Forbrukerpolitikk

Vi jobber aktivt med å påverke styresmakter og næringsliv i ein forbrukarvennleg retning gjennom dialog, påverknadsarbeid og utreiingar.

To damer foran stortinget.Foto

Verdt å få med seg

Korthus.Foto
Forbrukerpolitikk

Våre prioriteringer

Gjøre det enklere å få oversikt over egen økonomi, et mer forbrukervennlig inkasssomarked og bedre forbrukervern ved kreditt og gjeld.

Kollektiv transport.Illustrasjon
Økonomi

Forbrukerutfordringer ved betaling av kollektivtransport og parkering

Mange forbrukere opplever at det er komplisert å betale for kollektivtransport og parkering. Flere av dagens bestillings – og betalingsløsninger…

Nærbilde av en hånd som holder en hvit smarttelefon.Foto
Økonomi

Utanforskap i forbrukarmarknadene

Digitale og andre hindringar som står i vegen for at forbrukarane kan kjøpe varer og tenester

Isfjell over og under vannet.Foto
Økonomi

Gebyrfabrikker

Pasienter i primærhelsetjenesten skal ikke finansiere legekontorenes administrative systemer utover det de betaler i egenandel.

Mobil i hånden.Foto
Økonomi

Egen pensjonskonto

Egen pensjonskonto har ført til lavere kostnader.

Bankkort og PC.Foto
Økonomi

Aldri mer gratis inkasso

En løpsk forretningsmodell som fører til unødvendige personlige og samfunnsøkonomiske kostnader.

Møte i bank.Foto
Økonomi

Forby returprovisjoner

Returprovisjoner leder fondsleverandører og rådgivere inn i fristelse. Fondsbransjens etablerte honorarstruktur fører til interessekonflikter og dyrere sparing, uavhengig av hvor…

Mann ved PC.Foto
Økonomi

Silver Pensjonsforsikring villedet kundene

Forbrukerrådets rapport viser at Silver ble felt av sin egen forretningsmodell med høy aksjeeksponering og ensporet fokus på fripoliser i…

Høringer

24. februar 2025

Høringssvar om NOU 2024: 21 (Trygge og enkle betalinger for alle)

Kostnadseffektive betalingsløsninger og tilgang til grunnleggende banktjenester må sikres for alle forbrukere.

04. februar 2025

Innspill Sparebankutvalgets utredning (NOU 2024:22 Norske sparebanker – tradisjon og tilpasning)

Forbrukerrådet antar at mange av de negative effektene etter åpningen for kundeutbytte i 2009 er utilsiktede. Sparebankutvalgets forslag om å innskrenke adgangen til å gi kundeutbytte, er derfor både fornuftig og nødvendig.

Kontaktinformasjon

Thomas Ege.Foto

Thomas Ege

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og økonomi