Nye EU-regler gjør det enklere å ta gode valg
26. september, 2023
Med mål om å bidra til mer sirkulær økonomi, ble det enighet om ny EU-lov i forrige uke. De nye lovene vil blant annet hindre grønnvasking, gjøre det enkelt å se hvor lenge et produkt er ment å vare, og hvor lett det er å reparere. — Et tydelig signal på at vi har blitt lyttet til, sier Forbrukerrådet.
For å peile den europeiske økonomien fra lineær til sirkulær, ble Rådet i EU og Europaparlamentet enige om loven «Empowering Consumers for the Green Transition Directive» (oversatt: Forbrukermakt i det grønne skiftet) tirsdag forrige uke.
Grønnvasking blir forbudt
Den nye loven vil innebære blant annet:
- Et forbud mot miljøpåstander der virksomheten ikke kan dokumentere påstandene.
- Et forbud mot «merking» og logoer som ikke baserer seg på godkjente sertifiseringsordninger.
- Et forbud mot påstander om «karbonnøytralitet», som er svært misvisende for forbrukere og mye brukt, ofte i miljøbelastende markeder som luftfart og mat.
- Nye informasjonsforpliktelser om reparerbarhet og programvareoppdateringer, for å hjelpe forbrukere med å velge mer bærekraftige produkter i kjøpsøyeblikket.
- Ny garantimerking om holdbarhet, slik at forbrukere kan ta mer informerte valg.
Forbrukerorganisasjoner blir hørt
Sammen med 21 europeiske forbrukerorganisasjoner, etterlyste Forbrukerrådet i sommer et forbud mot villedende påstander om klimanøytralitet med eksempler fra grønn markedsføring av flyreiser. Loven som det nå er enighet om, vitner om at EU har tatt kravet til etterretning, mener Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
— Enten om du betaler en «grønn billett» eller ikke, så vil flyet ditt fortsatt slippe ut klimagasser. Så å fremstille det å fly som en bærekraftig transportmåte er ren grønnvasking. I sommer oppfordret vi europeiske myndigheter til å slå ned på denne praksisen, og med de nye EU-reglene er det derfor gledelig at budskapet ser ut til å ha nådd frem, sier Blyverket.
Loven gir forbrukere makt
Den nye loven styrker forbrukermakten ved at vi lettere kan velge produkter med lang holdbarhetstid, sier Blyverket.
— Forbrukere må navigere i en jungel av miljøpåstander, logoer og merking, og det kan være vanskelig å vite hvilke produkter som faktisk er det miljøvennlige valget, sier Blyverket. Hun fortsetter:
— Dersom produkter merkes med holdbarhet og reparasjonsmuligheter, vil det gi forbrukerne makt til å velge kvalitet fremfor kvantitet, og det er stor fordel mot å få økonomien mer sirkulær. Vi vet at de fleste ønsker å leve mer bærekraftig, og derfor er dette lovende nyheter fra EU.
De nye EU-reglene må først formelt vedtas og implementeres. Det betyr at de ikke trer i kraft før 2026.
Andreas Framnes
Kommunikasjonsrådgiver – bærekraft