Mobilabonnement

Tips om hvordan du finner riktig abonnement, og hvordan du går frem for å klage hvis du ikke er fornøyd.

Hvordan bytter jeg mobilabonnement?

Det er enkelt å bytte mobilabonnement. Er du utenfor bindingstid, trenger du kun å kontakte din nye mobiloperatør og velge nytt abonnement, så fikser mobiloperatøren resten. Husk at mobiltelefonnummeret er ditt, og tas med når du velger ny leverandør. Gjennomføring av bytte skjer normalt innen ti dager.

Kan jeg avbryte mobilabonnementet før bindingstiden er ute?

Har du binding på abonnementet ditt må du enten vente til bindingen har utløpt, eller betale for å bryte avtalen. Prisen for å bryte avhenger av hvor lang tid du har igjen av abonnementet.

Hvordan velge riktig abonnement?

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har utarbeidet tips og råd om hva du bør tenke på når du skal velge mobilabonnement. Det er mye å spare på å velge riktig abonnement.

Kan jeg angre på abonnementet jeg har inngått?

Du har angrefrist når du inngår en avtale via såkalt fjernsalg – for eksempel via telefon, salg på dør eller stand, eller internett. Merk at du ikke har angrerett dersom avtalen inngås i en vanlig butikk. Angrefristen er som hovedregel på 14 dager.

Unngå abonnement som inkluderer telefon

Det er ofte mulig å få en telefon til sterkt redusert pris ved å inngå abonnement med høy månedspris og ugunstige ringepriser. En slik avtale lønner seg sjelden. Prisen totalt blir høyere enn om du hadde kjøpt mobilen til full pris, og valgt et billigere abonnement.

Hvis du har kjøpt en subsidiert mobiltelefon, har du som privatkunde vanligvis tolv måneders bindingstid på abonnementet. Etter dette står du fritt til å velge et billigere abonnement. Du bør  tenke deg om hvis operatøren tilbyr deg «rabatt» på et par hundrelapper mot nye tolv måneder med bindingstid på abonnementet ditt.

Hvordan går jeg frem for å klage?

1. Klag til mobiloperatøren din

Dersom du er misfornøyd med tjenesten, må du ta kontakt med leverandøren din. Benytt gjerne Forbrukerrådets standard klagebrev.

2. Klag til Brukerklagenemnda

Dersom du ikke når frem med klagen, eller du ikke får svar på din henvendelse innen 2 uker, kan du bringe saken inn til behandling i Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon (BKN) Nemnda behandler blant annet klager på:

  • faktura
  • mobile innholdstjenester
  • kvalitet og manglende tjenestetilbud