles kortreklamasjon, og den er ganske enkel å utøve. Les mer om hvordan du går frem for å få refundert pengene dine fra banken her: https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kortreklamasjon/

– Har du betalt kontant kan en eventuell konkurs dessverre bety at du må vente på refusjonen. Da må du nemlig sende krav til konkursboet, og dette vet vi erfaringsmessig at kan være en langdrøyd prosess, forteller Iversen.

Råd for julehandelen

Det finnes flere trygge, etablerte firma som selger elektriske sparkesykler i Norge. Dersom en slik tohjuling står på noens ønskeliste til jul, har Iversen noen oppfordringer:

– Kjøp hos et firma du er sikker på at er seriøst. For eksempel selger flere store elektrovarehus i Norge sparkesykler. Elektriske sparkesykler har en reklamasjonsfrist på 5 år, går de i stykker før det skal selskapet reparere for deg. Dersom firmaet ikke stiller seg bak dette om du stiller spørsmål, bør du unngå å kjøpe fra dem. Forhør deg også gjerne med venner og bekjente om deres erfaringer før du går til innkjøp, sier han.

Forbrukerrådet minner også om at alle elektriske sparkesykler må ha ansvarsforsikring fra og med 1. januar 2023. Disse koster mellom 50-100 kroner per måned per sykkel, noe du også må ta med i beregningen hvis du planlegger å legge et elektrisk kjøretøy under treet.

Hør vår podcast om elektriske sparkesykler her:

nærbilde av kommunikasjonsrådgiver Maren Struksnæs.Foto

Maren Van Buren Struksnæs

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill

Abonner på vårt nyhetsvarsel