Siste nytt

Slutt på tvunget koblingssalg

30. oktober, 2014

Canal Digital annonserte i dag at de vil fjerne de siste tekniske hindrene , slik at de kan tilby TV- og bredbåndstjenester separat.

I praksis betyr dette at de gjør slutt på tvunget koblingssalg, det vil si at folk må kjøpe en TV-pakke for å få bredbånd. Dette er en stor seier for forbrukerne.

Tvunget koblingssalg er en praksis vi har kritisert i en årrekke. Vi har gang på gang argumentert for at koblingen av to forskjellige tjenester ikke bare er unaturlig, men at den hindrer reell konkurranse og derfor fører til at folk ikke har mulighet til å velge de internettjenestene de ønsker.

Dessverre er det fortsatt slik at alle de store leverandørene av bredbånds- og TV-tjenester i Norge opererer med ulike former for koblingssalg. Vi håper nå at Canal Digitals annonsering presser de andre til å følge etter.

Mann ser på TV. Foto.

Forbrukerne ønsker valg

NHH-professor Tor W. Andreassen sa i denne uken i bransjemagasinet Inside Telecom at «forbrukerne ønsker valg. Den første aktøren som bryter ut og bryter spillereglene i bransjen ved å tilby valg, vil vinne markedet. I påvente av at noen bryter ut og ser mulighetene, må vi leve med den uryddige praksisen vi har i dag».

Sjefen for en Eidsiva Bredbånd, Trond Skjellerud, uttalte også til Inside Telecom  «…at det å låse kunder inne i produktkoblinger som de ikke ønsker seg, vil være lite hensiktsmessig. Jeg tror neppe det vil lønne seg over tid å låse inn kundene». Vi kunne ikke vært mer enig.

Regulering

Vi regner med at dette bare er starten og at de andre tilbyderne følger etter, for dessverre er det er fortsatt mange andre aktører som fortsatt driver med tvunget koblingssalg, Altibox og Get for å nevne noen. Forbrukernes ønsker og forventninger er i endring og et sunt marked bør tilpasse seg dette.

Canal Digital sier videre at reguleringer som står i veien for å skille tv og bredbånd fremstår mest som kuriosa. Vi forventer uansett at myndighetene snarest mulig får tilpasset regelverket, slik at dette ikke står i veien for et moderne og forbrukervennlig tv- og bredbåndsmarked.

Bilde av ansatt: Finn Myrstad.Foto

Finn Myrstad

Fagdirektør

Abonner på vårt nyhetsvarsel