Nordea betaler ikke etter Røeggen-dommen
22. mai, 2013
Nordea betaler ikke erstatning til noen etter dommen i Røeggen-saken, skriver banken i dag i et brev til kundene.
– Det er det ikke opp til banken alene å avgjøre, sier Forbrukerrådet.
Nordea later som om banken er friskmeldt – og administrerende direktør Gunn Wærsted avviser i en artikkel i Dagens Næringsliv i dag ethvert ansvar for de såkalte garanterte spareprodukter banken har solgt:
– Konklusjonen av Nordeas gjennomgåelse etter Røeggen-dommen blir at vi ikke betaler kompensasjon til dem som klaget, skriver Wærsted i dag.
Hun begrunner dette med at man ikke har funnet tilsvarende feil som i DNBs to produkter.
Domstolene avgjør
– Tiden hvor bankene selv kunne velge om og hvordan de skal gjøre opp for seg, rant ut med dommen i Røeggen-saken, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.
– Man kan få inntrykk av at Nordea opplever seg selv som suveren i denne situasjonen, men det er helt feil.
– Det er ikke opp til Nordea å bestemme hvor mange kunder som skal få annullert avtalene. Det er det domstolene og eventuelt Finansklagenemnda som skal ta stilling til, sier Flesland.
– Når Nordea så bastant og absolutt avviser alle klager på såkalte spareprodukter, må kundene få dette med seg. For det er ikke vanskelig å finne leverandører av spare- og investeringsprodukter som utviser større samfunnsansvar enn det Nordea gjør nå.
Nordea har i dag 60 klager i Finansklagenemnda på spareprodukter.