Forbrukerkonferansen 2022
Se frem til debatt om økonomisk sårbarhet, maktmisbruk på nett og lansering av grønnvaskingsprisen.
Den 28. september er det duket for Forbrukerkonferansen 2022 på Rebel på St.Olavs plass i Oslo.
Konferansen er delt opp i tre deler, og i løpet av dagen skal vi dekke temaer som økonomisk sårbarhet, manipulasjon og maktmisbruk på nett, samt en bolk om utfordringene forbrukerne møter når de ønsker å ta grønne og bærekraftige valg.
Delta på konferansen og få med deg blant annet Max Schrems, Kristin Halvorsen, Kjersti Toppe, Inga Bejer Engh og Hallgeir Kvadsheim. Les mer om årets innledere og foredragsholdere nedenfor.
Hvor og når?
28. september, klokken 08.30-14.00
Rebel, St. Olavs plass, Oslo
Program
09.00: Åpning (registrering fra 08.30)
Kaffe og registrering fra 08.30
Åpning ved barne- og familieminister Kjersti Toppe
09.15: Økonomisk sårbar i dyre tider
Alt er blitt dyrere. Hvordan påvirker boliglånsrentene, dagligvareprisene og strømprisen husholdningenes økonomiske situasjon? Hva bør gjøres? På seminaret lanserer SIFO ved Christian Poppe helt duggferske målinger på hvordan den generelle prisstigningen har påvirket økonomien i husholdningene. Tallene som vil bli lansert avdekker en stor endring i husholdningsøkonomien de siste tre månedene. På bakgrunn av endringene må vi forvente endret forbrukeratferd i flere markeder, men også nye utfordringer for næringsaktører som ønsker å ta samfunnsansvar.
Lansering av økonomisk sårbarhetsmåling
Christian Poppe, forsker II ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet
Fremtidsutsikter for norske husholdninger
Hallgeir Kvadsheim, forbrukerøkonom, styreleder i Inkassoregisteret AS og Inger Lise Blyverket, direktør Forbrukerrådet
Panel
Med Marie Sneve Martinussen, finanspolitisk talsperson i Rødt, Tina Bru, finanspolitisk talsperson i Høyre og Lotte Grepp Knudsen, statssekretær i Finansdepartementet (AP).
10.15 – 10.30: Pause med frukt og kaffe
10.30: Manipulasjon og maktmisbruk på nett
Med digitalisering kommer nye forbrukerutfordringer. Hvordan kan vi beskytte forbrukerne bedre mot manipulasjon og maktmisbruk på nett?
Hvordan forbrukerne blir manipulert og lurt
Finn Myrstad, fagdirektør, Forbrukerrådet
The gap between privacy rights and reality
Max Schrems, honorary chairman, NOYB – European Center for Digital Rights
Tid for et oppgjør mot overvåkningsgigantene
Ingrid Stolpestad, kampanjeleder, Amnesty Norge
Barneromsdøren står åpen for kommersielle – hva bør gjøres?
Barneombud Inga Bejer Engh
Panel
Hvordan forbrukerne kan beskyttes bedre på nett? Panel med Erik Bugge, CEO Kobler, Ingvild Næss, Chief Privacy and Data Trends Officer Schibsted, Grunde Almeland, leder i familie- og kulturkomiteen på Stortinget fra Venstre og Marit Knutsdatter Strand, medlem i teknologigruppa på stortinget fra Senterpartiet.
11.45: Lunsj
12.30 – 1400: Grønne forbrukervalg
Hvordan kan det legges til rette for at forbrukerne skal ta mer miljøvennlige valg?
Kan forbrukerpolitikken legge til rette for grønne valg?
Kristin Halvorsen, direktør CICERO, senter for klimaforskning
Lansering av satsning: Miljøvennlige forbrukervalg
Presentasjon av grønnvaskingsprisen
Panel om grønnvasking og miljøpåstander med Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i Våre Hender, Tord Dale, leder for bærekraft i Virke, Bente Øverli, avdelingsdirektør Forbrukertilsynet og Stein Rømmerud, konserndirektør for Kommunikasjon og Samfunnskontakt i NorgesGruppen.
Avslutning
Inger Lise Blyverket, direktør Forbrukerrådet