Skjønnhetsbehandlinger
Her finner du tips om skjønnhetsbehandlinger, også kalt kosmetiske inngrep eller behandlinger.
Hva er skjønnhetsbehandlinger?
Med skjønnhetsbehandlinger omfatter hårfjerning med voks, microblading, vippe-extensions, fettfrysing og fillere. Disse gjennomføres ved private behandlingssteder.
Før behandling
Les deg opp om behandlingen. Det er mye informasjon du bør sette deg inn i. Vurder om du er villig til å ta den risikoen som en behandling kan ha. De aller fleste behandlinger medfører en viss risiko.
Det er alltid en risiko for at resultatet ikke blir slik som du ser for deg. Selv om resultatet ikke ble som forespeilet, gir det ikke nødvendigvis klagerett.
Still deg disse spørsmålene før du velger behandling
- Hvilken kompetanse har behandleren?
- Tilbyr salongen gratis konsultasjon?
- Be om en forklaring på det som skal skje og hva resultatet vil bli. Er det for eksempel vanlig å føle smerte ved denne behandlingen?
- Er det noen bivirkninger eller skader som kan oppstå?
- Hva skal du gjøre, og hvem skal du kontakte om du får plager etter en behandling?
- Er behandleren med i en bransjeorganisasjon?
- Har salongen forsikring?
- Rettigheter ved avbestilling
Vær obs på hygiene
Vær bevisst på hygienen når du er på behandlingsstedet. Hvis du synes det er skittent eller at viktige fasiliteter mangler, bør du vurdere å velge et annet sted å gjøre behandlingen. Gi tydelig beskjed om det umiddelbart.
Sjekk referanser
Sjekk andres erfaringer før du bestiller.
- Sjekk erfaringer fra venner og bekjente.
- Søk på nett for å finne andres erfaringer.
- Ha en sunn skepsis til behandleren, på tross av anbefalinger.
- Sjekk salongen i Brønnøysundregisteret for å se om det er et registrert firma.
Dårligere rettigheter på behandling i utlandet
Det er ofte billigere å gjøre behandlinger i utlandet. Men du har dårligere rettigheter hvis noe går galt. Og rettighetene håndheves i det landet behandlingen ble gjort.
Noen typer behandlinger kan ha høyere risiko når de utføres i utlandet enn i Norge. Dette må du være bevisst på når du vurderer en behandling. Sjekk dine rettigheter for behandlinger i EU på Forbruker Europa.
Be om totalpris på behandlingen før du takker ja. Du bør også finne ut hvor mange behandlinger som trengs for å oppnå ønsket resultat, samt hva som skjer hvis du må avbestille en behandling.
Før du bestiller bør det komme klart frem hva som skjer om du blir misfornøyd med behandlingen. Dersom behandleren fraskriver seg alt ansvar, anbefaler vi at du velger en annen behandler.
Etter behandlingen
Hvis du ikke fikk det du betalte for har du rett til å få behandlingen gjort på nytt. Det er ikke alltid det er forsvarlig å gjøre et nytt forsøk, og da bør du kreve pengene tilbake for den feilslåtte behandlingen.
Salongen må få mulighet til å fikse opp dersom det er gjort noen feil som kan rettes opp. Det kan typisk være hårfjerning, der det gjenstår hår etter behandlingen.
Slik klager du
1. Klag til salongen
Hvis du er misfornøyd med behandlingen, bør du ta det opp med behandleren så snart som mulig. Dersom det ikke løser seg, må du sende en skriftlig klage til salongen. Dette er en forutsetning for å gå videre med saken.
Benytt gjerne Forbrukerrådets klagebrev til selger.
2. Ta saken til mekling
Hvis du får avslag fra behandleren eller salongen, eller ikke noe svar i det hele tatt, kan du ta saken inn til Forbrukertilsynet for mekling.