Forbrukerpolitikk
Vi jobber aktivt med å påverke styresmakter og næringsliv i ein forbrukarvennleg retning gjennom dialog, påverknadsarbeid og utreiingar.
Verdt å få med seg
Våre prioriteringer
Bedre kundeservice, sikre passasjerrettighetene, trygge kjøp av nullutslippsbiler og øke forbrukerkunnskap hos unge.
Rapporter
Se alle rapporterGetting played – The true cost of virtual currency
This report focuses on in-game virtual currencies purchased for real money, sometimes called “premium” virtual currencies. By using numerous real-life…
Leieundersøkelsen 2023
Forbrukerrådets vilkårsundersøkelse i markedet for leie av produkter og utstyr
Høringer
Høringssvar: Endring i prisopplysningsforskriften § 9a
Forbrukerrådet er enig med Regjeringen i forslaget om et unntak fra 30 dagers førpriskrav for salgsmarkedsføring av varer med kort holdbarhet. Vi er også enig i at en slik endring vil gjøre det enklere for næringsdrivende å markedsføre prisnedsettelse for varer med kort holdbarhet. Dette vil kunne redusere matsvinnet i dagligvarebutikkene.
Forbrukerrådets innspill om forsterket innsats for sosial utjevning og mobilitet
Forbrukerrådet har gitt sitt innspill om forsterket innsats for sosial utjevning og mobilitet.
Se alle høringer
Høringssvar: EU-kommisjonens forslag til endringer i pakkereisedirektivet
Forslaget er et godt steg på veien for å sikre reiselivet enda bedre mot kommende kriser. Samtidig vil Forbrukerrådet fremheve behovet konkursbeskyttelse for flyreiser. Det bør også vurderes å sette en klar grense for hvor mye forskuddsbetaling som kan kreves og om det er mulig å sette en klar grense avbestilling ved ekstraordinær omstendigheter.
Høringssvar: Delutredning I fra Drosjeutvalget
Forbrukerrådet fulgte drosjemarkedet tett i perioder før reformen i 2020. Markedet var ikke organisert på en måte som fungerte godt for forbruker før reformen. Forbrukerrådet fant spesielt utfordringer knyttet til forbrukers opplevelse av manglende trygghet, jfr. avsnitt fire. Vi kan heller ikke se at det fungerer godt for forbruker slik det er organisert nå.
Høringssvar til endring av forbrukerklageforskriften – gebyr og verdigrenser
Forbrukerrådet viser til høring om endring av forbrukerklageforskriften. Forskriften gjelder innføring av saksbehandlingsgebyr og verdigrenser for tvister som behandles av Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget.
Høringssvar: Forslag til endringer i bioteknologiloven
Forbrukerrådet mener at det ikke er nok å avgrense et forbud til å gjelde medisinske tester. Vi støtter departementets forslag om å utvide definisjonen av genetiske undersøkelser til også å omfatte undersøkelser som ligger tett opp til medisinske undersøkelser, for eksempel knyttet til informasjon om en persons fysiske eller mentale egenskaper.
Høringssvar: Reisegarantiutvalgets rapport
Forbrukerrådet er enig med Reisegarantiutvalget, og kan stille oss bak forslaget i modell 3 (punkt 4.7 i rapporten).
Vi mener at fordelingen av risiko mellom garantier og et kollektivt fond vil gi en robust og mer samfunnsøkonomisk lønnsom modell enn dagens ordning. Videre mener vi at modell 3 vil fordele systemrisikoen på en god måte for partene som er involvert.
Høringssvar: Om endringer i forbrukerkjøpsloven
Forbrukerrådet mener den relative reklamasjonsfristen bør økes til 6 måneder, mens de absolutte fristene økes til 3 og 6 år. En regel om erstatning for ulemper bør bli innført.
Kontaktinformasjon
Thomas Iversen
Fagsjef/seniorrådgiver/forbrukerjurist
Maren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill