Slik får du pengene tilbake etter Flyr-konkursen
9. februar, 2023
Konkurs er dessverre noe som skjer fra tid til annen. I noen tilfeller betyr det tap for kundene som ikke får det de har betalt for. Ofte er varen eller tjenesten betalt med kort, noe som sikrer forbrukeren tilbakebetaling fra kjøpesummen hvis avtalen ikke holdes.
Konkursen hos Flyr resulterte i tusenvis av innstilte reiser. Det ligger an til at det er lite å hente for vanlige forbrukere i konkursboet som nå er under behandling.
– Løsningen for de aller fleste er det vi kaller kortreklamasjon, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen. Han viser til at både kredittkort og debetkort har innebygd beskyttelse der selgeren enten ikke vil, eller kan, gjøre opp for seg.
For Flyr-kundene sin del betyr det banken som utstedte betalingskortet blir forpliktet til å betale tilbake det billetten kostet.
– Det har kommet frem i prosessen at bankene ikke betaler pengene over til Flyr før reisen er gjennomført, noe som bør gjøre tilbakeføringen av kundenes penger vesentlig med smidig, sier Iversen.
Likevel opplever Forbrukerrådet henvendelser fra forbrukere som opplever unødvendig motstand fra bankene om kortreklamasjon.
– Typiske tilbakemeldinger til oss er at bankene ber kundene vente på eventuelt oppgjør fra konkursboet, at bankene tilbyr seg å hjelpe kundene ovenfor konkursboet eller at kundene må dokumentere at reisen faktisk ikke blir noe av, sier Iversen.
Lenk til relevant informasjon
Forbrukerrådet viser til at kortreklamasjon ikke krever at selger verken avslår eller ikke kan gjøre opp for seg. Det holder lenge at forbrukeren har sendt et gyldig krav mot selger, og at oppgjør faktisk ikke har skjedd. Videre er det heller ikke noe krav om at forbrukeren må vente og se.
– Har du krav på refusjon av innstilte flybilletter, skal pengene i utgangspunktet være på konto 7 dager etter at du ba om refusjon, sier Iversen. Han påpeker at forbrukeren kan velge om de vil forholde seg til konkursboet eller banken.
Hvis du møter på problemer med banken når du forsøker å bruke kortreklamasjon, så har vi samlet all informasjonen du trenger i denne artikkelen.
– Vi har god erfaring med at forbrukere som lenker til artikkelen i korrespondansen med banken får løst saken sin, avslutter Iversen.
Slik går du frem for å få pengene tilbake:
- Send et krav om refusjon til Flyrs konkursbo. Epostadressen til boet er: flyr@kvale.no.
- Ta kontakt med banken som har utstedt kortet du betalte reisen med, og legg ved kravet du har sendt til Flyrs konkursbo.
- Krev at banken refunderer pengene for reisen. Legg gjerne ved lenken til Forbrukerrådets rettighetsside om kortreklamasjon: https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kortreklamasjon/