Flere nordmenn bytter bank- og forsikringstjenester

3. mai, 2024

Flere nordmenn byttet bank- og forsikringstjenester i fjor enn året før, viser en fersk og årlig undersøkelse fra Forbrukerrådet.

– Høyere renter og levekostnader gjør det mer attraktivt for forbrukerne å bruke markedsmakten sin. Samlet sett kan norske forbrukere spare milliarder av kroner på å være mer bevisste i møte med bank- og forsikringsselskapene, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

Rente er rente uansett bank

32 prosent byttet eller reforhandlet banktjenester, viser bytteundersøkelsen til Forbrukerrådet. Boliglånet er banktjenesten norske forbrukere som oftest byttet eller reforhandlet. I fjor byttet eller reforhandlet 27 prosent av boliglånskundene lånet. I 2022 var tallet 22 prosent.

– Å være en prisbevisst forbruker lønner seg. Det høye rentenivået bør gi flere av oss motivasjon til å gjøre forhandlinger og bankbytte til en vane som varer. Renter kommer ikke i ulike kvaliteter. Rente er rente, uansett hvilken bank du bruker. Derfor bør du alltid velge banken med den laveste renta, sier Inger Lise Blyverket.

Hvis du har et boliglån på tre millioner kroner, sparer du 15.000 kroner på en renteforbedring på 0,5 prosent.

– Du kan spare en del på å velge rimelige varer i dagligvarebutikken. De store pengene sparer du derimot på bedre betingelser på boliglånet. Selv om et bankbytte kanskje tar noen timer totalt, er det ganske enkelt  å flytte boliglån og sparekonto eller å bytte bank. Jo dårligere betingelser du har i dag, jo bedre blir timebetalingen, sier Inger Lise Blyverket.

Blant dem som flyttet eller reforhandlet banktjenester i 2023, oppgir fire av ti en årlig besparelse på 5000 kroner. Nær én av ti sparte mer enn 20.000 kroner.

Bytt bank med noen få tastetrykk

På finansportalen til Forbrukerrådet  finner du verktøyet som gjør det enkelt å sammenligne og  bytte bank.

– Med noen få tastetrykk kan du gi banken din mulighet til å matche en lavere rente fra en annen bank. Setter banken din seg på bakbeina, bytter du bare bank. Ganske enkelt og veldig lønnsomt, forklarer direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket.

Hele 42 prosent flyttet eller reforhandlet bank- eller forsikringstjenester i løpet av fjoråret. Det er en økning på fem prosentpoeng, viser bytteundersøkelsen til Forbrukerrådet.

Thomas Ege.Foto

Thomas Ege

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og økonomi

Fakta om undersøkelsen

Forbrukerrådet har gjennomført bytteundersøkelsen hvert år siden 2013.

Formålet med undersøkelsen er å kartlegge forbrukernes reforhandlings- og bytteaktiviteter innen bank, forsikring, pensjons- og fondsparing.

Forbrukerrådet studerer blant annet hvilke digitale verktøy og tjenester forbrukerne bruker i bytteprosessen, og årsaker til at mange forbrukere ikke bytter leverandør eller reforhandler sine avtaler. 

Abonner på vårt nyhetsvarsel Sjekk Forbrukerrådets podcast

Relaterte saker