Forbrukerpolitikk
Vi jobber aktivt med å påverke styresmakter og næringsliv i ein forbrukarvennleg retning gjennom dialog, påverknadsarbeid og utreiingar.
Verdt å få med seg
Våre prioriteringer
Manipulerende design, overvåkningsbasert markedsføring, kunstig intelligens, sikkerhet i tilkoblede produkter, digital barndom, utenforskap og konkurranse i bredbåndsmarkedet.
Rapporter
Posisjonsnotat: Barns digitale hverdag
Styrk barns beskyttelse mot kommersiell utnytting.
Ghost in the machine (no)
Hvordan generativ KI setter grunnleggende rettigheter i spill.
Kampanjer
Høringer
Forbrukerrådets innspill til etterkontroll av personopplysningsloven
Forbrukerrådet mener det bør gjøres endringer på flere punkter personopplysningsloven. Dette gjelder bl.a at relevante interesseorganisasjoner kan klage inn saker til Datatilsynet uten fullmakt fra enkeltindivider, Datatilsynet må ha mulighet til å ilegge tvangsmulkt for hastevedtak til internasjonale selskaper og at Personvernnemnda må evalueres.
Forbrukerrådets innspill til skjermbrukutvalget
En viktig årsak til utfordringer med barns skjermbruk er teknologiselskapenes forretningsmodell der det gjelder å holde lengst mulig på brukernes oppmerksomhet for å kunne vise reklame og/ eller samle inn opplysninger for å målrette budskap og reklame.
Se alle høringer
Høringsuttalelse til forslag om endringer i energiloven og ulikeforskrifter – tiltak for et mer forbrukervennlig strømmarked
Forbrukerrådet er glade for at departementene prioriterer dette arbeidet, men ser behov for ytterligere innskjerpinger enn det departementene legger opp til.
Innspill til Regjeringens nye digitaliseringsstrategi
Forbrukerrådet tar blant annet til ordet for en helhetlig personvernpolitikk, forbud mot overvåkningsbasert reklame, tilstrekkelig vern av barn og unge og at det offentlige bør innta en føre-var-tilnærming til bruk av kunstig intelligens.
Høringsinnspill på representantforslag om en verifiserbar aldersgrense for sosiale medier og regulering av innhold og reklame rettet mot barn
Forbrukerrådet er enig med forslagsstillerne i at det er nødvendig å styrke barns rettigheter og vern på digitale flater, mener vi at flere av tiltakene som foreslås hverken er proporsjonale eller effektive.
Høringssvar om analyse av grossistmarkedet for tilgang til faste aksessnett
Nkoms legger viktige føringer for det norske bredbåndstilbudet i mange år framover. Forbrukerrådet er opptatt av at denne muligheten brukes til å sikre at reguleringen i størst mulig grad «fører til gode, rimelige og fremtidsrettede bredbåndstjenester.
Høringssvar: Marked 15 – tilgang til mobilnett
Nkoms analyse viser at det norske mobilmarkedet er preget av høye priser og svak konkurranse. Dette samsvarer med Forbrukerrådets egne undersøkelser fra de siste årene som viser at norske mobilkunder betaler mye for lite, og at vi bruker mindre data sammenlignet med våre naboland.
Innspill til Representantforslag om å styrke barns personvern på digitale flater
Forbrukerrådet ser svært positivt på at Venstre løfter fram behovet for å styrke barns personvern på digitale flater.
Forbrukerrådet oversender med dette sine innspill til representantforslaget, og støtter spesielt forslag 1, 2 og 3. I tillegg er forslag 8 og 9 nødvendige for å sikre kunnskapsbasert debatt og politikk på området.
Høringssvar NOU 2022:11 Ditt personvern – vårt felles ansvar
Overordnet mener Forbrukerrådet at Personvernkommisjonen har produsert en grundig og gjennomarbeidet utredning av viktige personvernutfordringer.
Forbrukerrådet støtter Personvernkommisjonens konklusjoner og anbefalinger i sin helhet, men vil i dette høringssvaret fokusere særlig på de deler av utredningen som omhandler personvernutfordringer som gjelder forbrukere.
Høringssvar: Utkast til ny strategi for eID i offentlig sektor
Det er på høy tid at det utvikles en eID-løsning med høyeste sikkerhetsnivå og under demokratisk kontroll, som sikrer forbrukerne tilgang til offentlige tjenester, og kan utgjøre et alternativ til BankID for norske forbrukere.
Beklageligvis er situasjonen at en ny eID-løsning utviklet av offentlig sektor i dag vil utfordre BankIDs enerådende stilling i markedet som eID på høyeste sikkerhetsnivå. Innføringen av en supplerende løsning vil nødvendigvis føre til at BankIDs nåværende markedsposisjon utfordres. Det er derfor å vente at regjeringens foreslåtte strategi vil utløse ulike former for motstand fra næringslivsaktører.
Høringssvar: Metode for avgrensing av geografiske markeder for fast bredbåndsaksess
Forbrukerrådet anser ikke at dagens regulering av fast bredbåndsaksess legger godt nok til rette for bærekraftig konkurranse. Brorparten av norske husstander har ingen, eller kun én reell leverandør av fast bredbåndsaksess.
Høringssvar: Om ny lov om levering av digitale ytelser til forbrukere (digitalytelsesloven)
Overordnet er Forbrukerrådet svært fornøyd med forslaget til ny lov om levering av digitale ytelser til forbrukere med lovforslag til gjennomføring av direktiv (EU) 2019/770. Det er et stort behov for loven i dagens samfunn, med stadig større bruk av strømmetjenester for blant annet film, bøker og musikk og andre typer apper. Loven gir regler på et område der det hittil ikke har vært regulering på EU-nivå, og sammen med forbrukerkjøpsloven vil nå digitalytelsesloven samlet sett gi et bedre forbrukervern for både kjøp av fysiske ting og digitale ytelser.
Høringssvar: Forslag til endring i nettleiestrukturen
Forbrukerrådet støtter ikke RMEs forslag til endring i nettleiestrukturen slik det er fremstilt i høringsdokumentet. Forbrukerrådet har liten tro på at de foreslåtte endringene vil få ønsket effekt, og frykter at vi oppnår lite utover å forvirre forbrukerne.
Innspill til stortingsmelding om datadrevet økonomi og innovasjon
Bruken av data har lagt til rette for en lang rekke gode forbrukertjenester, og vil utvilsomt være essensielt i tiden framover. Samtidig vil Forbrukerrådet understreke at det er en rekke utfordringer knyttet til den datadrevne økonomien, særlig når det gjelder kommersiell bruk av personopplysninger.
Innspill til KMD om Digital Services Act
EUs Digital Services Act (DSA) er en mulighet for å utnytte fordelene bedre ved plattformøkonmien, samtidig som utfordringene blir adressert.
Høringssvar: Endringer i ekomloven og ekomforskriften med forslag om lovhjemmel for leveringsplikt for bredbånd
Våre innspill til forslaget handler primært om forbrukernes behov for bredbånd med tilstrekkelig hastighet og utforming av leveringsplikten som rettighet. Forbrukerrådet mener at departementet bør sette minimumshastigheten så høyt som mulig.
Innspill til regjeringens kunstig intelligens-strategi
Kunstig intelligens fører med seg stort potensial for nyttige og gode tjenester, men skaper også utfordringer knyttet til blant annet gjennomsiktighet, diskriminering, ansvarsfordeling og personvern
Kunstig intelligens fører med seg stort potensial for nyttige og gode tjenester, men skaper også utfordringer knyttet til blant annet gjennomsiktighet, diskriminering, ansvarsfordeling og personvern.
Innspill til ny regulering om datasikkerhet og personvern for radioutstyr og krav om felles ladere
Forbrukerrådet støtter Europakommisjonens initiativ om endringer i radioutstyrsdirektivet for å bedre IKT-sikkerheten i tilkoblede produkter som gis markedsadgang
Comments on EDPB Guidelines on the processing of data under GDPR in the context of the provision of online services
The proposed EDPB Guidelines constitute clear and valuable guidance for data controllers and data processors. We hope that these Guidelines are adopted with an intact narrow interpretation of “necessary”, in order to facilitate strong data protection and privacy for European consumers.
Høringssvar: NOU 2018: 14 IKT-sikkerhetsutvalget
Forbrukerrådet mener Holte-utvalget har foretatt en grundig og god gjennomgang av utfordringene som kan oppstå når produkter koples på nett, og det pekes på en rekke gode og relevante tiltak som bør iverksettes.
Høringssvar: Ordningen med opprinnelsesgarantier og varedeklarasjon for strøm
Forbrukerrådet har i dette høringssvaret prioritert å kommentere forslag knyttet til NVEs varedeklarasjon og opprinnelsesgarantier som påvirker forbrukere i norske husholdninger. Vi har derfor ikke tatt standpunkt til forslagene som omhandler eksport, Statnett sin rolle eller grunnrentebeskatning av opprinnelsesgarantier.
Innspill til mandat for personvernkommisjon
Ut i fra vår rolle som interesseorganisasjon for forbrukere, har Forbrukerrådet valgt å fokusere på punktet i høringsbrevet om økt bruk av digitale løsninger.
Høringssvar ny personopplysningslov
Forbrukerrådet arbeider for økt forbrukerinnflytelse i samfunnet, og arbeider aktivt for å bidra til en forbrukervennlig utvikling innenfor personvernområdet. Personvern- og forbrukerinteresser vil normalt være fullt ut sammenfallende ved vurderinger av rettslig vern av privatpersoners (registrertes) personopplysninger.
Høringssvar: EU-kommisjonens forslag til nye direktiver om forbrukerkontrakter
Forbrukerrådet er opptatt av å styrke og å ivareta forbrukerhensyn. En regulering av kjøp av digitale ytelser er positivt siden det kan bidra til å gi større klarhet og forutsigbarhet for forbruker på et område som i hovedsak er ulovfestet i norsk rett i dag. Direktivforslaget om salg av varer reiser flere betenkeligheter knyttet til forbrukervernet for norske forbrukere.
Høringssvar: Om forslag til endringer i ekomlov og ekomforskrift
Forbrukerrådet er positiv til at nettnøytralitet lovfestes, og vi mener det kan styrke forbrukers posisjon i et digitalt samfunn. Forbrukerrådet finner det relevant å trekke frem noen sider som er viktige fra et forbrukerståsted når det gjelder forordningen som nå skal implementeres i norsk lov.
Høringssvar: Kriterier for autorisasjonsordning NKOM
For at forbrukerne skal kunne ta opplyste valg i et komplisert marked, er sammenligningstjenester et godt og viktig verktøy. Tidligere var telepriser.no en viktig tjeneste som økte konkurransen og gjorde at også små aktører var synlige i markedet. Derfor synes vi det er veldig beklagelig at Nkom ikke vil satse på og videreutvikle et sammenligningsverktøy som telepriser.no.
Høringssvar: Nkoms rapport om leveringspliktige elektroniske kommunikasjonstjenester
Forbrukerrådet mener at det er viktig å føre et løpende tilsyn med priser og tjenestetilbud hos bredbåndsaktørene.
Høringssvar: Tariffer for uttak i distribusjonsnettet
Kjernen i en moderne forbrukerpolitikk er at forbrukerne har rett til informasjon, slik at de kan gjøre gode valg. Løpende informasjon er en forutsetning for at forbrukere enkelt skal kunne forstå sitt eget strømforbruk.
Høringssvar: Forslag til endringer i politiloven og ekomloven
Vi vil først presisere at Forbrukerrådet ikke har kompetanse til å vurdere alvorlighetsgrad og virkemiddelbruk for politiet og andre myndigheter når det gjelder bekjempelse av alvorlige forbrytelser og terror.
Høringssvar: NOU 2013:2 Hindre for digital verdiskapning
Forbrukerrådet setter pris på initiativet da digitaliseringen kan bringe klare fordeler for forbrukerne og samfunnet som helhet. Utvalget har gjort en god jobb med å kartlegge flere av de helt sentrale utfordringene på området og Forbrukerrådet deler blant annet oppfatningen om at raskt og stabilt bredbånd er en forutsetning for digital verdiskapning. Dette vil gi forbrukerne makt og mulighet til å delta i det digitale markedet.
Høringssvar: EU-kommisjonens forslag til nye personvernregler
Forbrukerrådet har valgt å gi en utførlig gjennomgang av enkelte av forordningens forslag, all den tid EU-kommisjonens forslag kommer i form av en forordning og ikke et direktiv. Unntakene fra det generelle virkeområdet i forslaget er utvidet i forhold til dagens direktiv. Forbrukerrådet er ikke uenige i unntakene, men mener at de bør defineres klarere.
Høringssvar: Forslag til endringer i åndsverkloven
Forbrukerrådet deler departementets ønske om å styrke norske rettighetshaveres muligheter til å håndheve sine rettigheter etter åndsverkloven. Som departementet påpeker, er det avgjørende å opprettholde balansen mellom rettighetshavernes og brukernes interesser, og at denne balansen kommer klart og tydelig frem i lovteksten.
Høringssvar: Endringer i forskrift 28. februar 1997 nr. 153 om kringkasting
Norske forbrukere bruker mye tid og penger på tv, og det har vært helt naturlig for Forbrukerrådet å engasjere seg i spørsmål som relaterer seg til den norske tv-hverdagen. Forbrukerrådet ser på mulighetene til å sende innhold over internett som et naturlig neste skritt for distribusjon av tv-innhold. I den forbindelse er det pekt på en del teknologiske og infrastrukturmessige utfordringer.
Høringssvar: Forbrukerutfordringer ved koblingssalg av bredbånd, TV og telefoni
Som et utgangspunkt er Forbrukerrådet enige i de vurderinger og konklusjoner Forbrukerombudet gjør og kommer til. Våre kommentarer begrenser seg derfor til enkeltheter i rapporten. Forbrukerrådet ser det som et viktig mål at markedsområdet som beskrives i rapporten, i enda større grad skal preges av innovative tjenester, god konkurranse og lave byttekostnader.
Høringssvar: Endring av merverdiavgiftsloven
Forbrukerrådet har forståelse for at Finansdepartementet ønsker å endre merverdiavgiftsloven slik at det tas høyde for det stadig økende tilbudet av digitale tjenester. Forbrukerrådet stiller seg tvilende til om det er mulig å få alle tilbydere av digitale tjenester til frivillig å registrere seg i et norsk merverdiavgiftsregister.
Kontaktinformasjon
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm