Hotellovernatting
Hvordan du bestiller hotellovernattingen, avgjør hvilke rettigheter du har.
Sjekk hotellet før du bestiller
Før du bestiller overnatting, er det ofte lurt å ta en sjekk på nettet om hvordan andre har opplevd hotellet. Ved ankomst er det ofte lurt å ha med bestillingsbekreftelsen. Gi ellers beskjed hvis du ankommer sent, så er du sikker på at de holder av rommet.
Rettigheter når du bestiller overnatting på internett
Det er mange aktører som formidler hotellovernattinger på nettet. Disse formidler kun hotell og har ikke ansvar overfor deg som kunde. Sett deg inn i hvilke vilkår som gjelder, både for å bestille gjennom den aktuelle siden, og for selve hotellet. Sjekk særlig avbestillingsmuligheter, som kan være dårligere når du bestiller gjennom formidlingssider. Hvis du ønsker å klage på hotellet, må dette gjøres direkte til hotellet (se mer under bestilling direkte hos hotellet nedenfor).
Rettigheter når du bestiller direkte fra hotellet
Når du booker overnatting direkte fra hotellet, står du og hotellet fritt til å avtale vilkårene. Som regel har hotellet regler for bestilling og overnatting, som du må bekrefte ved kjøpet. Disse sier gjerne noe om pris, standard, innsjekk og utsjekk, muligheter for avbestilling, og hvordan betalingen skal foregå.
Klag direkte til hotellet umiddelbart, hvis du mener noe er mangelfullt. Dette er viktig, slik at hotellet får mulighet til å rette opp i problemet. Dersom dere ikke finner en løsning, kan du ta saken til Forbrukertilsynet. Obs! Det er ikke angrerett på bestilling av hotellovernatting.
Rettigheter når hotell er en del av en pakkereise
Hvis hotellbestillingen er en del av en pakkereise (overnatting og reise), har du flere rettigheter og mulighet til å klage. Vær oppmerksom på at fristen for å klage er fire uker. Les mer om dine rettigheter ved pakkereiser.