Forbrukerrådets hormonsjekk-kampanje vant Sølvtaggen
12. desember, 2011
Forbrukerrådets hormonsjekk-kampanje har vunnet Sølvtaggen for november for beste interaktive kampanje. Alle juryens medlemmer gir jobben full score.
– Sølvtaggen er en fin anerkjennelse for vår kampanje. Det er med på å bekrefte at vi har et godt teknisk og brukervennlig produkt, og vi merker med glede at en enstemmig jury har gitt Hormonsjekk-kampanjen full score, sier fagdirektør for mat og handel i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord.
Populær app
Forbrukerrådet er bekymret over at hormonforstyrrende stoffer finnes i fire av 10 undersøkte kroppspleie- og kosmetikkprodukter. Det frykter virkningene dette kan ha på barna dine, og krever en strengere regulering av disse stoffene.
Etter at hormonsjekk-appen ble lansert i november er den blitt lastet ned over 80 000 ganger. Instefjord er glad for at så mange har lastet ned hormonsjekk-appen, og mener det i rene tall viser at budskapet om å unngå hormonforstyrrende stoffer i kroppspleie- og kosmetikkprodukter, har nådd bredt ut.
– Forbrukerrådet har truffet en nerve hos forbrukerne med denne kampanjen, sier han.
Innovativ og god folkeopplysning
Bak Sølvtaggen står INMA, en bransjeorganisasjon som jobber for å fremme bruken av digitale kanaler. Med Sølvtaggen har de en målsetting om å heve kunnskapen om og kjennskapen til de unike egenskapene ved interaktiv markedsføring. Utmerkelsen gjør dette gjennom å hedre nytenkende og verdiskapende løsninger.
Juryen mener hormonsjekk-kampanjen er en innovativ og god måte å drive folkeopplysning på og tilrettelegge for at forbrukerne selv kan bidra til å bedre situasjonen.
– Meget effektivt og elegant løst, heter det i juryens begrunnelse. – Konseptet er så enkelt og rent at man egentlig ikke trenger mer informasjon enn tittelen på appen, og da er jo i utgangspunktet mye gjort riktig, sier juryleder Christian Westerberg Thoresen.
Juryen legger vekt på at hormonsjekk-kampanjen er et godt eksempel på såkalt crowdsourcing, noe den forklarer slik:
– Forbrukerrådet lar hele det norske folket bidra til å gjøre sin lille del av en omfattende og viktig jobb. Med dette oppnår kunden raskt og omfattende å samle inn data av relativt høy kvalitet, og forbrukerne får gode råd i tillegg til direkte adgang til å utøve makt overfor produsenten. Og ikke minst, grepet fasiliterer at Forbrukerrådet får anledning til å konsentrere sin innsats på en mer effektiv måte, som en slags kurator og kvalitetssikrer av applikasjonens innhold.
De tolv månedsvinnerne av Sølvtaggen nomineres automatisk til «Årets Gulltagg» på Gulltaggen.