Fortsatt høyt forbruk av energidrikk blant unge: – Haster med aldersgrense

18. desember, 2024

En av to under 18 år drikker energidrikk, og de fleste gjør det ukentlig, viser en ny undersøkelse. Hvor blir det av den lovede 16-årsgrensen?, spør Forbrukerrådet.

Energidrikker i en butikkhylle.Foto

Foto: Forbrukerrådet

–  Dette er produkter som kan bidra til søvnproblemer og flere andre negative helseeffekter. Vi har lenge vært bekymret over normaliseringen som har skjedd de siste årene. Når skal regjeringen sette på bremsen, og få på plass et regelverk som beskytter barn og unge?, spør Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har i flere undersøkelser siden 2015 funnet at energidrikk er en viktig del av mange barn og unges hverdag, noe som bekreftes av de nye tallene fra Norstat.

Blant ungdom mellom 13 og 18 år, drikker over halvparten energidrikk. De fleste gjør det ukentlig, mens én av ti rapporterer daglig inntak. Når de blir spurt om hvorfor, trekker de fleste fram at det smaker godt. Andre viktige årsaker er ønsket om mer energi og bedre prestasjoner på skole eller jobb.

– Energidrikk er et avhengighetsskapende produkt som ikke er anbefalt for barn, der vi dessverre ser at bruken er blitt normalisert over flere år. Derfor haster det å få på plass den lovede aldersgrensen, sier Blyverket.

I fjor vedtok Stortinget en 16-årsgrense for kjøp av energidrikk, men hittil har lovgivningen latt vente på seg.

Ifølge salgstall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen økte energidrikkesalget med 22 prosent fra april i fjor til april i år.

Aggressiv markedsføring i sosiale medier

Forbrukerrådet har over flere år vært kritiske til den massive markedsføringen av energidrikk ungdom blir utsatt for, ikke minst i sosiale medier. Det er en av grunnene til at Blyverket er svært positiv til regjeringens nylige forslag om å forby markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge.

Da forskere fra SIFO tidligere i år studerte kontoene til populære influensere på Instagram og TikTok, viste hele 24 prosent av innholdet seg å være reklame. Produktene som gikk igjen var nettopp sports- og energidrikker fra aktører som Prime, Monster og Red Bull.

De nye Norstat-tallene underbygger bekymringen, da de viser at ungdom som drikker energidrikk er betydelig mer aktive på sosiale medier. Mens halvparten av energidrikkbrukerne oppgir at de er på sosiale medier mer enn tre timer daglig, gjelder dette kun én av tre som ikke drikker slike produkter.

Blyverket tror likevel ikke at markedsføringsforbudet i seg selv er nok til å stoppe de unges høye forbruk av de koffeinholdige produktene.

– Det er bra at regjeringen nå vil ta grep mot markedsføringspresset, og dette er også noe vi har jobbet for lenge. Samtidig er bruken blitt såpass utbredt at det også må gjøres noe med tilgjengeligheten. Drikkene finnes også i stadig flere smaker, og både smakene og produktene er utformet for å appellere til barn og ungdom, sier Blyverket.

Inger Lise Blyverket.Foto
Inger Lise Blyverket. Foto: John Trygve Tollefsen

Kan gå ut over søvnen

Forbrukerrådet har lenge advart mot helserisikoen som følger med at unge drikker slike produkter jevnlig.

En boks med energidrikk inneholder like mye koffein som to til tre kopper med filterkaffe. Det kan være mer enn en ung hjerne i utvikling tåler.

– Koffein gjør at man blir mer gira og våken, og ulempen er at det kan stjele den dype, gode søvnen vi trenger for å lade opp. Hos barn og unge i tenårene kan det i verste fall forstyrre hjerneutviklingen, sier Inger Lise Blyverket.

Hun understreker at det haster å få på plass 16-årsgrensen regjeringen har lovet.

–  Vi må få ned det høye forbruket, og derfor trengs en lovfestet aldersgrense for kjøp av energidrikk. Dette finnes allerede i flere europeiske land. Jo lenger vi venter, desto større blir helsekonsekvensene for barn og unge.

Linn Elise Jakhelln.foto

Linn Elise Jakhelln

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og bærekraft

Se undersøkelsen her

Energidrikk og ungdom 2024

Abonner på vårt nyhetsvarsel Sjekk Forbrukerrådets podcast

Relaterte saker