Snøkaos: Dette har du krav på
6. januar, 2025
Snøfallet har allerede ført til avvik og forstyrrelser i fly- og kollektivtrafikken. Mange reisende kan oppleve forsinkelser og kanselleringer, og det er viktig å kjenne til hvilke rettigheter du har.
Thomas Iversen, fagsjef i Forbrukerrådet, oppfordrer reisende til å holde seg oppdatert, spare på kvitteringer for utlegg og kreve det de har rett på.
– Vinterværet kan skape kaos i trafikken, men du som reisende har krav på informasjon, refusjon og bistand fra transportselskapene. Det er viktig at selskaper følger regelverket og gjør sitt beste for å hjelpe passasjerene, sier han.
Flyreiser
Hvis flyet ditt blir kansellert, har du rett til å velge mellom full refusjon, ombooking til neste ledige avgang eller ombooking til et senere tidspunkt som passer deg. Alternativ transport kan også være tog, buss eller personbil dersom flyselskapet ikke klarer å få deg av gårde raskt nok.
Ved forsinkelser vil både reisens lengde og forsinkelsens varighet styre når du får krav på mat og drikke. Hvis du må vente over natten vil du har rett på gratis overnatting.
– Når snøen laver ned som nå, er det likevel viktig å være klar over at det kan være utfordrende å skaffe alternativ transport, enten du er flyselskap eller forbruker, sier Iversen. Han ber passasjerene smøre seg med tålmodighet, og spare på kvitteringer for mat, drikke og overnatting dersom flyselskapet ikke legger ut for dette.
Regn ut rettighetene for akkurat din reise med Forbrukerrådets flyrettighetskalkulator:
Togreiser
Reisende med tog har rett til refusjon eller prisavslag ved betydelige forsinkelser eller innstillinger. Hvis toget ditt blir kansellert, skal togselskapet tilby alternativ transport eller refundere billetten. Du har også krav på informasjon om situasjonen og forventet ventetid.
Hvis jernbaneselskapet ikke ordner alternativ transport, så kan passasjerene kreve erstattet alternativ transport etter gjeldende satser. Det er viktig å huske at det kan være vanskelig å finne alternativ transport som drosje når mange er ute og reiser samtidig.
– Vi forstår regelverket slik at togselskapene kun slipper å betale erstatning dersom de kan bevise at avviket skyldes ekstraordinære omstendigheter som ekstreme værforhold eller store naturkatastrofer som truer sikker drift av ruten, sier Iversen.
Han understreker at EU er tydelig på at slike hendelser bør ha karakter av en ekstraordinær naturkatastrofe, til forskjell fra normale og årstidsbetingede værforhold som snøfall, tidevann eller flom.
– Gult farevarsel og en halvmeter med snø er neppe et slikt ekstremt værforhold, sier Iversen. Han understreker at det ikke er noen automatikk mellom bruken av «gult farevarsel» og ansvarsfritak hos selskapene.
Les mer om dine rettigheter ved togreiser på Forbrukerrådets togkalkulator:
Buss, trikk og bane
For reisende som bruker buss, trikk eller t-bane, gjelder egne regler for refusjon og kompensasjon.
– Hvis du blir mer enn 20 minutter forsinket fordi Ruter ikke er i rute, kan du få refundert inntil 750 kroner for alternativ transport med drosje, annen kollektivtransport eller privatbil, sier Iversen. Satsene kan være annerledes andre steder i landet.
Det er unntak i reisegarantien til Ruter for ekstreme værforhold, men på samme måte som for jernbanen er det neppe grunn til å anse dagens snøfall som noe annet enn normale og årstidsbetingede værforhold.
Tips til reisende
- Sjekk oppdatert informasjon om trafikk- og værforhold før du reiser.
- Ta vare på kvitteringer for de du betaler for å komme deg fram.
- Hvis du har et refusjonskrav så fremmer du det på hjemmesiden til selskapet du reiste med.
- Dersom du får avslag, kan du klage til Norsk Reiselivsforum.
Maren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill