Forbrukerpolitikk
Vi jobber aktivt med å påverke styresmakter og næringsliv i ein forbrukarvennleg retning gjennom dialog, påverknadsarbeid og utreiingar.
Verdt å få med seg
Våre prioriteringer
Et mer forbrukervennlig leiemarked. Sikre at forbrukerne er trygge i møte med håndverkertjenester.
Rapporter
Se alle rapporterHøringer
Høringssvar fra Forbrukerrådet: Forslag til endring i forskrift om kraftomsetning og nettjenester
Forbrukerrådet mener endringen ikke bør være midlertidig og knyttet opp mot de høye prisene på strøm. Vi ser det som urimelig at forbrukere med dårlig økonomi som mottar leveringspliktig strøm, skal ilegges høye påslag per kWh, gitt at de ikke har mulighet til å inngå en strømavtale med en strømleverandør.
Høringssvar: Veilederen for rasjonering i kraftsystemet
Rasjonering av kraft er sterkt inngripende i forbrukernes hverdag, og er egnet til å påvirke tilliten til det norske kraftsystemet i betydelig grad. Forbrukerrådet mener forbrukere i størst mulig grad bør skjermes fra rasjonering.
Se alle høringer
Høringssvar: Om forslag til endringer i prisopplysningsforskriften og forskrift om kraftomsetning og nettjenester
Det er i alle tilfeller nødvendig å forsterke prisopplysningsforskriften og forskrift om kraftomsetning og nettjenester. Forbrukerrådet mener forslagene som fremmes i høringen er nødvendige og gode. Forbrukerrådet mener likevel forslagene i sum ikke er tilstrekkelige for å imøtekomme Stortingets anmodningsvedtak. Dette knytter seg konkret til opplysninger om prisvarighet og enhetspris på strøm.
Høringssvar: Forsvarlig byggkvalitet – rapport fra Byggkvalitetsutvalget – forslag om endringer i plan- og bygningsloven
Forbrukerrådet mener at Byggkvalitetsutvalget har gjort en solid jobb og levert et godt gjennomarbeidet dokument i sin rapport «Forsvarlig byggkvalitet – kompetanse, kontroll og seriøsitet».
Forbrukerrådet mener at Byggkvalitetsutvalget har gjort en solid jobb og levert et godt gjennomarbeidet dokument i sin rapport «Forsvarlig byggkvalitet – kompetanse, kontroll og seriøsitet».
Høringssvar – Forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel)
Høringsnotatet er godt skrevet, informativt og i hovedsak er det argumentert godt for standpunktene som er tatt. Til tross for dette har Forbrukerrådet noen innvendinger.
Høringsnotatet er godt skrevet, informativt og i hovedsak er det argumentert godt for standpunktene som er tatt. Til tross for dette har Forbrukerrådet noen innvendinger.
Høringssvar om endring og videreføring av boliglånsforskriften
Forbrukerrådet støtter alle forslagene til videreføring, og begrenser dette høringssvaret til de paragrafene der det foreslås endringer.
Høringssvar: Teknisk tilstandsanalyse ved omsetning av bolig NS3600
Forbrukerrådet er positiv til at det er gjort endringer som kan føre til økt bruk av standarden. Det er viktig at tilstandsanalysen hovedsakelig gjøres basert på konkrete observasjoner, og ikke på generelle aldersbetrakninger.
Høringssvar: Forslag til endring i byggteknisk forskrift (TEK17) om energiforsyningskrav for bygninger over 1000m²
Forbrukerrådet støtter ikke DiBK sitt forslag om å oppjustere minstekravet til energifleksible varmesystemer i bygg på over 1000 m² fra 60 til 80 prosent. Forslaget vil bidra til økte byggekostnader for boligblokker og dermed indirekte høyere boligpriser
Høringssvar: Forslag til endring i forskrift om kontroll av nettvirksomhet (tariffer)
Forbrukerrådet ber NVE utrede mer egnede virkemidler for å oppnå en effektiv utnyttelse av nettet og gjerne i samarbeid med ulike forbrukerorganisasjoner, næringslivet og andre relevante interessenter. Forbrukerrådet tror en mer frivillig ordning, hvor redusert strømbruk premieres, vil føre til at flere vil redusere forbruket når belastningen på strømnettet er stor.
Innspill vedrørende TEK 17
Forbrukerrådet har på generelt grunnlag støttet opp om alle prosesser som kunne avdekke unødvendige eller lite hensiktsmessige krav til boliger. Et viktig spørsmål er om forenklingene faktisk vil gi lavere priser til forbrukerne. Det er stor grunn til å frykte at gevinsten ved eventuelle reduksjoner i kvalitetskrav i første rekke vil øke overskuddet i utbyggerbransjen.
Høringssvar: Rapport fra arbeidsgruppe for oppgjørsordning i eiendomsmegling
Forbrukerrådets utgangspunkt er at en alminnelig forbruker/familie, som boligselger eller boligkjøper, skal være sikret mot tap av boligformuen mens den kortsiktig – i forbindelse med en aktuell handel – befinner seg på konto i foretak eller bank, og har derfor særdeles lav toleranse for den risikoen som dette innebærer for forbruker.
Høringssvar: NOU 2016:10 Evaluering av garantireglene i bustadoppføringslova
Forbrukerrådet slutter seg til utvalgets vurdering om at kravet til sikkerhetsstillelse etter bustadoppføringslova bør opprettholdes. Utvalget går imidlertid inn for å redusere garantiens lengde fra fem til to år. Forbrukerrådet er ikke enig i denne vurderingen.
Høringssvar: Lovforslag om endringer i eierseksjonsloven og borettslagsloven
Forbrukerrådet mener at en slik presisering som departementet kommer med er avgjørende dersom man ønsker å utvide legalpanteretten. Slik ordlyden er formulert i dag, er det tvilsomt om dekning av etterfølgende mislighold vil være innenfor bestemmelsens ramme.
Høringssvar: Forslaget om å redusere kravet til oppbevaringstid i eiendomsmeglingsforskriften
Dersom forslaget om å redusere kravet til oppbevaringstid fra 10 til 5 år vedtas, vil det faktisk innebære at myndighetene aktivt griper inn for å gjøre bolighandelen mer utrygg. Samlet sett mener vi at en reduksjon i oppbevaringstiden kan føre til at dokumentasjon som kan være av sentral betydning i eiendomstvister kan forsvinne. Dette vil være negativt for kjøper, samt være konfliktdrivende for alle parter.
Høringssvar: Endringer i reglene om tidspunktet for garantistillelse etter bustadoppføringlova
Formålet med garantien er å sikre forbrukeren dekning av pengekrav ved kontraktsbrudd fra entreprenøren. Uklarheten i ordlyden i dagens § 12 oppstår ved spørsmålet om når denne garantien skal stilles. Forbrukerrådet er positiv til presisering av tidspunktet for garantistillelse. Vi er imidlertid skeptiske til om tidspunktet for denne endringen er nå, mens utvalget ser på hele garantiinstituttet.
Høringssvar: Forslag til endringer i eiendomsmeglingsloven
Forbrukerrådet foreslår at det innføres angrerett for kjøperen for boliger som er markedsført uten tilstandsrapport. Når faktainformasjon om tilstanden er fraværende, og boliger omsettes på meget kort tid med svært begrenset mulighet for forbrukeren til å undersøke, samrå seg med fagfolk og sammenlikne, vil angrerett være et effektivt virkemiddel for en tryggere bolighandel.
Høringssvar: Endring i energiloven – tredje el-markedsdirektiv
Forbrukerrådet forutsetter at en eiermessig overføring av regionale nett til Statnett SF skjer på en slik måte at det ikke gir en økning i det kostnadsgrunnlag som legges til grunn for nettleien til vanlige forbrukere.
Høringssvar: NOU 2014:6 Revisjon av eierseksjonsloven
Kommunene fortsatt bør kontrollere at standardkravene er oppfylt i forbindelse med seksjonering. Opprettholdelse av standardkravene det skapes et marked for boliger som ikke fyller de minimumskrav til standard som de fleste boligkjøpere forventer.
Høringssvar: Forskrift om rapporteringsplikt for avtaler om kraftlevering
Forbrukerrådet er tilfreds med at rapporteringsplikten i forslaget omfatter alle aktive kraftleveringsavtaler. For å sikre at alle kraftleveringsavtaler blir rapportert inn, er det viktig at alle aktører som inngår avtale med en forbruker om salg elektrisk energi, har rapporteringsplikt. NVE kan i «særlige tilfeller» dispensere fra rapporteringsplikten. Vilkåret «særlige tilfeller» setter en høy terskel for dispensasjon.
Høringssvar: Begrenset adgang til forskuddsfakturering av kraft
Forbrukerrådet vil gjenta vår skuffelse over at NVE har veket fra de meget gode intensjonene i direktoratets første høringsbrev, der forskuddsbetaling skulle forbys. Det kan ikke herske noen som helst tvil om at forskuddsbetaling er uønsket fra både forbrukerne og Forbrukerrådet.
Høringssvar: Endringer i kontrollforskr. og avregningsforskr. – plusskunde og skattesats
Forbrukerrådet ivaretar norske forbrukeres interesser. I en streng fortolkning vil status som plusskunde innebære at forbrukeren endrer status til produsent. Forbrukerrådet legger til grunn at de foreslåtte endringer ikke fører til endringer i kostnadsfordelingen internt i distribusjonsnettet som gir økte kostnader for kunder som ikke har mulighet til å bli plusskunde.
Høringssvar: Forskrift om måling, avregning og samordnet opptreden ved kraftomsetning
Forbrukerrådet er positiv til en organisering av informasjonsflyten i kraftsektoren som kan håndtere de store datamengdene ved innføring av AMS på en rasjonell måte, som forenkler forretningsprosesser, og som bidrar til kostnadseffektivitet.
Høringssvar: Til rapport fra ekspertgruppe om organisering av strømnettet
Norske forbrukere finansierer, sammen med øvrig alminnelig etterspørsel, allerede 90 prosent av kostnadene ved nettet. Når andre forhold enn etterspørselsvekst innen alminnelig forsyning er årsaken til viktige, nye investeringstiltak, er det rimelig at tariffene til vanlige strømbrukere skjermes for en tilhørende økning i nett-tariffene.
Høringssvar: Endring i avregningsforskriften
Hovedinnholdet i vår høringsuttalelse er at Forbrukerrådet uttrykker klar støtte til de foreslåtte endringene, og at NVE argumenterer godt og relevant i høringsnotatet. Innledningsvis vil Forbrukerrådet presisere at vår rolle er talerør for forbrukernes interesser. Vi vil derfor ikke ha noen oppfatning om mindre næringslivskunder også bør omfattes av og nyte godt av fordelene ved bedre forbrukerbeskyttelse.
Høringssvar: Endringer i energiloven – tredje energimarkedspakke
Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet har i samarbeid utarbeidet en rapport som konkluderer med at ansvaret for Kraftprisoversikten bør flyttes fra Konkurransetilsynet til Forbrukerrådet. Plikten til å levere data til oversikten flyttes fra meldepliktsforskriften til prisopplysningsforskriften og må omfatte alle avtaler som tilbys forbruker.
Høringssvar: Forslag til endringer i husleieloven
Forbrukerrådet støtter forslaget om endring av husleieloven § 9-3 første ledd slik at hovedregelen nå blir en minstetid på fem år ved tidsbestemte leieavtaler. Dette var for øvrig den minstetiden som ble foreslått i NOU 1994: 4.
Høringssvar: Forslag til endring av unntak for studentboliger i byggteknisk forskrift
Forbrukerrådet støtter intensjonen bak regjeringens forslag til endring i byggtekninsk forskrift, men vi stiller oss kritisk til løsningen som er valgt med tidsbegrenset servitutt. Forbrukerrådet har tidligere pekt på at når det gjelder studentboliger der gjennomsnittlig botid faktisk er rundt 18 måneder, så kan man avvike en rekke krav som det er naturlig å stille til permanente boliger.
Høringssvar: Teknisk tilstandsanalyse ved omsetning av bolig (pr NS 3600)
Forbrukerrådet mener at rapporten også må angi takstmannens vurdering av boligens antatte markedsverdi. NS 3600 er en teknisk tilstandsanalyse som er særlig tilpasset til bruk ved salg av boliger. Ved siden av kjennskap til boligens tekniske tilstand, er objektive vurderinger om boligens markedsverdi helt sentrale ved enhver boligomsetning
Høringssvar: Nye håndverkerkontrakter – Byggblankett 3501 og 3502
Forbrukerrådet er innforstått med at overskriften til kontraktene er godt innarbeidet og medfører at partene gjenkjenner dem selv med endret innhold. Forbrukerrådet er likevel av den oppfatning at en presisering i overskrift er positivt fordi brukerne får en mer aktiv oppfordring til å ta stilling til hvilken kontrakt bør brukes for det aktuelle oppdraget.
Høringssvar: Veileder til kontrollforskriften – kapittel 9A
Forbrukerrådet er tilhenger av at det er etablert en praksis med utbetaling til sluttbrukere når strømmen uteblir. Forbrukerrådet vil i tillegg peke på kundenes informasjonsbehov rundt strømbrudd knyttet særlig til om når leveransen gjenopprettes.
Høringssvar: Endring i byggesaksforskriften om bevaringsverdige bygg og uavhengig kontroll
Forbrukerrådet kan ikke se at sikringen av bevaringsverdige bygg blir tilstrekkelig god til å verne forbrukere mot den risiko som utbyggeres manglende etterlevelse av pålegg om vedlikehold representerer for dem som boligeiere i nærmiljøet.
Høringssvar: Forslag til endringer i krav til studentboliger
Forbrukerrådet vil bemerke at denne endringen er til en byggteknisk forskrift som trådte i kraft 1. juli 2010. Forbrukerrådet mener det er klart uheldig at forskrifter vedrørende byggevirksomhet – som krever langsiktig planlegging, prosjektering og anleggsvirksomhet – blir gjenstand for endringer etter så kort tid.
Høringssvar: Forslag til endringer i eiendomsmeglingsloven og -forskriften – oppgjør
Forbrukerrådet bemerker at forslaget innebærer en styrking av kjøpers rettigheter ved boligomsetning ved bruk av eiendomsmegler, og stiller seg positiv til forslaget.
Høringssvar: Forslag til endring i forskrift om krav til elektrisitetsmålere
Forbrukere og samfunnet har behov for et sikkert og gjennomsiktig strømmarked, og Forbrukerrådet har i lengre tid jobbet for innføringen av avanserte måle- og styringssystemer (AMS).
Høringssvar: NoU 2011: 15 Rom for alle – en sosial boligpolitikk for framtiden
Til tross for at boligsituasjonen for de fleste forbrukere er god, vil Forbrukerrådet peke på at den oppleves som utfordrende for flere grupper forbrukere, ikke minst unge. Forbrukerrådet etterlyser en drøfting av hvordan vanskeligstilte grupper skal kunne agere vellykket innen det kompliserte boligmarkedet.
Høringssvar: Del II – endringer i byggesaksforskriften og i byggteknisk forskrift
Forbrukerrådet mener det er positivt at myndighetene tar initiativ og ansvar for å rydde opp i alle byggefeilene på våtrom. Forbrukerrådet mener det nå er grunnlag for å bygge videre på initiativet fra myndighetene, og foreta en nærmere utredning av hvilke virkemidler som faktisk må til for å løse hovedproblemet.
Høringssvar: Forslag til endringer i forskrifter til plan- og bygningsloven om byggesaksbehandling
Forbrukerrådet støtter departementets forslag og begrunnelse. For sammenhengen i regelverket knyttet til montering av ildsted, foreslår vi imidlertid at det inntas en henvisning til forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn § 2-4 som angir meldeplikt til feiervesenet ved installering av ildsted.
Høringssvar: NoU 2009:6 Tilstandsrapport ved salg av bolig
Forbrukerrådet vil i denne tilleggsuttalelsen gå nærmere inn på spørsmålet om takstmannens uavhengighet. Forbrukerrådet mener det er åpenbart at dagens system, hvor takstmennene får sine oppdrag i forbindelse med boligomsetning fra eiendomsmeglerne, bidrar til uheldige koplinger mellom takstmenn og meglere.
Høringssvar: Avanserte måle- og styringsdokumenter (AMS)
Forbrukerrådet har i lang tid engasjert seg i arbeidet med å få innført denne typen målere i Norge, og vi har gitt uttrykk for våre synspunkter i tidligere høringsrunder. Forbrukerrådet mener at et display bør være en obligatorisk del av AMS-utbyggingen. For at den ønskede bevissthet rundt energibruk og markedsfunksjonalitet skal bli optimal, mener vi et display er en forutsetning.
Høringssvar til Finanskriseutvalgets utredning: Bedre rustet mot finanskriser NoU 2011:1
Forbrukerrådet støtter generelt ambisjonene til Finanskriseutvalget og opplever at summen av forslagene peker ut en riktig kurs for stabilitet i finansmarkedet som ivaretar forbrukernes behov for beskyttelse. Forbrukerrådet etterlyser tiltak for å redusere potensielle interessekonflikter internt i Finanstilsynet.
Høringssvar: Forslag til endringer i eiendomsmeglingsloven og -forskrift
Forbrukerrådet er enig i at det synes lite hensiktsmessig at reglene rundt gjennomføringen av oppgjøret er ulike, avhengig av om meglerforetaket velger å håndtere dette innenfor selskapet eller setter det bort til et spesialisert oppgjørsforetak. Forbrukerrådet støtter derfor forslaget om at det åpnes for at medhjelpere som har bestått oppgjørseksamen, får utføre oppgjøret, uavhengig av om oppgjøret foretas internt eller settes ut til eget oppgjørsforetak.
Høringssvar: Driften av kraftsystemet «Flere og riktigere priser – et mer effektivt kraftsystem»
Forbrukerrådet merker seg at utvalget framhever at arbeidet med å sørge for at forbrukernes kraftbruk kan timemåles og timeavregnes bør forseres. Forbrukerrådet er enig i at dette er et viktig virkemiddel for et mer effektivt kraftsystem og jevnere priser, og er enig i at innføringen av AMS bør framskyndes.