Forbrukerrådet nedringt av fortvilte strømkunder
25. januar, 2023
Kansellering av fastprisavtaler, krav om forhåndsbetaling, sjokkregninger og manglende angrerett resulterte i et rekordhøyt antall strømhenvendelser til Forbrukerrådet i 2022.
2022 ble nok et turbulent år for norske strømkunder. Dette satte også spor hos Forbrukerrådets veiledningstjenesten, som mottok 3 450 henvendelser om strøm og nettleie. Det er en økning på hele 70 prosent sammenlignet med 2021
– Strømsalgelskaper bryter forbrukernes rettigheter og dytter og lurer kundene til å betale for mye for strømmen. Ikke overraskende skaper dette mange sinte og fortvilte forbrukere, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
– Det siste året har vi sett strømkunder bli kastet ut av avtaler med fastpris og pristak, skyhøye krav om forhåndsbetaling, variabelkunder med sjokkregninger og selskaper som underslår kundenes angrerett. I tillegg kommer utfordringer med telefon- og dørsalg, strømfaktura og kompensasjonsordningen.
Regjeringen ba nylig Forbrukertilsynet og RME se på behovet for strengere regler og bedre sanksjonsmuligheter. Forbrukerrådet venter utålmodig på resultatet.
– Dette markedet fungere opplagt ikke som det skal. Selskaper som bryter lovverket må følges opp tøffere, samtidig som det må være mulig å ta konsesjonen fra useriøse aktører, sier Inger Lise Blyverket.
Forbrukerrådet anbefaler forbrukere å sjekke strømavtalen sin på strømpris.no. Her kan det være mye å spare for mange. Sjekk også fakturaen for unødvendige tilleggstjenester, slik som strømforsikring, grønt valg eller såkalt «lik betaling».
52 000 henvendelser i 2022
Forbrukerrådets veiledningstjeneste mottok samlet over 52 000 telefoner og e-poster fra forbrukere i 2022, en økning på nesten 3 000 sammenlignet med 2021.
Fortsatt troner bruktbil på topp med over 5 000 hevendelser. Husleie er også at av områdene som volder forbrukerne mest bry, hvor Forbrukerrådet svarte ut nesten 3 000 telefoner og e-poster i 2022.
Marked | 2022 | 2021 | Utvikling |
---|---|---|---|
Bruktbil | 4877 | 5214 | -6% |
Strøm og nettleie | 3450 | 2025 | 70% |
Husleie | 2994 | 2769 | 8% |
Flyselskap | 2684 | 1428 | 88% |
Håndverkertjeneste | 1866 | 1737 | 7% |
Innredning og møbler | 1782 | 1819 | -2% |
Klær/sko og vesker ol. | 1703 | 1265 | 35% |
Byggevarer | 1485 | 1756 | -15% |
Hvitevarer og oppvarming | 1030 | 1397 | -26% |
Nybil | 996 | 941 | 6% |
– Mange av disse sakene henger trolig sammen med at det er amatører og forbrukere på begge sider, og konfliktnivået hadde trolig vært mye lavere hvis partene var flinkere til å dokumentere hva som er avtalt, sier Inger Lise Blyverket.
SAS-streiken har også satt tydelige spor, og mange var usikre på egne rettigheter og hvordan de skulle gå frem for å redde ferien.
– Mange fortvilte forbrukere tok kontakt da flyene ble stående på bakken. Selskapets behandling av refusjoner og kompensasjon har også generert mange spørsmål og rettmessig irritasjon, sier Inger Lise Blyverket.
Selskaper med flest henvendelser
Det er flere gjengangere på listen, som trolig langt på vei kan tilskrives omsetningsvolum. Det er også mindre aktører som utmerker seg med uforholdsmessig mange henvendelser.
Selskap | Antall |
---|---|
Elkjøp | 1215 |
SAS | 1089 |
Power | 640 |
Fjordkraft | 491 |
Telenor | 467 |
Telia | 384 |
Norwegian | 312 |
Tinde | 280 |
Tesla | 277 |
Stayclassy | 262 |
Selskapet «StayClassy», som selger elektriske sparkesykler, skapte mye problemer for mange forbrukere med slett kundeservice og manglende levering. Forbrukertilsynet har da også varslet bøter på 1.5 millioner kroner til selskapet og 400.000 kroner til daglig leder. Selskapet opplyser på sine nettsider at de nå holder midlertidig stengt mens de venter på avklaring knyttet til bøtene.
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm