Leie av bil

Gå alltid over leiebilen og les kontrakten før du kjører av gårde. Sjekk også hva forsikringen dekker om noe skulle gå galt.

Før du bestiller leiebil

Sjekk hva som er inkludert

Prisene som angis på nettet inneholder ofte bare det grunnleggende. Du bør derfor sjekke hva som er inkludert i det endelige tilbudet, og hva som ikke er det.

Du vil ofte få spørsmål om ekstra forsikringer. Undersøk hvilke forsikringer du allerede har slik at du ikke tegner unødvendige ekstra forsikringer. Vi anbefaler alle å kjøpe de forsikringene de eventuelt trenger på forhånd, slik at du ikke må ta noen valg i skranken.

Tips om unødvendinge forsikringer

  • Aldri bestill leiebil uten å vite hva egenandelen for skader er og hva prisen for å redusere/fjerne egenandelen er. En slik egenandelsforsikring kalles ofte Super Cover Damage Waiver(SCDW). Denne kan du ha i reise- eller kredittkortforsikringen din
  • Betal leien med kredittkort og sjekk hvilke forsikringer som er inkludert i kredittkortet ditt.
  • Lurer du på hvilke forsikringer du skal velge? Sjekk Forbruker Europas guide til leiebilforsikringer.

Når du henter bilen

Kom tidsnok

Hvis du ser at du blir forsinket, så meld fra til leiebilselskapet. I leiebilselskapenes vilkår presiseres det ofte at de ikke kan garantere at du får bilen hvis du er mer enn en time forsinket. Man kan da måtte ta til takke med en nedgradert bil eller måtte betale for en oppgradering.

Hvis du kommer med fly kan det derfor være lurt å oppgi flynummeret ved bestilling slik at leiebilselskapet kan se om du blir forsinket.

Be om kontrakten på et språk du forstår

Aldri signer en kontrakt på et språk du ikke kan. Du har krav på å få kontrakten på engelsk, så du bør be om dette hvis du ikke får det automatisk.

Se etter beløp i kontrakten

Dobbeltsjekk at alle summer i kontrakten stemmer, og spør hvis du er usikker på hva noe er. Se spesielt om det er krysset av for ekstra forsikringer eller andre produkter du ikke har bedt om.

Vær skeptisk til oppgradering 

Hvis du blir tilbudt en bedre bil, så se svært nøye etter i kontrakten om du må betale for oppgradering.

Gå over bilen sammen

Du bør gå over bilen sammen med utleier ved overtakelse, for å se at bilen ikke har skader. Da unngår du å få skylden for eventuelle skader påført av forrige leier når du leverer inn bilen. Sørg for at eventuelle skader er angitt i skadeloggen. Ta bilder av bilen, slik at du kan dokumentere bilens stand da du hentet den.

Noter kilometerstand ved utleie og innlevering. Da unngår du tvister med tanke på faktisk kjørelengde.

Når du leverer bilen

Sjekk interiøret

Sørg for at bilen er nokså ren innvendig når du returnerer den. Hvis leiebilen returneres skitten, kan du bli belastet med et gebyr.

Fyll opp tanken

Lever helst bilen med full tank. Leiebilselskapene tar seg ofte godt betalt for drivstoffet hvis de må fylle opp.

Ta bilder

Ta alltid bilder av bilen ved levering som dokumentasjon på at du leverte den i god stand. Få gjerne skriftlig og signert bekreftelse på bilens tilstand fra leiebilselskapet.

Lever innenfor åpningstiden

Hvis du har mulighet, så bør du alltid levere bilen innenfor åpningstiden. Hvis det ikke går, så må du huske å ta gode og nøyaktige bilder av bilen som viser at den ble levert i god stand.

Krav i ettertid

Skader

Utleier har ikke rett til å belaste kredittkortet ditt eller depositum for påståtte skader uten å ha gitt deg beskjed. Du skal alltid ha muligheten til å bestride slike krav før noe skal betales.

Drivstoff, bøter og parkeringsgebyr

Utleier har rett til å belaste kortet ditt for slike utgifter.

Hvordan går du frem for å klage?

1. Klag først til utleier

Hvis det er noe du ikke er fornøyd med, må du først ta saken opp med utleier. Benytt gjerne Forbrukerrådets klagebrev.

2. Ta saken inn til mekling

Hvis du ikke kommer til enighet med utleieren, kan du ta saken til Forbrukertilsynet.

Klage på bil leid i utlandet

Hvis du ønsker å klage på bil leid i utlandet, kan du klage til Forbruker Europa.