Teknologiselskapene må holdes ansvarlig for utnytting av barn og unge

14. november, 2024

Barn og unge blir utsatt for avhengighetsskapende mekanismer, destruktivt innhold og et massivt kommersielt press i sosiale medier. Forbrukerrådet legger nå frem en rekke forslag for å sikre en tryggere digital oppvekst.

Forbrukerrådet lanserer i dag rapporten «Kommersiell utnytting av barn og unge på nett», som tar for seg hvilke risikoer barn utsettes for, hvilke rettigheter de har og hvordan vi kan skape en tryggere digital barndom.

–Det er på høy tid at vi ansvarliggjør selskapene og får på plass gode og trygge tjenester for barn og unge. Vi kan ikke leve med forretningsmodeller som baserer seg på massiv overvåkning, evigvarende scrolling og destruktivt innhold, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.  

–Barn og unge har i alt for lang tid vært overlatt til seg selv på nett. Historien har vist oss at selskapene ikke endrer seg av seg selv, og at det er nødvending med tøff håndheving og sanksjoner som svir.

Se frokostmøte 14. november kl 09 med rapportlansering og debatt
Illustrasjon som viser barn som blir sugd inn i mobilskjerm
Illustrasjon: VON kommunikasjon

Tiltakene oppsummert

I rapporten foreslås en rekke politiske, juridiske og tekniske tiltak som kan motvirke de viktigste skadevirkningene for barn og unge:

  1. Selskapene må holdes ansvarlige, blant annet ved å tvinges til å fjerne avhengighetsskapende mekanismer, ikke forsterke destruktivt innhold og stoppe ulovlig markedsføringspraksis.
  2. Det må føres streng, koordinert og avskrekkende håndheving av regelverk nasjonalt og internasjonalt.
  3. Forbrukerlovverket må oppdateres der dagens regler og håndheving ikke er tilstrekkelige.
  4. Eventuell aldersverifisering må bare innføres dersom det gjøres i tråd med grunnleggende rettigheter.
  5. Det må komme tydelig veiledning for foreldre og barn, inkludert veiledning om anbefalte aldersgrenser for sosiale medier.

–Vi har i dag regelverk som beskytter barn. Dette er i midlertidig lite verdt hvis det ikke følges opp og faktisk tas i bruk. Her er det et betydelig handlingsrom for norske og internasjonale myndigheter.

Advarer mot teknisk blokkering av digitale tjenester

Det foregår mange diskusjoner om å introdusere tekniske sperrer for å blokkere eller fjerne barn og unge fra visse digitale tjenester. I rapporten advarer Forbrukerrådet mot å forhaste seg med slike løsninger, og legger frem en rekke prinsipper som må være oppfylt før dette eventuelt innføres.

–Aldersverifisering er en tilsynelatende enkel løsning på et stort problem, men bringer med seg en rekke utfordringer knyttet til barn og unges rett til personvern, sosial og politisk deltakelse og muligheten til å søke informasjon, sier Inger Lise Blyverket.

– Det er også viktig å ha med seg at en slik løsning vil gjøre at alle må identifisere seg på nett. som vil føre til at også barn over aldersgrensen og voksne kan bli ekskludert. Det vil trolig også være relativt enkelt å omgå slike sperrer.

–Dersom slike tekniske løsninger i det hele tatt skal vurderes, må det innfri en rekke krav. Dette inkluderer blant annet at innføring av sperrer må være proporsjonalt med det som skal løses, ikke virker ekskluderende for sårbare grupper og personer, samt ivaretar sikkerhet og personvern.

Last ned rapporten "Kommersiell utnytting av barn og unge på nett"
Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto

Øyvind H. Kaldestad

Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm

See Press Release in English Abonner på vårt nyhetsvarsel Sjekk Forbrukerrådets podcast

Relaterte saker