Bruktbil og abonnementsfeller på henvendelsestoppen i 2024

17. januar, 2025

Snaut 50 000 forbrukere tok kontakt med Forbrukerrådet i fjor. Henvendelser om bruktbil, håndverkertjenester og abonnementsfeller dominerte 2024 for veiledningstjenesten vår.

Forbrukerrådet mottok 49 134 unike henvendelser på e-post, telefon og kontaktskjema i løpet av fjoråret. Mange ulike spørsmål til tross: I 2024 var det særlig én aktør som skilte seg ut. 

Inger Lise Blyverket.Foto
Inger Lise Blyverket. Foto: Forbrukerrådet/Helen Mehammer

Hvite tenner var ikke gratis likevel

Elkjøp er enkeltaktøren med flest henvendelser i fjor (1325), men om vi tar omfanget av kunder i betraktning, peker Diamond Dental AS seg ut.
 
Abonnementstilbyderen av tannblekingsproduktet White Bright genererte totalt 1251 henvendelser til Forbrukerrådets veiledningstjeneste i året som gikk. 
 
Det er bare 72 færre henvendelser enn det vi mottok på Elkjøp, som tross alt er en av landets største elektronikkforhandlere.  
 
Det betyr at Forbrukerrådet fikk i snitt over fem henvendelser om tannblekingsproduktet White Bright hver eneste arbeidsdag i 2024. 
 
Brorparten av henvendelsene om White Bright dreide seg om såkalte «gratis» prøvepakker, men som i realiteten kan fange deg inn i en abonnementsavtale det ofte er krevende å komme seg ut av.

Enkeltaktører og antall unike henvendelser
AktørAntall unike henvendelserProsentvis endring fra 2023
Elkjøp Norge AS1324+ 4,7 prosent
Diamond Dental AS1251+ 46,8 prosent
Power Norge AS607+ 8,4 prosent
Telenor Norge AS567– 17 prosent
SAS357– 13,4 prosent
Norwegian Lab AS339+ 358 prosent
Helsevurdering.com307(Ny i 2024)
Tesla Norway AS270– 19,6 prosent
Finter AS263+ 70,8 prosent
Norwegian Air Shuttle ASA252– 10,3 prosent

Gjør en sjekk før du bestiller

Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, advarer mot produkter og tjenester som markedsføres som «gratis».
 
— Abonnementsfeller er dessverre blitt mer utbredt. I løpet av fjoråret så vi flere aktører, som f.eks Diamond Dental og Norwegian Lab (på 6. plass i listen over), som får forbrukere inn i abonnementsavtaler ved å hhv. tilby «gratis» hvite tenner og kosttilskudd. Mange tar kontakt med oss for hjelp til å komme seg ut av det som har vist seg å være et abonnement, sier Blyverket, og legger til:
 
— Husk at du har 14 dagers angrerett fra du får første pakke i posten. Velger du å angre på produktet, så gjelder dette også for det tilhørende abonnementet, understreker hun. 
 
Hun råder deg til å gjøre en sjekk av firmaet før du eventuelt bestiller, samt å ha en sunn skepsis til alt som er «gratis». 
 
Forbrukerklageutvalget har i 2024 behandlet flere saker der forbrukere har klaget inn tannblekingsaktører for å ha lurt dem inn i abonnementer. Det har endt med medhold til forbrukerne, fordi kravene for angrerett ikke er oppfylt.

Her kan du høre Forbrukerrådets podkast om tematikken:

Bruktbilbransjen fortsatt på topp

Håndverkerbransjen og bilbransjen er gjengangere på toppen av henvendelsesstatistikken til Forbrukerrådet. 2024 var intet unntak.  
 
På toppen troner bruktbilbransjen, som totalt sett genererte 4777 unike henvendelser i fjor (3132 henvendelser om kjøp/salg av næringsaktører og 1578 henvendelser om kjøp/salg mellom privatpersoner). Historisk sett er dette en bransje som gir mange hodebry, med en økning på snaut fire prosent fra 2023. 
 
Etter bruktbilbransjen kommer håndverkerbransjen (3067 henvendelser) på en andreplass. Bransjen har tronet høyt oppe i statistikken de siste årene, men viser en liten nedgang fra 2023 til 2024 på rundt seks prosent. 
 
— Vi oppfordrer både blivende bruktbilkjøpere- og selgere til å bruke Forbrukerrådets kontraktsmaler for å unngå konflikter, sier Blyverket. 

Bransjer og antall henvendelser
BransjeAntall unike henvendelserProsentvis endring fra 2023
Bruktbil4777+ 4 prosent
Håndverkertjenester*3067– 6,2 prosent
Husleie2565– 5,4 prosent
Klær, sko og vesker2278– 4,1 prosent
Innredning og møbler1530– 12,6 prosent
Flyselskap1411– 19,3 prosent
Småelektrisk1332– 3,6 prosent
Kosmetikk og toalettartikler1151+ 79,5 prosent
Hvitevarer914– 8,5 prosent
Fritidsartikler911+6,1 prosent

*I kategorien «håndverkertjenester» inngår også kategoriene «rengjøringstjenester», verksted- og bilpleietjenester» og «reparasjon og vedlikehold».

Andreas Framnes.Foto

Andreas Framnes

Kommunikasjonsrådgiver – mat og helse

Havnet i abonnementsfella?

Dette bør du gjøre dersom du ønsker å klage på, eller stoppe et abonnement:
 
Når du bestiller varer og tjenester på nettet skal selgeren informere om prisen og varigheten av avtalen på en klar og tydelig måte. Fikk du ikke denne informasjonen er ikke avtalen er bindende.
 
Vær også oppmerksom på at du kan angre på avtalen 14 dager fra du har fått første sending. Hvis du angrer, så gjelder dette også for det tilhørende abonnementet.

Dersom du ikke blir enig med selskapet, bør du klage til selskapet og be om at framtidige sendinger blir stoppet. Det kan ikke kreves at du skal returnere en vare du ikke har bestilt.
 
En eventuell retur må i tilfelle den næringsdrivende betale for. Du kan for eksempel be om å få tilsendt frankert returemballasje.
 
Dersom dere fortsatt ikke blir enige kan du ta saken til mekling hos Forbrukertilsynet, eventuelt klage til forliksrådet.
 
Dersom du har blitt belastet for et beløp som du ikke har godkjent, bør du ta kontakt med banken din snarest mulig. Banken er forpliktet til å tilbakeføre beløp som ikke er godkjent av deg.
 
Du bør også gjøre kortutsteder oppmerksom på at eventuelle framtidige trekk ikke er godkjent av deg. Dersom det fortsatt blir trukket beløp fra kortet mot din vilje, bør du sperre kortet ditt.
 
Enten om du har blitt trukket direkte fra bankkontoen din, eller om du har fått en faktura i posten, er det viktig at du klager skriftlig til selger og gir beskjed om at du er uenig i kravet.
 
Dersom kravet er sendt videre til et inkassobyrå er det viktig at du også klager skriftlig på kravet til inkassobyrået. Legg her ved en kopi av klagen som du sender til selger. Be om at saken blir utsatt til gyldigheten av kravet er endelig avgjort. 
 
Du kan lese mer om inkasso på nettsidene våre.

Abonner på vårt nyhetsvarsel Sjekk Forbrukerrådets podcast

Relaterte saker