Høringssvar
Forbrukerrådet svarer på en rekke høringer innenfor en rekke områder. Alle våre høringssvar finner du her.
Forbrukerrådets innspill til etterkontroll av personopplysningsloven
Forbrukerrådet mener det bør gjøres endringer på flere punkter personopplysningsloven. Dette gjelder bl.a at relevante interesseorganisasjoner kan klage inn saker til Datatilsynet uten fullmakt fra enkeltindivider, Datatilsynet må ha mulighet til å ilegge tvangsmulkt for hastevedtak til internasjonale selskaper og at Personvernnemnda må evalueres.
Forbrukerrådets innspill til stortingsmelding om bærekraftsarbeidet i Norge
Forbrukerrådet viser til høring om stortingsmelding om bærekraftsarbeidet med frist 15.10, og ønsker her å komme med våre innspill til dette arbeidet. God forbrukerpolitikk er god bærekraftspolitikk: Hvis ikke forbrukerperspektivet er med vil det også bli vanskelig å oppfylle flere av bærekraftsmålene.
Høringssvar fra Forbrukerrådet: Videreføring og endring av utlånsforskriften
Forbrukerrådet støtter Finanstilsynets vurdering om at gjeldende utlånsforskrift i all hovedsak bør videreføres. Forskriften er sentral for å forebygge en situasjon med enda høyere gjeldsbelastning blant husholdningene, oppbygging av finansiell sårbarhet og enda høyere boligpriser som gjør det vanskeligere for førstegangsetablerere å komme inn i boligmarkedet. Forbrukerrådet vil samtidig be departementet vurdere om mulighetsrommet bankene har innenfor fleksibilitetskvoten til å innvilge lån til førstegangskjøpere bør øke.
Innspill til NVE sitt forslag til ny prismodell for fjernvarme
Vi mener at forslaget vil øke utgiftene til fjernvarmekunder, og at fjernvarmeselskapenes inntekter er tillagt for stor vekt på bekostning av forbruker. Vi anbefaler at man heller ser til modellen laget av Vista Analyse på vegne av NVE.
Høringssvar fra Forbrukerrådet: Ny naturskadeforsikringslov
Forbrukerrådet mener at naturskadeforsikring fortsatt skal være en solidarisk ordning som skal sikre erstatning dersom eiendom eller eiendeler er blitt skadet eller ødelagt som følge av en naturskade. Vi mener også at det er viktig å holde fast ved prinsippet om at premien forsikringstakeren betaler som en promillesats av brannforsikringssummen skal være lik for alle forsikringstakere og uavhengig av risikoen for naturskade og hvor i landet man bor.
Høringssvar: Endring i prisopplysningsforskriften § 9a
Forbrukerrådet er enig med Regjeringen i forslaget om et unntak fra 30 dagers førpriskrav for salgsmarkedsføring av varer med kort holdbarhet. Vi er også enig i at en slik endring vil gjøre det enklere for næringsdrivende å markedsføre prisnedsettelse for varer med kort holdbarhet. Dette vil kunne redusere matsvinnet i dagligvarebutikkene.
Forbrukerrådets høringsuttalelse til økodesignforskriften
Forbrukerrådet kommer med sitt innspill til Økodesignforskriften (2024 06665-7).
Høringssvar om naturrisiko for næringer, sektorer og samfunn i Norge
Forbrukerrådet har gitt innspill til Naturrisikoutvalgets «I samspill med naturen» (NOU 2024:2).
Forbrukerrådets innspill om forsterket innsats for sosial utjevning og mobilitet
Forbrukerrådet har gitt sitt innspill om forsterket innsats for sosial utjevning og mobilitet.
Nasjonale kostråd for god helse og gode liv
Forbrukerrådet har gitt innspill til nasjonale kostråd.
Forbrukerrådets innspill til ny styringsavtale for Enova
Enova kan spille en enda viktigere og mer avgjørende rolle for arbeidet med energieffektivisering dersom de får et mer forbrukervennlig mandat og støtteordninger som kommer flere forbrukere til gode.
Høringssvar: EU-kommisjonens forslag til endringer i pakkereisedirektivet
Forslaget er et godt steg på veien for å sikre reiselivet enda bedre mot kommende kriser. Samtidig vil Forbrukerrådet fremheve behovet konkursbeskyttelse for flyreiser. Det bør også vurderes å sette en klar grense for hvor mye forskuddsbetaling som kan kreves og om det er mulig å sette en klar grense avbestilling ved ekstraordinær omstendigheter.
Se alle høringer
Forbrukerrådets innspill til skjermbrukutvalget
En viktig årsak til utfordringer med barns skjermbruk er teknologiselskapenes forretningsmodell der det gjelder å holde lengst mulig på brukernes oppmerksomhet for å kunne vise reklame og/ eller samle inn opplysninger for å målrette budskap og reklame.
Høring av endring i matloven (forskriftshjemmel for å fremme helse)
Forbrukerrådet støtter endringer i matloven for å fremme helse.
Høyring om EUs energieffektiviseringsdirektiv
Energieffektivisering er den minst konfliktfylte og mest miljøvennlige måten å frigjøre energi på, men det er uklare mål og ikke tilstrekkelige virkemidler på plass for å realisere energieffektiviseringspotensialet hos forbrukere.
Høringssvar: Forbrukerrådets høringsinnspill til NOU 2023:18 Genteknologi i en bærekraftig fremtid
Forbrukerrådet viser til at Klima- og miljødepartementet den 21.11.2023 sendte genteknologiutvalgets utredning NOU 2023:18 Genteknologi i en bærekraftig fremtid på alminnelig høring.
Høringssvar til NOU 2023:25 om «Omstilling til lavutslipp. Veivalg for klimapolitikken mot 2050».
Forbrukerrådet mener at utvalget undervurderer hvordan dyrtiden både begrenser forbrukernes mulighet til å ta miljøvennlige valg og også snevrer inn det politiske handlingsrommet for å innføre kostnadskrevende tiltak. Forbrukernes rolle må vektlegges langt høyere enn i dag, skal vi nå klimamålene.
Høringsuttalelse til forslag om endringer i energiloven og ulikeforskrifter – tiltak for et mer forbrukervennlig strømmarked
Forbrukerrådet er glade for at departementene prioriterer dette arbeidet, men ser behov for ytterligere innskjerpinger enn det departementene legger opp til.
Innspill til Regjeringens nye digitaliseringsstrategi
Forbrukerrådet tar blant annet til ordet for en helhetlig personvernpolitikk, forbud mot overvåkningsbasert reklame, tilstrekkelig vern av barn og unge og at det offentlige bør innta en føre-var-tilnærming til bruk av kunstig intelligens.
Høringsuttalelse til strømprisutvalgets rapport
Forbrukerrådet tar opp en rekke forhold knyttet til behovet for strengere regulering av sluttbrukermarkedet, strøm som nødvendighetsgode, prissetting, energeffektivisering og hvordan ivareta sårbare forbrukere.
Høringsinnspill til Regjeringens digitaliseringsstrategi
Forbrukerrådets peker blant annet på at det må utvikles en helhetlig personvernpolitikk, forbrukere må sikres tilgang på digitale varer og tjenester, overvåkningsbasert markedsføring bør forbys og at regelverket som gjelder barn og unges rettigheter i digitale flater må gjennomgå.
Høringsinnspill på representantforslag om en verifiserbar aldersgrense for sosiale medier og regulering av innhold og reklame rettet mot barn
Forbrukerrådet er enig med forslagsstillerne i at det er nødvendig å styrke barns rettigheter og vern på digitale flater, mener vi at flere av tiltakene som foreslås hverken er proporsjonale eller effektive.
Høringssvar: Delutredning I fra Drosjeutvalget
Forbrukerrådet fulgte drosjemarkedet tett i perioder før reformen i 2020. Markedet var ikke organisert på en måte som fungerte godt for forbruker før reformen. Forbrukerrådet fant spesielt utfordringer knyttet til forbrukers opplevelse av manglende trygghet, jfr. avsnitt fire. Vi kan heller ikke se at det fungerer godt for forbruker slik det er organisert nå.
Høringssvar til endring av forbrukerklageforskriften – gebyr og verdigrenser
Forbrukerrådet viser til høring om endring av forbrukerklageforskriften. Forskriften gjelder innføring av saksbehandlingsgebyr og verdigrenser for tvister som behandles av Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget.
Høringssvar om analyse av grossistmarkedet for tilgang til faste aksessnett
Nkoms legger viktige føringer for det norske bredbåndstilbudet i mange år framover. Forbrukerrådet er opptatt av at denne muligheten brukes til å sikre at reguleringen i størst mulig grad «fører til gode, rimelige og fremtidsrettede bredbåndstjenester.
Høringssvar til EU-kommisjonens forslag til direktiv om rett til reparasjon av varer (R2R: Right to repair)
Forslaget vil være et viktig første skritt på veien mot en omlegging fra en lineær økonomisk tankegang basert på «bruk-og-kast», til en sirkulær økonomi hvor ressurser i mye større grad gjenbrukes, ombrukes og resirkuleres.
Høringssvar: Modernisering av regelverket for innkreving
Forbrukerrådet er enig i at tiden er moden for å modernisere den statlige innkrevingen. Dagens system er både unødvendig kostbart, belastende for skyldnere og lite rasjonelt for fordringshaverne. Spørsmålet er om forslaget går langt nok i samordnende retning. I Sverige er offentlig innkreving samlet i Kronofogden. Organisasjonen er svært kostnadseffektiv sammenlignet med det norske innkrevingsapparatet.
Høringssvar: NOU 2023:6 ny lov finanstilsynet
Vi viser til høringsbrev fra Finansdepartementet av 2.3.23, hvor det bes om synspunkter på NOU 2023:6 Finanstilsynet i en ny tid – ny lov om Finanstilsynet.
Høringssvar: Lov og forskriftsendringer på finansområdet
Finansdepartementet ba i fjor sommer finanstilsynet om å vurdere et utvalg av offentligrettslige bestemmelser knyttet til organiseringen av finansforetak samt forhold knyttet til kapitalkravsforordningen.
Høringssvar: Lov- og forskriftsendringer på finansmarkedsområdet
Låneformidlingsloven ble vedtatt den 16. desember 2022, og vil tre i kraft den 1. juli 2023.
Høringssvar: Marked 15 – tilgang til mobilnett
Nkoms analyse viser at det norske mobilmarkedet er preget av høye priser og svak konkurranse. Dette samsvarer med Forbrukerrådets egne undersøkelser fra de siste årene som viser at norske mobilkunder betaler mye for lite, og at vi bruker mindre data sammenlignet med våre naboland.
Høringssvar: Skatteutvalgets utredning: Et helhetlig skattesystem
Forbrukerrådet mener generelt det er vesentlig at skatter og avgifter utformes på en måte som både bidrar til at det er enkelt, oversiktlig, ubyråkratisk og forståelig. Samtidig må skatte- og avgiftssystemet bidra til at vi sikrer det offentliges behov for nødvendige provenyinntekter for å finansiere fellesgoder og at vi samtidig når viktige mål som bedre folkehelse og vridning av produksjon og forbruk i miljøvennlig retning.
Høringssvar: Forslag til endringer i bioteknologiloven
Forbrukerrådet mener at det ikke er nok å avgrense et forbud til å gjelde medisinske tester. Vi støtter departementets forslag om å utvide definisjonen av genetiske undersøkelser til også å omfatte undersøkelser som ligger tett opp til medisinske undersøkelser, for eksempel knyttet til informasjon om en persons fysiske eller mentale egenskaper.
Høringssvar: ESMA – retningslinjer for bærekraftsmerking av fond
Forbrukerrådets høringssvar til ESMA (European Securities and Markets Authority) i forbindelse med «Consultation on Guidelines on funds’ names using ESG or sustainability-related terms».
Innspill til Representantforslag om å styrke barns personvern på digitale flater
Forbrukerrådet ser svært positivt på at Venstre løfter fram behovet for å styrke barns personvern på digitale flater.
Forbrukerrådet oversender med dette sine innspill til representantforslaget, og støtter spesielt forslag 1, 2 og 3. I tillegg er forslag 8 og 9 nødvendige for å sikre kunnskapsbasert debatt og politikk på området.
Høringssvar NOU 2022:11 Ditt personvern – vårt felles ansvar
Overordnet mener Forbrukerrådet at Personvernkommisjonen har produsert en grundig og gjennomarbeidet utredning av viktige personvernutfordringer.
Forbrukerrådet støtter Personvernkommisjonens konklusjoner og anbefalinger i sin helhet, men vil i dette høringssvaret fokusere særlig på de deler av utredningen som omhandler personvernutfordringer som gjelder forbrukere.
Høringssvar: Konkurransefremmende tiltak i meierisektoren
Forbrukerrådet støtter rapportens konklusjon om at «avvikling av tiltakene vil svekke konkurransen» og at «Tines konkurrenter kan få mindre evne til å satse og investere i meierimarkedet.»
Selv om det er blitt mer konkurranse i meierisektoren er den fremdeles svært konsentrert, med Tine som en dominerende aktør i de vesentlige varekategoriene. Det er derfor prematurt å fase ut konkurransefremmende
tiltak.
Høringssvar: Forsikrift mot prisdiskriminering
Forbrukerrådet støtter innføringen av en forskrift med forbud mot usaklige forskjeller i innkjøpsbetingelser i verdikjeden for mat og dagligvarer. Den foreslåtte forskriften er imidlertid ikke tilstrekkelig operasjonell og trenger derfor å strammes til.
Høringssvar: Forbrukeres rett til å betale med kontanter
Forbrukerrådet støtter i all hovedsak Justis- og beredskapsdepartementets forslag til endringer i finansavtalelovens regler om betalingsoppgjør med sikte på å styrke forbrukernes rett til å betale med kontanter.
Høringssvar: Returprovisjoner
Forbrukerrådet støtter Finanstilsynets forslag om nasjonalt forbud mot returprovisjoner. Vi har lenge argumentert for et slikt forbud og publiserte i 2019 rapporten, Forby returprovisjoner. Rapporten dokumenterer hvordan returprovisjoner aktivt motiverer distributører og selgere i rådgivningsklær til å manipulere forbrukere til å velge unødvendig dyre spareprodukter.
Høringssvar: Utlånsforskriften
Forbrukerrådet ber departementet om å se bort fra de næringsinteressene som tar til orde for å fjerne utlånsforskriften. Dersom alle kravene fjernes vil det potensielt øke den finansielle sårbarheten i husholdningene, noe som kan få alvorlige konsekvenser på sikt.
Høringssvar: Regulering av tilleggsfordeler ved kredittopptak
Finanstilsynet fikk den 22. juni 2021 i oppdrag av Finansdepartementet å utarbeide et høringsnotat om behovet for en nærmere regulering av tilleggsfordeler ved kredittopptak. Finanstilsynets forslag innebærer at det innføres et forbud mot tilleggsfordeler ved kredittopptak, med mindre fordelene ikke også tilbys kunder som betaler med debetløsninger.
Høringssvar: Ekspertutvalgets rapport om klimavennlige investeringer
Forbrukerrådet mener at ekspertutvalget har levert en solid og god rapport, og kan slutte seg til mange av utvalgets anbefalinger, men det er en åpenbar svakhet ved rapporten at forbrukerperspektivet ikke er særlig fremtredende. Forbrukerrådet ønsker i dette høringssvaret å fokusere på hvordan man kan legge bedre til rette for at også norske husholdninger og forbrukere skal kunne bidra i det grønne skiftet, og presenterer noen forslag til mulige tiltak.
Høringssvar: Evaluering av forskrift om vilkårsparkering for allmennheten og håndheving av private parkeringsreguleringer
Forbrukerrådet stiller seg i all hovedsak positiv til mange av de forslagene som er fremsatt, men ønsker likevel å kommentere enkelte bestemmelser som vi anser å ha spesiell betydning for forbrukere.
Forbrukerrådet stiller seg i all hovedsak positiv til mange av de forslagene som er fremsatt, men ønsker likevel å kommentere enkelte bestemmelser som vi anser å ha spesiell betydning for forbrukere.
Høringssvar fra Forbrukerrådet: Forslag til endring i forskrift om kraftomsetning og nettjenester
Forbrukerrådet mener endringen ikke bør være midlertidig og knyttet opp mot de høye prisene på strøm. Vi ser det som urimelig at forbrukere med dårlig økonomi som mottar leveringspliktig strøm, skal ilegges høye påslag per kWh, gitt at de ikke har mulighet til å inngå en strømavtale med en strømleverandør.
Høringssvar: Veilederen for rasjonering i kraftsystemet
Rasjonering av kraft er sterkt inngripende i forbrukernes hverdag, og er egnet til å påvirke tilliten til det norske kraftsystemet i betydelig grad. Forbrukerrådet mener forbrukere i størst mulig grad bør skjermes fra rasjonering.
Høringssvar: Kontraktsunntak i grunnrenteskatten knyttet til fastprisavtaler for strøm
Det er behov for gunstige fastprisavtaler som gir den enkelte strømkunde mer forutsigbarhet. I skrivende stund eksisterer det ingen fastprisavtaler i sluttbrukermarkedet for strøm i prisområdet NO2. Forbrukerrådet støtter derfor et kontraktsunntak i grunnrenteskatten for å legge til rette for bedre fastprisavtaler.
Høringssvar: Utkast til ny strategi for eID i offentlig sektor
Det er på høy tid at det utvikles en eID-løsning med høyeste sikkerhetsnivå og under demokratisk kontroll, som sikrer forbrukerne tilgang til offentlige tjenester, og kan utgjøre et alternativ til BankID for norske forbrukere.
Beklageligvis er situasjonen at en ny eID-løsning utviklet av offentlig sektor i dag vil utfordre BankIDs enerådende stilling i markedet som eID på høyeste sikkerhetsnivå. Innføringen av en supplerende løsning vil nødvendigvis føre til at BankIDs nåværende markedsposisjon utfordres. Det er derfor å vente at regjeringens foreslåtte strategi vil utløse ulike former for motstand fra næringslivsaktører.
Høringssvar: Forslag til forskrift om finansavtaler
Finansielle tjenester oppleves ofte som krevende og kompliserte av mange forbrukere. Samtidig er dette tjenester med potensielt stor økonomisk betydning for den enkelte. Det er derfor viktig at informasjon og avtaletekster utformes på en måte som forstås av kundene.
Høringssvar: Reisegarantiutvalgets rapport
Forbrukerrådet er enig med Reisegarantiutvalget, og kan stille oss bak forslaget i modell 3 (punkt 4.7 i rapporten).
Vi mener at fordelingen av risiko mellom garantier og et kollektivt fond vil gi en robust og mer samfunnsøkonomisk lønnsom modell enn dagens ordning. Videre mener vi at modell 3 vil fordele systemrisikoen på en god måte for partene som er involvert.
Høringssvar: Ny pengespillforskrift
Etter Forbrukerrådets syn vil bestemmelsene knyttet til betalingsformidlingsforbudet være helt essensielle for om intensjonen med nye Pengespillov oppnås eller ikke. Derfor vil hovedvekten av våre innspill ligge på betalingsformidlingenes ansvar og sanksjonering ved brudd på etterlevelse lovbestemmelsen. Forskriften må innta, tydelig og eksplisitt, betalingsformidlernes ansvar for å stanse betalinger til ulovlige spillaktører og konsekvensene ved å ikke etterleve dette ansvaret.
Høringssvar: Forbrukerrådets innspill til folkehelsemeldingen
Forbrukerrådets innspill legger vekt på god ernæring i alle livets faser, sammenhengen mellom økonomiske levekår og folkehelsa, samt behovet for å beskyttes mot hormonforstyrrende og skadelige stoffer i forbrukerprodukter.
Høringssvar: Om forslag til endringer i prisopplysningsforskriften og forskrift om kraftomsetning og nettjenester
Det er i alle tilfeller nødvendig å forsterke prisopplysningsforskriften og forskrift om kraftomsetning og nettjenester. Forbrukerrådet mener forslagene som fremmes i høringen er nødvendige og gode. Forbrukerrådet mener likevel forslagene i sum ikke er tilstrekkelige for å imøtekomme Stortingets anmodningsvedtak. Dette knytter seg konkret til opplysninger om prisvarighet og enhetspris på strøm.
Høringssvar: Om klimavennlige investeringer
Forbrukerrådet mener at rammevilkårene må utformes på en slik måte at også norske husholdninger og forbrukere på en god og hensiktsmessig måte kan bidra i det grønne skiftet. Det må stilles krav til utforming av merkeordninger, kriterier for hva som skal kunne kvalifisere til betegnelsen «grønn» må være tydelige, forbruker- og investorbeskyttelsen må styrkes og økonomiske insentiver bør premiere forbrukere og husholdninger som velger grønt og bærekraftig.
Høringssvar: Metode for avgrensing av geografiske markeder for fast bredbåndsaksess
Forbrukerrådet anser ikke at dagens regulering av fast bredbåndsaksess legger godt nok til rette for bærekraftig konkurranse. Brorparten av norske husstander har ingen, eller kun én reell leverandør av fast bredbåndsaksess.
Høringssvar: Om bankenes tilbud av kontanttjenester
Forbrukerrådet er opptatt av at alle banker må bidra til at kundenes behov for kontanter dekkes, og dette må også innebære etablering av velfungerende beredskapsløsninger for kontantdistribusjon i situasjoner der de elektroniske betalingssystemene av ulike grunner ikke fungerer.
Høringssvar: Ny lov om folkefinansiering av næringsvirksomhet
Forbrukerrådets viktigste anliggende i høringsrunden om ny lov blir å bidra til at det etableres tydelige rammer som ivaretar hensyn til investorbeskyttelse og som motvirker økonomisk sårbarhet blant forbrukere.
Høringssvar om: Konkurransetilsynets veileder om prisdiskriminering
Utkastet til veileder vil ikke bidra til å redusere de store forskjellene i innkjøpspriser.
Høringssvar: Ny gjeldsordningslov og satser for livsopphold
Forbrukerrådet kommenterer nedenfor spørsmålene i høringen hvor rådet har en berettiget mening. Avslutningsvis tar vi til orde for å utvide virkeområdet for Gjeldsinformasjonsloven med tilhørende forskrift slik at gjeldsregistrene i fremtiden inneholder flere former for gjeld.
Forbrukerrådets innspill til forslag til ny ekomlov, ny ekomforskrift og endringer i nummerforskriften
Forbrukerrådet er fornøyde med at det åpnes opp for at myndighetene kan utpeke geografiske avgrensede markeder basert på infrastrukturkonkurranse i ulike geografiske områder.
Høringssvar: Om endringer i forbrukerkjøpsloven
Forbrukerrådet mener den relative reklamasjonsfristen bør økes til 6 måneder, mens de absolutte fristene økes til 3 og 6 år. En regel om erstatning for ulemper bør bli innført.
Høringssvar: Om NOU 2021:4 «Norge mot 2025»
Forbrukerrådets syn på vurderingene og tilrådingene om grunnlaget for verdiskaping, produksjon, sysselsetting og velferd etter pandemien.
Høringssvar: Om apotekenes roller og rammevilkår i fremtiden
Forbrukerrådet ønsker at utvalget utreder mulighetene for at forbrukerne skal få informasjon om apotekenes lagerstatus. I tillegg oppfordres det til at utvalget ser nærmere på konkurransesituasjonen i apotekmarkedet.
Høringssvar: Om oppheving av plikten til å tilby grunnleggende banktjenester i landpostnettet
Forbrukerrådet mener det er viktig at det eksisterer infrastruktur i Norge som sikrer at alle innbyggere har mulighet til å kunne få utført grunnleggende banktjenester i hverdagen. Dette gjelder også for ikke-digitale kunder med lang reisevei til nærmeste ekspedisjonssted.
Forbrukerrådet mener det er viktig at det eksisterer infrastruktur i Norge som sikrer
at alle innbyggere har mulighet til å kunne få utført grunnleggende banktjenester i
hverdagen. Dette gjelder også for ikke-digitale kunder med lang reisevei til nærmeste
ekspedisjonssted.
Høringssvar: Om ny lov om levering av digitale ytelser til forbrukere (digitalytelsesloven)
Overordnet er Forbrukerrådet svært fornøyd med forslaget til ny lov om levering av digitale ytelser til forbrukere med lovforslag til gjennomføring av direktiv (EU) 2019/770. Det er et stort behov for loven i dagens samfunn, med stadig større bruk av strømmetjenester for blant annet film, bøker og musikk og andre typer apper. Loven gir regler på et område der det hittil ikke har vært regulering på EU-nivå, og sammen med forbrukerkjøpsloven vil nå digitalytelsesloven samlet sett gi et bedre forbrukervern for både kjøp av fysiske ting og digitale ytelser.
Høringssvar: Om gjennomføring av EU-regelverk om bærekraftig finans
Finansdepartementet ber den 30. oktober 2020 om innspill til forslag fra Finanstilsynet om å gjennomføre to EU-forordninger om bærekraftig finans. Forordningene er ledd i gjennomføringen av EUs handlingsplan for bærekraftig finans.
Høringssvar: Om gjennomføring av EUs bankpakke
Forbrukerrådet viser til at Finansdepartementet den 15. oktober 2020 ba om innspill til forslag fra en arbeidsgruppe nedsatt av Finanstilsynet som hadde utredet norsk gjennomføring av endringer i EUs bankregelverk. Arbeidsgruppens rapport med forslag til lov- og forskriftsendringer ble oversendt departementet den 9. oktober 2020.
Høringssvar: Om endringer i utlånsreguleringen
Forbrukerrådet deler Finanstilsynets bekymring knyttet til prisveksten i boligmarkedet og utviklingen i husholdningenes gjeld. Rentenivået er historisk lavt og vanlige husholdninger har tilgang til boliglån til renter på 1,5 prosent og til og med lavere enn det. Dette bidrar til større låneiver i husholdningene. Uendrede krav til bufferkapital, god tilgang på rimelig finansiering og beskjedne tap på boliglån skaper også et klima for større utlånsiver blant kredittytere.
Høringssvar: Avvikling av midlertidige endringer i utlånsreguleringen
Forbrukerrådet viser til at Finansdepartementet den 28. august 2020 åpnet høring om å avvikle midlertidige endringer i utlånsreguleringen. Høringsfristen er av departementet satt til den 4. september 2020.
Forbrukerrådet viser til at Finansdepartementet den 28. august 2020 åpnet høring om å avvikle midlertidige endringer i utlånsreguleringen. Høringsfristen er av departementet satt til den 4. september 2020.
Innspill til Kommunal- og moderniseringsdepartementet om Digital Services Act.
Innspill til Kommunal- og moderniseringsdepartementet om EUs Digital Services Act.
EUs Digital Services Act (DSA) er en mulighet for å utnytte fordelene bedre, samtidig som DSA kan bidra til å adressere noen av utfordringene ved plattformøkonomien.
Forbrukerrådets høringssvar til arbeidsgruppens forslag: Gjennomgåelse av nærmere angitte problemstillinger om inkassoloven
Forbrukerrådet viser til at Justis og Beredskapsdepartementet den 9.03.2020 la ut en høring om gjennomgåelse av nærmere angitte problemstillinger om inkassoloven. Høringsfristen er av departementet satt til 9.06.2020.
Forbrukerrådet viser til at Justis og Beredskapsdepartementet den 9.03.2020 la ut en høring om gjennomgåelse av nærmere angitte problemstillinger om inkassoloven. Høringsfristen er av departementet satt til 9.06.2020.
Høringsvar: Forskrifter til egen pensjonskonto mv
Forbrukerrådet viser til at regjeringen ved Finansmarkedsavdelingen i Finansdepartementet den 8. mai sendte på høring utkast til forskrifter til lovreglene for egen pensjonskonto (EPK).
Forbrukerrådet viser til at regjeringen ved Finansmarkedsavdelingen i Finansdepartementet den 8. mai sendte på høring utkast til forskrifter til lovreglene for egen pensjonskonto (EPK).
Høringssvar: Forbud mot enkelte plastprodukter
Forbrukerrådet ønsker med dette å svare på høring om nasjonalt forbud mot enkelte plastprodukter for å overholde krav i EUs direktiv om plastprodukter og Norges forpliktelser etter EØS-avtalen.
Høringssvar: Videreføring av midlertidige endringer i utlånsreguleringen
Forbrukerrådet viser til at Finansdepartementet den 29. mai 2020 la ut høring om forlengelse av midlertidig unntak fra to forhold i utlånsreguleringen. Høringsfristen ble av departementet satt til den 05. juni 2020.
Forbrukerrådet viser til at Finansdepartementet den 29. mai 2020 la ut høring om forlengelse av midlertidig unntak fra to forhold i utlånsreguleringen. Høringsfristen ble av departementet satt til den 05. juni 2020.
Høringssvar: Forsvarlig byggkvalitet – rapport fra Byggkvalitetsutvalget – forslag om endringer i plan- og bygningsloven
Forbrukerrådet mener at Byggkvalitetsutvalget har gjort en solid jobb og levert et godt gjennomarbeidet dokument i sin rapport «Forsvarlig byggkvalitet – kompetanse, kontroll og seriøsitet».
Forbrukerrådet mener at Byggkvalitetsutvalget har gjort en solid jobb og levert et godt gjennomarbeidet dokument i sin rapport «Forsvarlig byggkvalitet – kompetanse, kontroll og seriøsitet».
Høringssvar: Forslag til endring i nettleiestrukturen
Forbrukerrådet støtter ikke RMEs forslag til endring i nettleiestrukturen slik det er fremstilt i høringsdokumentet. Forbrukerrådet har liten tro på at de foreslåtte endringene vil få ønsket effekt, og frykter at vi oppnår lite utover å forvirre forbrukerne.
Høringssvar – Forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel)
Høringsnotatet er godt skrevet, informativt og i hovedsak er det argumentert godt for standpunktene som er tatt. Til tross for dette har Forbrukerrådet noen innvendinger.
Høringsnotatet er godt skrevet, informativt og i hovedsak er det argumentert godt for standpunktene som er tatt. Til tross for dette har Forbrukerrådet noen innvendinger.
Høringssvar: Utsatt iverksettelse av endringer i drosjereguleringen
Forbrukerrådet kan vanskelig se saklige grunner for å utsette iverksettelsen av endringer i drosjereguleringen som en følge av Covid-19 med fire måneder.
Høringssvar: Midlertidig unntak fra forbrukslånsforskriften
I den grad det er en signifikant mengde dagpengesøkere som må vente lenge på dagpenger, stiller Forbrukerrådet seg positiv til at husholdninger i en midlertidig anstrengt økonomisk situasjon, skal kunne innvilges kortsiktige, usikrede lån med lav rente i påvente av utbetaling av dagpenger fra NAV.
Lån som gis i medhold av det midlertidige unntaket fra forbrukslånsforskriften, må ikke bidra til å bygge opp en varig økt gjeldsbelastning for norske husholdninger. Bankene må videre ikke gis adgang til å sette opp renten på slike lån utover et rentetak på 5 prosent effektiv rente.
Innspill til stortingsmelding om datadrevet økonomi og innovasjon
Bruken av data har lagt til rette for en lang rekke gode forbrukertjenester, og vil utvilsomt være essensielt i tiden framover. Samtidig vil Forbrukerrådet understreke at det er en rekke utfordringer knyttet til den datadrevne økonomien, særlig når det gjelder kommersiell bruk av personopplysninger.
Høringsinnspill: Forslag til endring av forskrift om frivillig merking av næringsmidler med nøkkelhullet
Forbrukerrådet ser det som positivt at ordningen er dynamisk, og at det kan gjøres tilpasninger ved behov. Endringer som vil bidra til å bedre utvalget av nøkkelhullsprodukter, støttes.
Høringssvar om nedsettelse av inndrivingskostnader
Forbrukerrådet støtter Justis- og beredskapsdepartementets forslag om å redusere inkassogebyrer og -salærer nå, og at det ikke er behov for å avvente utarbeidelse og ikrafttredelse av en ny inkassolov.
Høringssvar: Endring i pakkereiseloven
Forbrukerrådet mener Regjeringens forslag til midlertidig lovendring i pakkereiseoven vil ramme mange familier hardt økonomisk.
Høringssvar: Regelverket for garanterte pensjonsprodukter
Totaliteten i Finanstilsynets forslag til regelendringer fremstår som forbrukerfiendtlig ved at sentrale deler av forslaget ikke er tilstrekkelig godtgjort å være til kundenes fordel.
Innspill til arbeid med stortingsmelding om datadreven økonomi og innovasjon
Bruken av data har lagt til rette for en lang rekke gode forbrukertjenester, og vil utvilsomt være essensielt i tiden fremover. Samtidig vil Forbrukerrådet understreke at det er en rekke utfordringer knyttet til den datadrevne økonomien, særlig når det gjelder kommersiell bruk av personopplysninger.
Høringssvar: Innspill til EU-høring om rammeverket for verdipapirforetak og markedsoperatører
Forbrukerrådet anbefaler at Finansdepartementet i utarbeiding av en norsk posisjon til EU-høringen understreker at investorbeskyttelsen må styrkes bl.a. gjennom strengere krav til informasjon, rådgivning og gjennomsiktighet. Et svært viktig tiltak ved kjøp og salg av investeringsprodukter og verdipapirfond vil være et forbud mot returprovisjoner i kombinasjon med innføring av en digital pan-europeisk sammenligningstjeneste.
Høringssvar om etikkinformasjonslov
Forbrukerrådet støtter i all hovedsak utkastet til etikkinformasjonslov slik det fremkommer på sidene 55–57 i etikkinformasjonsutvalgets rapport «Åpenhet om leverandørkjeder».
Innspill til KMD om Digital Services Act
EUs Digital Services Act (DSA) er en mulighet for å utnytte fordelene bedre ved plattformøkonmien, samtidig som utfordringene blir adressert.
Høringssvar: Forslag til ny kredittopplysningsforskrift
Forbrukerrådet mener at de bestemmelsene som departementet i stor grad legger opp til i høringsnotatet, vil bidra til å klargjøre rammene for kredittopplysningsvirksomhet i Norge på en god måte.
Input to ESA consultation paper on changes to the Key Information Document for PRIIPs
We strongly advise ESA not to relax disclosure requirements for issuers of complex financial products.
Høringssvar: Ny e-helselov
For å tydeliggjøre de forventninger og behov som pasient- og innbyggerne har på dette feltet velger Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), Nasjonalforeningen for folkehelsen, Forbrukerrådet, Pårørendealliansen og Kreftforeningen å levere felles høringssvar.
Høringssvar om endringer i EUs kapitalkravsforordning med hensyn til problemlån
Forbrukerrådet viser til at Finansdepartementet den 18. november 2019 sendte høringsnotat fra Finanstilsynet av den 1. november 2019 om endringer i EUs kapitalkravsforordning (CRR: Capital Requirements Regulation) knyttet til behandling av misligholdte og tapsutsatte lån (problemlån) ut på høring.
Høringssvar: Forslag til endringer i markedsføringsloven
Forbrukerrådet støtter departementets forslag om å innføre et generelt merkekrav på reklame som tar i bruk bilder av personer hvor kroppen er retusjert. Samtidig ønsker vi å påpeke et behov for en bredere tilnærming til vern mot markedsføring som har negativ effekt på helse, særlig hos barn og unge.
Høringssvar: Ny forskrift om miljø og helse i barnehager og skoler
Forbrukerrådet etterlyser en bredere og mer offensiv/oppdatert tilnærming til miljøgifter enn det som er vist i høringsnotatet. Forbrukerrådet mener at barn i barnehage og skole skal ha en lovfestet rett til tilmålt spisetid, for å være sikret god tid til måltider.
Innspill til regjeringens handlingsplan for en giftfri hverdag
Forbrukerrådet mener at ressursene til innsats på alle disse områdene må styrkes i kommende periode om man skal kunne løse utfordringene som handlingsplanen tar for seg på en akseptabel måte. Vi bør regulere stoffgrupper, ikke enkeltstoffer, og utfasing av stoffer med spesielt store helse – og miljøskadelige effekter må skje raskere.
Høringssvar: Revisjon av gjeldsordningsloven
Gjeldsordningsloven skal sikre at mennesker med alvorlige gjeldsproblemer gjenvinner kontrollen over sin egen økonomi, men i dag fungerer loven ikke godt nok etter hensikten. Mens antallet utleggsforretninger de siste årene har vært svært høyt, så har antallet nye gjeldsordninger til sammenligning vært svært lavt. I 2018 ble det bare åpnet ca. 2 500 gjeldsordninger, mens antallet saker til behandling hos namsmyndigheter og forliksråd langt oversteg 400 000 saker. Det er derfor grunn til å anta at svært mange mennesker som har behov for gjeldsordning ikke mottar det.
Høringssvar: Krav om pliktig tilslutning til godkjent klageorgan i finanssektoren
Krav om pliktig tilslutning til godkjent klageorgan i finanssektoren
Høring om tiltak for å styrke legemiddelberedskapen. Forslag til endringer i legemiddelloven og apotekloven.
Forbrukerrådet vil med dette å komme med innspill til høringen med frist 2. januar 2020.
Personopplysningsloven – høringsuttalelse om forslag til endringer
Forbrukerrådet støtter departementets forslag til endring av gjeldende personopplysninsglov § 3 ved at det lovfestes et nødvendighetskriterium samtidig som kravet i gjeldende bestemmelse om at behandlingen «utelukkende»må være til journalistiske eller andre formål fjernes.
Høringssvar: Endringer i ekomloven og ekomforskriften med forslag om lovhjemmel for leveringsplikt for bredbånd
Våre innspill til forslaget handler primært om forbrukernes behov for bredbånd med tilstrekkelig hastighet og utforming av leveringsplikten som rettighet. Forbrukerrådet mener at departementet bør sette minimumshastigheten så høyt som mulig.
Høringssvar: Evaluering av forskrift om vilkårsparkering (parkeringsforskriften)
Forbrukerrådet mener det ville være bedre om parkeringsforskriften hadde et tydeligere skille mellom førerens plikter, og kravene som stilles til parkeringsvirksomhetenes håndhevelse. Forbrukerrådet mener det kunne vært en fordel og samlet alle førerens plikter på ett sted i
forskriften. I dag er disse pliktene nærmere angitt på ulike steder i forskriften.
Høringssvar om endring og videreføring av boliglånsforskriften
Forbrukerrådet støtter alle forslagene til videreføring, og begrenser dette høringssvaret til de paragrafene der det foreslås endringer.
Input to proposal for a regulation on EU Climate Transition Benchmarks and EU Paris-aligned Benchmarks
The Norwegian Consumer Council welcome the initiatives and proposals from both the Commission and the Council. In the years ahead, it will be vitally important to reorient capital flows towards sustainable growth.
Høringssvar: Behandling av forbrukerklager i Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget
Forbrukerrådet er av den oppfatning at det ville vært hensiktsmessig med en større gjennomgang av lovverket, slik at blant annet utvidelse av saksområdet, minstebeløp og gebyr ble grundig gjennomgått. Slik vi ser det ville det vært naturlig med en mer omfattende revisjon av saksområdet, særlig på bakgrunn av at forbruket har endret seg i favør av kjøp av flere tjenester, at varer og tjenester blir koplet sammen til et helhetlig produkt og at vi også gjennom plattformøkonomi får en helt annen tilgang til tjenester.
Høringssvar: Merknader til Difi-rapport 2018:9: Administrative fellesfunksjoner i staten
Fra Forbrukerrådets ståsted ser vi ser få betenkeligheter med åpne eksisterende fellesløsninger for flere virksomheter. Er de gode virker det åpenbart at de bør være tilgjengelig for flest mulig. Vi vil likevel peke på de strukturelle utfordringene i dette.
Innspill til representantforslag om å styrke kontantenes stilling
Forbrukerrådet mener at forbrukerne selv skal kunne bestemme hvilke betalingsløsninger de vil bruke, med mindre det finnes svært tungtveiene grunner for det motsatte. Det må tas høyde for at noen mennesker står utenfor den digitale økonomien, og det må eksistere god betalingsløsninger også for slike grupper.
Høringssvar: Forslag til endringer i bioteknologiloven
Forbrukerrådet ber departementet se nærmere på omfanget og problemene knyttet til salg av genetiske selvtester til norske forbrukere. Ellers understreker Forbrukerrådet viktigheten av
Helsedirektoratets tiltak for å øke kunnskapen om selvtesting og ønsker å presisere at det haster med å få arbeidet ferdigstilt.
Høringssvar: Forslag til regler for lånebasert folkefinansiering
Forbrukerrådet oppsummerer bl. a. at forslaget til regulering skjærer ulike investorgrupper over én kam og i liten grad skiller mellom profesjonelle investorer og vanlige forbrukere. Det innebærer at reglene blir unødvendig rigide for profesjonelle og ikke tilstrekkelig sterke for forbrukere.
Høringssvar: Organisering av norsk naturskadeforsikring (NOU 2019:4)
Forbrukerrådet vil i dette høringssvaret vektlegge kundeperspektivet i naturskadeforsikringsordningen, og i mindre grad fokusere på konsekvensene eventuelle endringer vil kunne ha for forsikringsforetakene.
Høringssvar: Enklere merverdiavgift med én sats NOU 2019: 11
Forbrukerrådet er bekymret for at det er lavinntektsgrupper som vil rammes hardest av moms-skjerpelsen. Disse bruker en større andel av sin inntekt på matvarer og vil umiddelbart merke den foreslåtte momsøkningen i sine lommebøker.
Høringssvar: Forslag til nye forskrifter til kommunelovens økonomibestemmelser
Forbrukerrådet er fornøyd med at kommuneloven gir departementet hjemmel til å gi ny forskrift om beregning av selvkost. Det er positivt at reglene om selvkost legges inn i en forskrift, da bestemmelsene i dag kun er lagt i en veiledning til kommuneloven.
Høringssvar: Fjerning av avgiftsfritaket for varesendinger av lav verdi
Forbrukerrådet mener det er mange positive elementer i modellen som skisseres av departementet for fjerning av den såkalte 350-kronersgrensen. Det er likevel grunn til å anta at løsningen kun vil få en funksjonstid på rundt regnet ett år dersom det lykkes å innføre det i løpet av 2020. Bakgrunnen for dette er at EU har varslet innføring av sitt system i 2021.
Innspill til regjeringens kunstig intelligens-strategi
Kunstig intelligens fører med seg stort potensial for nyttige og gode tjenester, men skaper også utfordringer knyttet til blant annet gjennomsiktighet, diskriminering, ansvarsfordeling og personvern
Kunstig intelligens fører med seg stort potensial for nyttige og gode tjenester, men skaper også utfordringer knyttet til blant annet gjennomsiktighet, diskriminering, ansvarsfordeling og personvern.
Høringssvar: Regjeringens forslag til endringer i drosjereguleringen
Forbrukerrådet viser til Prop. 70 L (2018–2019) «Endringer i yrkestransportlova (oppheving av behovsprøvingen for drosje mv.)», og vil med dette komme med våre innspill til transport- og kommunikasjonskomiteen.
Innspill til forslag om opphevelse av lov 22. desember 1999 om handelsvirksomhet med brukte og kasserte ting
Forbrukerrådet støtter intensjonen med forslaget da vi mener at virkemiddelapparatet må stimulere til mer brukthandel og nye forretningsmodeller som reelt bidrar til mindre forbruk. Forbrukerrådet mener likevel at muligheten som i dag finnes i loven til å reagere mot ulovlig og uryddig handelspraksis bør sikres. Det er en sentral forutsetning for sirkulær økonomi at forbrukerne har tillit til at brukthandelen går i ordnede former.
Innspill til protokoll for evaluering av Matbransjens Faglige Utvalg (MFU)
Forbrukerrådet mener det er avgjørende å få vurdert i hvilken grad barn – og ungdom i særdeleshet – eksponeres for markedsføring av usunn mat og drikke i ulike kanaler. En eller annen form for kartlegging bør derfor inkluderes i evalueringen.
Høringssvar: NOU 2019: 8 Særavgiftene på sjokolade- og sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer
Forbrukerrådet støtter at særavgiftene for sjokolade- og sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer bør erstattes med særavgifter som utformes med utgangspunkt i ernæring og helse. Avgiftene bør innrettes slik at de er gradert etter varens innhold av sukker, og være av en slik størrelse at de når ut til konsumentene og påvirker forbruket i ønsket retning.
Høyringssvar: Læreplanar i mat og helse
Forbrukarrådet er glad for at forbrukarperspektivet i læreplanen er styrkt sidan fyrste høyringsrunde. Vi saknar likevel at læreplanen enda betre reflekterer behovet for å gi elevane ei god forståing av matvaresystemet som hengjer saman med å kunne ete, jf. kompetansemål i gjeldande læreplan (Matvaresystemet frå råvare til forbruk, Produktinformasjon, Reklame og Industriprodusert mat.)
Høringssvar: Lov om god handelsskikk i dagligvarekjeden
Det er nå 6 år siden Dagligvarelovutvalget la frem sitt forslag (NOU 2013: 6 ) og enda lenger siden Matkjedeutvalget la frem NOU 2011: 4 «Mat, makt og avmakt – om styrkeforholdene i verdikjeden for mat». Forbrukerrådet er glad for at dette arbeidet har ledet frem til at det nå foreslås en lov om god handelsskikk. Forbrukerrådet gir sin støtte til lovforslaget, og at det opprettes et offentlig tilsynsorgan med selvstendig beslutningskompetanse.
Innspill til ny regulering om datasikkerhet og personvern for radioutstyr og krav om felles ladere
Forbrukerrådet støtter Europakommisjonens initiativ om endringer i radioutstyrsdirektivet for å bedre IKT-sikkerheten i tilkoblede produkter som gis markedsadgang
Comments on EDPB Guidelines on the processing of data under GDPR in the context of the provision of online services
The proposed EDPB Guidelines constitute clear and valuable guidance for data controllers and data processors. We hope that these Guidelines are adopted with an intact narrow interpretation of “necessary”, in order to facilitate strong data protection and privacy for European consumers.
Høringsinnspill til folkehelsemeldingen
Forbrukerrådet vil i dette høringsinnspillet til folkehelsemeldingen prioritere tiltak for god ernæring og sunt kosthold, beskyttelse av barn mot energidrikk og økt innsats mot miljøgifter.
Høringssvar: Unntak fra konkurranseloven § 10 for omsetning av bøker
Det er Forbrukerrådets mening at Bokavtalen, slik den i dag er utformet med fastprisperiode, bidrar negativt når det gjelder forbrukernes tilgang til litteratur gjennom nye teknologiske løsninger.
Høringssvar: NOU 2018: 14 IKT-sikkerhetsutvalget
Forbrukerrådet mener Holte-utvalget har foretatt en grundig og god gjennomgang av utfordringene som kan oppstå når produkter koples på nett, og det pekes på en rekke gode og relevante tiltak som bør iverksettes.
Høringssvar: Forslag til ny forskrift om lån fra Husbanken
Forbrukerrådet er opptatt av at Husbanken fortsatt skal spille en viktig rolle, både når det gjelder bygging av nye boliger og i forbindelse med utbedring av eksisterende boligmasse.
Høringssvar: Klimarelaterte risikofaktorer og deres betydning for norsk økonomi (NOU 2018:17)
Forbrukerrådet støtter i all hovedsak klimarisikoutvalgets vurderinger og anbefalinger, men mener det er en åpenbar mangel ved utvalgets rapport at konsekvensene som klimarisiko vil ha for forbrukere og husholdninger ikke er blitt vurdert i særlig grad.
Høringssvar: Endringer i energimerkeforordningen for produkter
Forbrukerrådet mener at den nåværende skalaen med A+++ til G kan være misvisende overfor forbrukere. Bruken av tegn og plusser på skalaen har bidratt til å tilsløre betydelige forskjeller i energiprestasjon. Det er derfor veldig positivt at ordningen går tilbake til den enklere skalaen fra A til G. Samtidig er det viktig at ordningen forblir relevant i forhold til den tekniske utviklingen, og at kommisjonen med jevne mellomrom reskalerer energiskalaen.
Høringssvar: Gjennomføring av forsøk med primærhelseteam
Forbrukerrådet er opptatt av at fastlegetjenesten må holde tritt med utviklingen i resten av samfunnet. Hvis ikke vil ny teknologi som f.eks videkonsultasjon være forbeholdt de som enten allerede har behandlingsforsikring eller kan betale for det selv.
Høringssvar: Ordningen med opprinnelsesgarantier og varedeklarasjon for strøm
Forbrukerrådet har i dette høringssvaret prioritert å kommentere forslag knyttet til NVEs varedeklarasjon og opprinnelsesgarantier som påvirker forbrukere i norske husholdninger. Vi har derfor ikke tatt standpunkt til forslagene som omhandler eksport, Statnett sin rolle eller grunnrentebeskatning av opprinnelsesgarantier.
Høringsuttalelse om långivers utlånsvirksomhet ved lånebasert folkefinansiering
Forbrukerrådet stiller seg i utgangspunktet positiv til økt konkurranse og til at det etableres nye og innovative tjenester innenfor finansmarkedet. Samtidig er det viktig at interessene til forbrukerne blir sikret best mulig. Det er derfor viktig å sikre at ikke finansiell nyskapning eller ny innpakning av eksisterende produkter og tjenester ender opp i et regulatorisk tomrom.
Høringssvar: Forslag om endringer i pakkereiseloven
Forbrukerrådet støtter departementets forslag om å innføre angrerett for pakkereiser som er kjøpt utenfor faste forretningslokaler og å videreføre reisegaranti for transportdelen av pakk e reiser i den nye pakkereiseloven
Høringssvar: Forslag til endringer i drosjereguleringen
Både forbrukernes manglende tilfredshet med taximarkedet, og teknologiens muligheter for innovasjon i taximarkedet, taler for regelverksendringer nå. Forbrukerrådet er derfor glad for at Samferdselsdepartementet nå fremmer forslag til endringer i taximarkedet.
Høringssvar: Forslag til endringer i tvisteloven
Forbrukerrådet støtter forslaget om å innta fristregler i tvisteloven kapittel 10, samt departementets begrunnelse for å foreslå endringer. Etter Forbrukerrådets oppfatning kan det være ryddig å ha en egen bestemmelse som angir fristene og konsekvensene av oversittelse, og ber departementet vurdere dette.
Høringssvar om krav til elektrisitetsmålere og taksametre
Forbrukerrådet har ingenting å bemerke til høringen.
Høringssvar: Om endringer i åndsverkloven – Gjennomføring av portabilitetsforordningen (EU)
Forbrukerrådet stiller seg positivt til inkorporering av portabilitetsforordningen i åndsverkloven. Det er Forbrukerrådets oppfatning at forordningen er positiv for forbrukere, siden den vil gi tilgang til nettbaserte innholdstjenester ved midlertidig opphold utenfor den enkeltes bostedsstat.
Høringssvar: Utkast til forskrift om forsvarlig utlånspraksis for forbrukslån
Forbrukerrådet støtter i all hovedsak Finanstilsynets utkast til forskrift om forsvarlig utlånspraksis for forbrukslån, og mener det er flere forhold som taler for at det nå endelig fastsettes en egen forskrift om forsvarlig utlånspraksis for forbrukslån.
Høringssvar: Avvikling av meldeordningen etter spesialisthelsetjenesteloven § 3- 3
Forbrukerrådet mener det er noen svært viktige aspekter som må ivaretas dersom meldeordningen skal endres. Åpenhet om uønskede hendelser er en forutsetning for å kunne vurdere den totale verdien av helsetilbudet, og data om uheldige hendelser er svært viktig i et forbedringsarbeid.
Høringsnotat: Endringer i offentleglova m.m.
Forbrukerrådet er enig i departementets forslag til et eget unntak i offentleglova for innføringer i elektronisk kalender.
Høringssvar: Endringer av direktiv for bedre håndhevelse og modernisering av EUs forbrukerbeskyttelsesregler
EU-kommisjonen la 11. april 2018 frem en pakke med forslag som skal styrke forbrukervernet i EU. Pakken betegnes som «A New Deal for Consumers,» og den skal forbedre håndhevingen av EUs forbrukerregelverk, innføre nye rettigheter og forenkle dagens regler samt tilpasse dem til den digitale utviklingen. Forbrukerrådet og Forbruker Europa støtter kommisjonens initiativ for å styrke forbrukervernet i EØS-området.
Innspill til mandat for personvernkommisjon
Ut i fra vår rolle som interesseorganisasjon for forbrukere, har Forbrukerrådet valgt å fokusere på punktet i høringsbrevet om økt bruk av digitale løsninger.
Høringssvar: Forslag til endringer i forskrift om tilsetningsstoffer til næringsmidler
Forbrukerrådet støtter Mattilsynets initiativ til å styrke beskyttelsen av norske forbrukere mot helseskade som følge av såkalte «andre stoffer1» som tilsettes næringsmidler, inkludert kosttilskudd. Dette er et underregulert område både innen EØS og i Norge. For høyt inntak av visse «andre stoffer» er forbundet med alvorlig helserisiko og kan i verste fall ha dødelig utfall.
Høringssvar: NOU 18:5 Kapital i omstillingens tid
Det er Forbrukerrådets generelle syn at utredningen i alt for liten grad har problematisert risikoen for forbrukere når utvalget har gjort sine vurderinger og gitt sine anbefalinger. Vi legger til grunn at det skyldes mandatet for utvalgets arbeid.
Høringssvar: Teknisk tilstandsanalyse ved omsetning av bolig NS3600
Forbrukerrådet er positiv til at det er gjort endringer som kan føre til økt bruk av standarden. Det er viktig at tilstandsanalysen hovedsakelig gjøres basert på konkrete observasjoner, og ikke på generelle aldersbetrakninger.
Høringssvar: Utkast til regler tilsvarende EUs forsikringsdistribusjonsdirektiv (IDD) og forslag til endringer i forsikringsavtaleloven
Forbrukerrådet avgir med dette sin høringsuttalelse til begge høringer samlet, både til Finansdepartementets høring om utkast til regler tilsvarende EUs forsikringsdistribusjonsdirektiv og til Justis- og beredskapsdepartementets høring om forslag til endringer i forsikringsavtaleloven.
Høringssvar: Forslag til endring i byggteknisk forskrift (TEK17) om energiforsyningskrav for bygninger over 1000m²
Forbrukerrådet støtter ikke DiBK sitt forslag om å oppjustere minstekravet til energifleksible varmesystemer i bygg på over 1000 m² fra 60 til 80 prosent. Forslaget vil bidra til økte byggekostnader for boligblokker og dermed indirekte høyere boligpriser
Høringssvar: Om krisehåndtering i forsikrings- og pensjonssektoren
Forbrukerrådet viser til høring i regi av Finansdepartementet den 31. januar i år om krisehåndtering i forsikrings- og pensjonssektoren.
Forbrukerrådet vil peke på at livsforsikrings- og pensjonsmarkedet er et noe særegent marked. Kjøp av livforsikrings- og pensjonsprodukter foretas kun få ganger i livet. Det innebærer at mange forbrukere ikke opparbeider seg tilstrekkelig erfaring og innsikt til å gjøre rasjonelle og veloverveide valg i dette markedet.
Høringssvar: Prop. 46 L (2017-2018) Lov om kommuner og fylkeskommuner
Forbrukerrådet støtter forslaget om å lovfeste regler i kommuneloven for hvordan selvkost skal beregnes. Forbrukerrådet mener at det i tillegg til å lovfeste hvordan selvkost skal beregnes, må stilles et lovkrav til effektiv drift for kommunale tjenester som er finansiert gjennom selvkost.
Høringsuttalelse til NOU 2017:17 På en søndag?
Forbrukarrådet vil med dette gi si støtte til primærstandpunktet om at ein best møter omsynet til forbrukarane, utfordringa frå e-handelen og omsynet til like konkurransevilkår gjennom ei liberalisering etter svensk eller dansk modell. Vi viser òg til vårt høyringssvar om endringar av heilagdagslova datert 30.06 2015 for ei nærare utgreiing.
Høringssvar: Om endring og videreføring av boliglånsforskriften
Forbrukerrådet mener at boliglånsforskriften må videreføre retningen som er satt. Boliglånskunder må kunne betjene gjeld også i en «stressituasjon». Bankene må derfor ha en avslagsplikt dersom lånsøkere ikke har tilfredsstillende betjeningsevne, i tråd med regjeringens forslag i utkastet til ny finansavtalelov som ble sendt på høring høsten 2017.
Høringssvar: Forskrift om produktintervensjon vedrørende binære opsjoner og CFD-er
Derivater av denne typen egner seg ikke for ikke-profesjonelle investorer og småsparere. Forbrukerrådet støtter derfor i all hovedsak Finanstilsynets forslag til forskrift om produktintervensjon vedrørende binære opsjoner og CFD-er.
Høringssvar: Utkast til ny lov om behandling av opplysninger i kredittopplysningsvirksomhet
Kredittopplysningsvirksomhet går i stor grad ut på å samle inn og bruke personlig informasjon som de fleste av oss ikke uten videre ønsker å eksponere. Det er derfor avgjørende at opplysningene som samles inn er korrekte, og at de håndteres på en sikker og trygg måte slik at informasjonen ikke faller i hendene på uvedkommende.
Høringssvar: Etableringshindringer i dagligvaresektoren
I høringssvaret om etableringshindringer i det norske dagligvaremarkedet, beskriver Forbrukerrådet et marked preget av dominerende produsenter og handelsaktører som er tilfreds med dagens situasjon.
Høringssvar: Forslag til endring i forskrift om kontroll av nettvirksomhet (tariffer)
Forbrukerrådet ber NVE utrede mer egnede virkemidler for å oppnå en effektiv utnyttelse av nettet og gjerne i samarbeid med ulike forbrukerorganisasjoner, næringslivet og andre relevante interessenter. Forbrukerrådet tror en mer frivillig ordning, hvor redusert strømbruk premieres, vil føre til at flere vil redusere forbruket når belastningen på strømnettet er stor.
Høringssvar om forslag til ny ordning med egen pensjonskonto
Forbrukerrådet stiller seg positivt til flere sider av forslaget til egen pensjonskonto, slik ordningen omtales i høringsnotatet. Samtidig er det etter vårt syn nødvendig med enkelte endringer og tilpasninger.
Høringssvar: EU- kommisjonens forslag til nytt forbrukerkjøpsdirektiv
Forbrukerrådet er opptatt av å styrke og verne om forbrukernes rettigheter. Det er Forbrukerrådets oppfatning at etablerte forbrukerrettigheter i Norge og flere andre EU/EØS–land vil svekkes om totalharmonisering blir resultatet av direktivforslaget.
Høringsnotat til Stortingsmelding Meld. St. 45 (2016-2017)
Her er Forbrukerrådets høringssvar til Stortingsmelding Meld. St. 45 (2016-2017) om Avfall som ressurs – avfallspolitikk og sirkulær økonomi.
Mer om dette finner du i vår plattform for grønt forbrukerskifte Grønt forbrukerskifte 2017.
Høringssvar: Pilot primærhelseteam – endringer i regelverket for å gjennomføre piloten
Forbrukerrådet er positiv til pilot om primærhelseteam, da vi forstår piloten som et tiltak for å brukerorientere tjenesten.
Høringssvar: Om nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i barnehagen
Forbrukerrådet oppfatter retningslinjene faglig svært solide. Arbeidsprosessen med retningslinjene har sikret innspill fra en bred faggruppe. Her er både bærekraft, helse, måltidenes pedagogiske betydning og foreldresamarbeid lagt til grunn, det er viktig og riktig. Forbrukerrådet støtter det faglige innholdet i retningslinjene.
Høringssvar til ny finansavtalelov
Forbrukerrådet mener at forslaget til ny finansavtalelov vil gi forbrukerne et bedre rettslig vern sammenlignet med eksisterende lov- og regelverk, og støtter i all hovedsak departementets forslag til ny finansavtalelov med tilhørende forskriftsbestemmelser.
Forbrukerrådet mener at forslaget til ny finansavtalelov vil gi forbrukerne et bedre rettslig vern sammenlignet med eksisterende lov- og regelverk, og støtter i all hovedsak departementets forslag til ny finansavtalelov med tilhørende forskriftsbestemmelser.
Høringssvar ny personopplysningslov
Forbrukerrådet arbeider for økt forbrukerinnflytelse i samfunnet, og arbeider aktivt for å bidra til en forbrukervennlig utvikling innenfor personvernområdet. Personvern- og forbrukerinteresser vil normalt være fullt ut sammenfallende ved vurderinger av rettslig vern av privatpersoners (registrertes) personopplysninger.
Høringssvar: Gjennomføring av nytt pakkereisedirektiv
Forbrukerrådet arbeider for økt forbrukerinnflytelse i samfunnet, og ønsker å bidra til en forbrukervennlig utvikling
innenfor pakkereisedirektivets område.
Høringssvar: Utkast til regler tilsvarende EUs reviderte betalingstjenestedirektiv (PSD2)
Vi viser til Finansdepartementets brev av 05.04 d.å. med høringsnotat og forslag til forskrifter til lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel (verdipapirhandelloven) § 1 0 – 1 6 b og lov 25. november 2001 nr. 44 om verdipapirfond (verdipapirfondloven) § 1 – 5 fjerde ledd.
Høringssvar: Forskrifter om lenke til Finansportalen
Etter at gjeldende forskrift trådte i kraft, har leverandørene innbyrdes valgt noe ulike måter å etterleve kravene på. Dette setter oss i dag i stand til å gi nærmere råd om mest mulig hensiktsmessige krav til plassering og utforming av lenkene.
Input to Consumer Financial Services Action Plan: Dynamic Currency Conversion (DCC)
The Norwegian Consumer Council (Forbrukerrådet) hereby take the opportunity to provide the European Commission with input on one of the sub-themes listed in the action plan, namely Currency Conversion Rates, which is discussed in section 2.2.2 of the plan. Our main focus is on so-called Dynamic Currency Conversion (DCC).
Høringssvar: Forskriftsbestemmelser om aksjesparekonto
Forbrukerrådet støtter i hovedsak Finansdepartementets forslag til forskriftsbestemmelser, men har enkelte generelle kommentarer og også noen spesifikke synspunkter på deler av forslaget.
Høringssvar: Delingsøkonomien – muligheter og utfordringer
Forbrukerrådet mener at delingsøkonomiutvalgets utredning på en god måte beskriver utfordringer og muligheter i det som omtales som delingsøkonomien. Forslagene fra utvalget vil gjøre det enklere å være forbruker i delingsøkonomien og vil i tillegg åpne for nye tjenester som kan komme forbrukerne til gode.
Høringssvar: Beredskap for kontantdistribusjon
Forbrukerrådet støtter forslaget fra Finanstilsynet og Norges Bank om at Finansdepartementet i egen forskrift fastsetter at banker skal etablere rutiner, avtaler og systemer for å sikre oppfyllelse av plikten i finansforetaksloven § 16-4.
Comments to initiative by the European Commission on restrictions on payments in cash
Restrictions in the use of cash payments by introducing upper limits should not contribute in making life difficult for law-abiding ordinary citizens who need to carry out legal transactions.
Input for the EIOPA 6th Consumer Trends Report
The Consumer Council og Norway’s input for the EIOPA 6th Consumer Trends Report.
Høringssvar: Om omlegging av årsavgift og klageadgang
Forbrukerrådet ønsker å komme med noen kommentarer til høringens punkt 7 angående forskriften om tvangsmulkt for uforsikret motorvogn og den foreslåtte klagemuligheten etter forskriftens § 8.
Høringssvar: Forslag til forskrift om god kredittmarkedsføring
I det store og hele støtter Forbrukerrådet forslaget til forskrift om god kredittmarkedsføring. Etter vårt syn dekker §1 de viktigste forholdene for et mer bærekraftig marked for forbrukslån.
Comments Template on Consultation Paper on PRIIPs with environmental or social objectives
In general we welcome the initiative from the European Commission to specify the details of the procedures to establish whether a PRIIP targets specific environmental or social objectives, and support the framework laid out by the Joint Committee of the European Supervisory Authorities (ESAs) in the consultation paper.
Innspill vedrørende TEK 17
Forbrukerrådet har på generelt grunnlag støttet opp om alle prosesser som kunne avdekke unødvendige eller lite hensiktsmessige krav til boliger. Et viktig spørsmål er om forenklingene faktisk vil gi lavere priser til forbrukerne. Det er stor grunn til å frykte at gevinsten ved eventuelle reduksjoner i kvalitetskrav i første rekke vil øke overskuddet i utbyggerbransjen.
Høringssvar: Endring av yrkestransportloven
Forbrukerrådet ser at norske forbrukere vil få løst transportbehovene sine på nye måter i årene som kommer.
Høringssvar: Direkte tilgang til fysioterapeut uten henvisning
Høringssvar: Direkte tilgang til fysioterapeut uten henvisning
Forbrukerrådet støtter Helse- og omsorgsdepartementets forslag.
…
Høringssvar: Rapport fra arbeidsgruppe for oppgjørsordning i eiendomsmegling
Forbrukerrådets utgangspunkt er at en alminnelig forbruker/familie, som boligselger eller boligkjøper, skal være sikret mot tap av boligformuen mens den kortsiktig – i forbindelse med en aktuell handel – befinner seg på konto i foretak eller bank, og har derfor særdeles lav toleranse for den risikoen som dette innebærer for forbruker.
Høringssvar: Forslag til endringer i kosttilskuddforskriften
Forbrukerrådet er i utgangspunktet positiv til at man har ulike maksimumsgrenser for angitte aldersgrupper. Utfordringen med en slik tilnærming er imidlertid at dette kan øke antallet personer som får i seg feil dosering. Her vil det derfor være viktig med god informasjon, og det må stilles strenge krav til merking.
Høringssvar: Om gjeldsregisterloven
Forbrukerrådet ønsker etablering av gjeldsregister velkomment i Norge. Forslaget til gjeldsregisterlov gjør det mulig å etablere gjeldsregistre som danner et godt utgangspunkt for videreutvikling. Forbrukerrådet håper forslaget til gjeldsregisterlov får tilslutning.
Høringssvar: Om endringer i markedsføringslovens håndhevingsregler
En endring av markedsføringsloven som gir Forbrukerombudet mer effektive og riktige håndhevingsverktøy vil komme forbrukerne som gruppe til gode og Forbrukerrådet støtter departementets forslag til endringer i markedsføringsloven.
Høringssvar: Forbud mot fyring med mineralolje
Forbrukerrådet gir sin tilslutning til formålet med forbudet mot fyring med mineralolje, men mener at det foreslåtte unntaket for fritidsboliger ikke er tilstrekkelig. Unntaket bør gjelde alle fritidsboliger som ikke har tilknytning til strømnett da disse i realiteten ikke har alternative fyringskilder til parafin.
Høringssvar: Forslag om ny domstollov og endringer i forskrift om offentlighet i rettspleien
Vi støtter forslaget om å fjerne dagens unntaksregel om at saker for forliksrådet anses forkynt uten bruk av mottakskvittering. Siden forliksrådet kan avsi fraværsdom med retts- og tvangskraft, er det avgjørende at begge parter gjøres kjent med at saken skal behandles i forliksrådet og har mulighet til å uttale seg om saken.
Høringssvar: Forslag til endringer i markedsføringsloven og prisopplysningsforskriften
Forbrukerrådet støtter i all hovedsak departementets forslag til endringer i markedsføringsloven og prisopplysningsforskriften, men har noen innspill til utformingen av bestemmelsene om innsyn i prisdata og om hvem som har plikt til rapportere data til portalen.
Høringssvar: NOU 2016:10 Evaluering av garantireglene i bustadoppføringslova
Forbrukerrådet slutter seg til utvalgets vurdering om at kravet til sikkerhetsstillelse etter bustadoppføringslova bør opprettholdes. Utvalget går imidlertid inn for å redusere garantiens lengde fra fem til to år. Forbrukerrådet er ikke enig i denne vurderingen.
Høringssvar: Endringer i reglene om offentlig administrasjon av forsikringsforetak
Forbrukerrådet vil på generelt grunnlag anføre at målet for ethvert pensjonssystem bør være å sikre økonomisk trygghet i alderdommen. Folk skal ha trygghet for at de får utbetalt den pensjonen de har krav på. Endringer i lov- og regelverk som skal fange opp og håndtere situasjoner der forsikringsforetak ligger an til å avvikles, må utformes på en måte som sikrer minst mulig ulempe og tap for forsikringstagerne.
Høringssvar: Forslag til revidert strålevernforskrift
For Forbrukerrådet er det viktig at de produkter og de tjenester som selges eller ytes til forbrukere i Norge, er trygge. Forbrukerrådets vurdering er at det må stilles krav om en tydelig og forbrukervennlig advarselsmerking, også på solariesengen. Det må også være obligatorisk for virksomhetene å bruke de oppslagene med advarselstekst og verneregler som er utarbeidet av Statens strålevern.
Høringssvar: Forslag til ny EU-forordning om forbrukervernsamarbeid
I dag foretas i liten grad tilsyn og undersøkelser utover landegrensene, noe som er uheldig, nettopp fordi mange overtredelser er grenseoverskridende. Med dette forslaget ser Forbrukerrådet at Kommisjonen ønsker å styrke samarbeidet om forbrukervern, og å gi nasjonale organer utvidet kompetanse og bedre mekanismer for samarbeid, både seg imellom og med andre aktører som forbrukerorganisasjonene.
Høringssvar: EU-kommisjonens forslag til nye direktiver om forbrukerkontrakter
Forbrukerrådet er opptatt av å styrke og å ivareta forbrukerhensyn. En regulering av kjøp av digitale ytelser er positivt siden det kan bidra til å gi større klarhet og forutsigbarhet for forbruker på et område som i hovedsak er ulovfestet i norsk rett i dag. Direktivforslaget om salg av varer reiser flere betenkeligheter knyttet til forbrukervernet for norske forbrukere.
Høringssvar: Utkast til EU-forordning om grensekryssende pakkepost
Forbrukerrådet er opptatt av å redusere ulemper og kostnader forbundet med netthandel på tvers av landegrensene. Altfor lavt innslagspunkt for toll, betydelige fortollingsgebyrer hos Posten og uoversiktlige fraktgebyrer bidrar til at mange vegrer seg for å bestille småvarer i utenlandske nettbutikker. Utkastet til EU-forordning om grensekryssende pakkepost vil bidra til økt åpenhet om fraktpriser og forhåpentligvis også bidra til reduserte priser for forbrukerne.
Høringssvar: Forordning om langsiktige investeringsfond (ELTIF)
Forbrukerrådet slutter seg i all hovedsak til Finanstilsynets synspunkter og tilrådingene om nødvendige regelendringer i finansforetaksloven samt i forskriften om forvaltning av alternative investeringsfond. Forbrukerrådet er videre opptatt av at det settes tydelige krav til markedsføring av langsiktige alternative investeringsfond for ikke-profesjonelle investorer, herunder innføring av to ukers angrerett.
Høringssvar: Om forslag til endringer i ekomlov og ekomforskrift
Forbrukerrådet er positiv til at nettnøytralitet lovfestes, og vi mener det kan styrke forbrukers posisjon i et digitalt samfunn. Forbrukerrådet finner det relevant å trekke frem noen sider som er viktige fra et forbrukerståsted når det gjelder forordningen som nå skal implementeres i norsk lov.
Innspill til handlingsplan for bedre kosthold
Forbrukere ønsker å ta opplyste valg, og mange ønsker å spise sunnere. Da er det viktig både å redusere markedsføringspresset og få informasjon om næringsinnhold presentert på en enkel og forståelig måte. Forbrukerrådet mener det er behov for å gjøre det enkelt å ta sunne og gode matvalg.
Høringssvar: NOU 2015:16 Overvann i byer og tettsteder
Forbrukerrådet mener det er viktig at kommunenes plikter for forebygging og håndtering av overvann tydeliggjøres mer enn det som skisseres i NOU 2015:16. Noen av forslagene innebærer en forskyvning av ansvar og kostnader fra kommunen til forbruker. Det er videre vanskelig å se konsekvensen for forbruker ved noen av utvalgets forslag. Forbrukerrådet mener derfor at det trengs sikkerhetsventiler for å sikre forutsigbarhet og rimelighet for forbrukeren.
Høringssvar: Lovforslag om endringer i eierseksjonsloven og borettslagsloven
Forbrukerrådet mener at en slik presisering som departementet kommer med er avgjørende dersom man ønsker å utvide legalpanteretten. Slik ordlyden er formulert i dag, er det tvilsomt om dekning av etterfølgende mislighold vil være innenfor bestemmelsens ramme.
Høringssvar: Forslag til ny forskrift om vannforsyning og drikkevann
Forbrukerrådet er positiv til Helse- og omsorgsdepartementets forslag til ny drikkevannsforskrift. Forbrukerrådet mener imidlertid at kommunenes plikt til å informere om abonnentenes klagemulighet, herunder også tilrettelegge for en enkel måte å klage på, bør komme fram i drikkevannsforskriften.
Response to consultation: Green Paper on cross-border retail financial services
The Norwegian Consumer Council has replied to the European Commission’s consultation paper (Green Paper) on cross-border retail financial services in Europe. The entire financial services landscape is changing, and changing fast. New and more user-friendly digital solutions will change the way we use financial services.
Høringssvar: Forslaget om å redusere kravet til oppbevaringstid i eiendomsmeglingsforskriften
Dersom forslaget om å redusere kravet til oppbevaringstid fra 10 til 5 år vedtas, vil det faktisk innebære at myndighetene aktivt griper inn for å gjøre bolighandelen mer utrygg. Samlet sett mener vi at en reduksjon i oppbevaringstiden kan føre til at dokumentasjon som kan være av sentral betydning i eiendomstvister kan forsvinne. Dette vil være negativt for kjøper, samt være konfliktdrivende for alle parter.
Høringssvar: Økt åpenhet om informasjon om eiere i aksjeselskaper
Forbrukerrådet mener det er positivt med økt åpenhet om eierforhold i aksjeselskaper og støtter etablering av en brukervennlig, offentlig tilgjengelig løsning. En løsning som sikrer åpenhet om eierforhold i aksjeselskaper, bør prinsipielt være fritt tilgjengelig, og det bør etableres en digital løsning som gjør det mulig å kryssøke både selskapsnavn og navn på personer.
Høringssvar: Forslag til endringer i transportklagenemndforskriften
Forbrukerrådet er opptatt av å styrke og å ivareta forbrukerhensyn. En utviding av klageadgang for båtpassasjerer er dermed noe vi hilser velkommen. Høringssvaret avgrenses til følgende tema; forslag om utvidelse av Transportklagenemndas styre.
Høringssvar: Endringer i reglene om tidspunktet for garantistillelse etter bustadoppføringlova
Formålet med garantien er å sikre forbrukeren dekning av pengekrav ved kontraktsbrudd fra entreprenøren. Uklarheten i ordlyden i dagens § 12 oppstår ved spørsmålet om når denne garantien skal stilles. Forbrukerrådet er positiv til presisering av tidspunktet for garantistillelse. Vi er imidlertid skeptiske til om tidspunktet for denne endringen er nå, mens utvalget ser på hele garantiinstituttet.
Høringssvar: Kriterier for autorisasjonsordning NKOM
For at forbrukerne skal kunne ta opplyste valg i et komplisert marked, er sammenligningstjenester et godt og viktig verktøy. Tidligere var telepriser.no en viktig tjeneste som økte konkurransen og gjorde at også små aktører var synlige i markedet. Derfor synes vi det er veldig beklagelig at Nkom ikke vil satse på og videreutvikle et sammenligningsverktøy som telepriser.no.
Høringssvar: Forskrift om lenke til Finansportalen
Forbrukerrådet mener initiativet til å fastsette krav om lenking fra bankenes nettsider til Finansportalen er et godt og forbrukervennlig initiativ.
Høringssvar: Forslag til endringer i eiendomsmeglingsloven
Forbrukerrådet foreslår at det innføres angrerett for kjøperen for boliger som er markedsført uten tilstandsrapport. Når faktainformasjon om tilstanden er fraværende, og boliger omsettes på meget kort tid med svært begrenset mulighet for forbrukeren til å undersøke, samrå seg med fagfolk og sammenlikne, vil angrerett være et effektivt virkemiddel for en tryggere bolighandel.
Høringssvar: Merknader til advokatlovutvalgets utredning NOU 2015:3
Forbrukerrådet deler utvalgets synspunkt om utvidelse av rettsrådsmonopolet, og er i hovedsak positiv til at adgangen til å yte rettslig bistand utvides. Forbrukerrådet har imidlertid bekymringer knyttet til forbrukers mulighet for å orientere seg i et slikt marked.
Uttalelse til Nordisk råds fagutvalg: Forbud mot hormonforstyrrende ftalater
Norske forbrukere er etter Forbrukerrådets mening for dårlig beskyttet mot hormonforstyrrende stoffer i hverdagsprodukter. Forbrukerrådets anbefaling er at den norske delegasjonen støtter utvalgsforslaget om at de nordiske land innfører et forbud mot de fire farligste ftalatene i produkter som barn kommer i kontakt med.
Høringssvar: Forslag til revisjon av forskrift om Husleietvistutvalget
Forbrukerrådet er positiv til at Husleietvistutvalgets geografiske virkeområde utvides til å gjelde hele landet i forbrukersaker. Forbrukerrådet mener at Husleietvistutvalget fyller en viktig rolle på det utenrettslige tvisteområdet ved sin effektive og grundige behandling av husleietvister.
Høringssvar: Om forsendelse og salg av legemidler over Internett
Forbrukerrådet er positiv til at legemidler skal kunne kjøpes over internett og sendes. For at ordningen skal fungere best mulig for pasienten, må forsendelsene være trygge, og det må sikres at pasienten får god informasjon om bruk av legemidler.
Høringssvar: Ny lov om Forbrukerklageutvalget med forskrifter
Forbrukerrådet er positiv til en ordning der næringsdrivende dekker forbrukers sakskostnader om saken bringes inn for retten. Etter Forbrukerrådets syn er det rimelig at ubalansen mellom partene i en tvist også utjevnes når det kommer til spørsmålet om sakskostnader.
Høringssvar: Evaluering av markedsbalansering i jordbruket
Forbrukerrådet støtter intensjonen i forslaget om overgang til mer markedsbaserte løsninger. Forbrukerrådet ønsker imidlertid at det foretas en konsekvensutredning av virkninger for forbrukerne før det eventuelt implementeres.
Høringssvar: Forslag til endringer i reglene for telefonsalg
Forbrukerrådet er i hovedsak positiv til endringene departementet har foreslått, men mener at det bør gjøres noen ytterligere innstramminger og presiseringer av unntakene fra reservasjonsordningen.
Høringssvar: Fritt rehabiliteringsvalg
Forbrukerrådet støtter regjeringens forslag om økt valgfrihet for pasienter. Det viktig at pasienter skal kunne ta informerte valg. Ved utforming av fritt rehabiliteringsvalg er det derfor viktig å vektlegge hvordan pasienter i størst mulig grad kan settes i stand til dette.
Høringssvar: Nkoms rapport om leveringspliktige elektroniske kommunikasjonstjenester
Forbrukerrådet mener at det er viktig å føre et løpende tilsyn med priser og tjenestetilbud hos bredbåndsaktørene.
Høringssvar: Endringer i pasientskadeloven m.m.
Forbrukerrådet er bekymret for konsekvenser av flytting av Pasientskadenemnda. Høy kompetanse i saksbehandlingen, og rask saksgang er viktig. Forbrukerrådet støtter heller ikke forslaget om at det ikke lenger skal stilles krav om medisinsk sakkyndige nemndsmedlemmer.
Høringssvar: Tariffer for uttak i distribusjonsnettet
Kjernen i en moderne forbrukerpolitikk er at forbrukerne har rett til informasjon, slik at de kan gjøre gode valg. Løpende informasjon er en forutsetning for at forbrukere enkelt skal kunne forstå sitt eget strømforbruk.
Høringssvar: Forskrift om offentliggjøring av resultater fra tilsyn med serveringssteder
Forbrukerrådet ser fram til innføringen av smilefjesordningen. Denne typen informasjon er relevant for forbrukerne i valg av spisested og har ikke vært tilgjengelig for forbrukerne på en god måte tidligere.
Høringssvar: Om helligdagsloven og søndagsåpne butikker
Ut fra et rent hensyn til forbrukerne bør tjenester være tilgjengelige når kunden har behov. Forbrukerrådets prinsipielle tilnærming er at det enkelte utsalgssted selv må bestemme når butikken skal være åpen ut fra lokalt handlemønster og de behov forbrukerne har.
Høringssvar: Difi-rapporten om forbrukersektoren
Forslaget om å splitte Forbrukerrådet vil gi det motsatte av styrking av arbeidet for forbrukernes rettigheter. Sektoren må gjennomgås med tanke på forbrukernes, ikke byråkratiets beste. Difis oppdrag for å gjennomgå forbrukerapparatet har vært for snevert. Difis perspektiv har vært et behov for byråkratisk styring – og ikke forbrukernes beste, skriver Forbrukerrådet i sitt høringssvar.
Høringssvar: Forslag til innføring av standardiserte tobakkspakninger
Forbrukerrådet ønsker i dette høringssvaret å fokusere på behovet for å beskytte barn og unge mot helseskadelige produkter. Å hindre at barn og unge begynner å bruke tobakk er ifølge høringsnotatet hovedfokus i departementets arbeid med tobakksforebygging. Dette er en tilnærming som Forbrukerrådet støtter.
Høringssvar: Utkast til forskrift om forsvarlig utlånspraksis
Forbrukerrådet mener at forbrukere bør kunne tegne de boliglån som de, etter en individuell vurdering, viser seg i stand til å kunne betjene. Men denne posisjonen må veies opp mot behovet for å demme opp for gjeldsveksten i husholdningene, for å sikre allmenn forbruksevne og fremtidig etterspørsel etter varer og tjenester.
Høringssvar: Omlegging av årsavgiften til avgift på trafikkforsikring
Forbrukerrådet ser fordeler med forslaget, sett opp mot dagens praksis. Det blir enklere for forbruker å forholde seg til én faktura og det blir mindre administrasjon for den enkelte med tanke på registrering ved endringer. Vi har likevel noen betenkninger.
Høringssvar: Forslag til endringer i spesiallovgivning for klageorganer
Forbrukerrådet er avtalepart i fem av nemndene der det foreslås endringer i spesiallovgivning. For fire av nemndene avgir avtalepartene et felles høringssvar for den enkelte nemnd.
Høringssvar: Endring i energiloven – tredje el-markedsdirektiv
Forbrukerrådet forutsetter at en eiermessig overføring av regionale nett til Statnett SF skjer på en slik måte at det ikke gir en økning i det kostnadsgrunnlag som legges til grunn for nettleien til vanlige forbrukere.
Høringssvar: Gjennomføring av tre legemiddelforordninger i norsk rett
Forbrukerrådet er svært positiv til at nettsider som selger legemidler nå skal merkes, slik at forbrukerne kan være sikre på hvilke sider som er trygge.
Høringssvar: Forslag til endringer i politiloven og ekomloven
Vi vil først presisere at Forbrukerrådet ikke har kompetanse til å vurdere alvorlighetsgrad og virkemiddelbruk for politiet og andre myndigheter når det gjelder bekjempelse av alvorlige forbrytelser og terror.
Høringssvar: Forslag til endringer i barnehageloven
Tilrettelegging for en kartlegging av barnehagebarn uten foreldrenes samtykke slik høringsforslaget legger opp til, vil etter vårt syn være en sterk inngripen i foreldrenes bestemmelsesrett i forhold til barna og deres valgfrihet i forhold til barnehagen. De foreslåtte tilleggene i barnehageloven medfører slik vi ser det en reell lovendring med stor praktisk betydning for barnehagene, foreldrene og barna, spesielt da det foreslås å frata foreldrene samtykkekompetanse på området.
Høringssvar: NOU 2014:6 Revisjon av eierseksjonsloven
Kommunene fortsatt bør kontrollere at standardkravene er oppfylt i forbindelse med seksjonering. Opprettholdelse av standardkravene det skapes et marked for boliger som ikke fyller de minimumskrav til standard som de fleste boligkjøpere forventer.
Høringssvar: Viderebruk av offentlig informasjon og EUs endringsdirektiv til viderebruksdirektivet
Forbrukerrådet slutter seg til de foreslåtte endringene i offentleglova som følge av endringer i viderebruksdirektivet og finner ikke grunn til å kommentere disse. Departementet ber om innspill til tilknyttede tema, og her har Forbrukerrådet merknader til spørsmålet om klageadgang, se punkt 2.
Høringssvar: Forslag til ny lov om klageorganer for forbrukersaker
Forbrukerrådet er positiv til lovforslaget. Hvis forslaget blir vedtatt i Stortinget, vil det bli etablert et utvidet og forbedret klagebehandlingstilbud på forbrukerområdet. Lovforslaget innebærer at klagebehandlingstilbudet blir heldekkende ved at Forbrukerrådet skal tilby mekling mellom partene i alle typer forbrukersaker, med noen unntak, hvor det ikke er opprettet et annet særskilt tilbud.
Høringssvar: Forskrift om rapporteringsplikt for avtaler om kraftlevering
Forbrukerrådet er tilfreds med at rapporteringsplikten i forslaget omfatter alle aktive kraftleveringsavtaler. For å sikre at alle kraftleveringsavtaler blir rapportert inn, er det viktig at alle aktører som inngår avtale med en forbruker om salg elektrisk energi, har rapporteringsplikt. NVE kan i «særlige tilfeller» dispensere fra rapporteringsplikten. Vilkåret «særlige tilfeller» setter en høy terskel for dispensasjon.
Høringssvar: Forslag om endringer i valgloven og valgforskriften
Forbrukerrådet ser positivt på forslaget om å forlenge den lovfestede fristen for mottak av forhåndsstemmer. Det er etter Forbrukerrådets vurdering en langt større demokratisk utfordring at forhåndsstemmer ikke kommer frem i tide, enn at endelig valgresultat kan komme noe senere enn i dag.
Innspill til Folkehelsemeldingen 2015
Forbrukerrådet jobber i inneværende strategiperiode innenfor flere områder som er viktig for folkehelsen. Omtrent 50 prosent av alle bilførerreiser er kortere enn 5 km. En stor andel av disse reisene kan egne seg for gange og sykkel. For å gi flere muligheten til å velge aktiv transport, er det derfor behov for raskere utbygging av sykkelveiene.
Høringssvar: Endring av yrkestransportforskr. – veipakke, løyveordning
Forbrukerrådet er opptatt av at kvaliteten på persontransport er så god som mulig. Derfor ser vi positivt på den nye forordningen og på de kravene som stilles til virksomheter som skal drive persontransport i Norge.
Høringssvar: Begrenset adgang til forskuddsfakturering av kraft
Forbrukerrådet vil gjenta vår skuffelse over at NVE har veket fra de meget gode intensjonene i direktoratets første høringsbrev, der forskuddsbetaling skulle forbys. Det kan ikke herske noen som helst tvil om at forskuddsbetaling er uønsket fra både forbrukerne og Forbrukerrådet.
Høringssvar: Endringer i kontrollforskr. og avregningsforskr. – plusskunde og skattesats
Forbrukerrådet ivaretar norske forbrukeres interesser. I en streng fortolkning vil status som plusskunde innebære at forbrukeren endrer status til produsent. Forbrukerrådet legger til grunn at de foreslåtte endringer ikke fører til endringer i kostnadsfordelingen internt i distribusjonsnettet som gir økte kostnader for kunder som ikke har mulighet til å bli plusskunde.
Høringssvar: Forskrift om måling, avregning og samordnet opptreden ved kraftomsetning
Forbrukerrådet er positiv til en organisering av informasjonsflyten i kraftsektoren som kan håndtere de store datamengdene ved innføring av AMS på en rasjonell måte, som forenkler forretningsprosesser, og som bidrar til kostnadseffektivitet.
Høringssvar: Til rapport fra ekspertgruppe om organisering av strømnettet
Norske forbrukere finansierer, sammen med øvrig alminnelig etterspørsel, allerede 90 prosent av kostnadene ved nettet. Når andre forhold enn etterspørselsvekst innen alminnelig forsyning er årsaken til viktige, nye investeringstiltak, er det rimelig at tariffene til vanlige strømbrukere skjermes for en tilhørende økning i nett-tariffene.
Høringssvar: Forslag om å oppheve legemiddelforskriften § 13-12
Forbrukerrådet er svært opptatt av at pasienter skal gis god og riktig informasjon. Dette er et nødvendig premiss for å kunne fatte riktige valg for egen helse. Veilederen knyttet til lmf § 13-1 bør i større grad enn slik vi oppfatter forslaget fra Legemiddelverket, åpne for at pasienter kan gis informasjon om hvordan medisinene hun/han har fått foreskrevet skal
håndteres.
Høringssvar: Oppheve betjeningskrav for solarier og håndheving av aldersgrensen
Forbrukerrådet er i hovedsak enig i det forslag til forskrift som legges frem og støtter at aldersgrensen håndheves ved at det innføres en kombinasjon av forhåndskontroll og elektronisk adgangskontroll. Vi ser det imidlertid som en utfordring at betjeningskravet oppheves, da det medfører at det ikke kan innføres en plikt til individuell veiledning.
Høringssvar: Ny parkeringsklagenemnd – forslag i forbindelse med relokalisering
Forbrukerrådet og Norpark ser positivt på forslaget om en ny lokalisering av Parkeringsklagenemnda. Vi mener den beste løsningen vil være å innlemme en ny parkeringsklagenemnd i den allerede eksisterende Transportklagenemnda.
Høringssvar: Revidering av AutoPASS-avtalen
Det er positivt at man reviderer AutoPASS-avtalen med tanke på å få til mest mulig lik praksis. Når det gjelder uenighet i registrerte passeringer, vil vi presisere viktigheten av at det skal være enkelt for forbruker å få tilgang på oversikt over hvilke tidspunkt det er registrert at vedkommende har passert bompunkt.
Høringssvar: Nytt felles parkeringsregelverk
Forbrukerrådet er svært glad for at regjeringen har klart å få fortgang i arbeidet med etablering av et nytt parkeringsregelverk. Vi er også glad for at forslaget som foreligger er tro mot det langvarige og grundige arbeidet som er gjort av arbeidsgruppen som har arbeidet med et felles parkeringsregelverk.
Response to consultation: EIOPA consumer trends identification
The pension system appears to be very complicated. We note that the board is perceived by many to be very complicated and not very accessible, and there is already a low-interest product that many have little knowledge about.
Høringssvar: Innspill til revisjon av sportilgangsavtale
Sportilgangsavtalen er et viktig virkemiddel som i sterkere grad bør benyttes for å styrke kapasitet og fremme punktlighet i togtrafikken. Forbrukerrådet mener at dagens avtale ikke gir nok økonomiske insentiver til effektiv utnyttelse av jernbaneinfrastrukturen. Forbrukerrådet mener at det bør gjøres betydelige endringer fra høringsforslaget.
Høringssvar: Utkast til ny forskrift om frivillig merking med Nøkkelhullet
Generelt mener Forbrukerrådet det må stilles strenge krav til frivillige merkeordninger. En hovedproblemstilling for Nøkkelhullet som merkeordning, er hvilke krav som skal stilles til de ulike gruppene av næringsmidler for å kunne få merket. I den reviderte forskriften har myndighetene gjort noen innskjerpinger og inkludert krav til saltinnhold for bl.a. kjøtt- og fiskeprodukter. Dette imøteser Forbrukerrådet, men etter vår oppfatning er ikke kriteriene strenge nok.
Høringssvar: Yrkestransportloven – passasjerrettigheter på buss, trikk og bane
Ved å velge denne formen for lovfestelse blir selve regelverket som er relevant for brukerne, enten det er passasjerene eller transportøren, liggende som et vedlegg til en forskrift til yrkestransportloven. Vi mener at denne formen for inkorporering gjør at regelverket blir vanskelig tilgjengelig, og at dette er en lite brukervennlig måte å utforme regelverk på innen forbrukerområdet.
Høringssvar: Registrering av enkeltpersoners kreditt til bruk ved kredittvurdering
Forbrukerrådet ser behovet for å etablere en ordning for registrering av enkeltpersoners kreditt. Et godt innrettet gjeldsregister vil virke preventivt mot betalingsvansker. Det betyr at registeret må fremme bedre kredittvurdering, eller kredittyters forsvarlighetsvurdering som det også heter i finansavtaleloven.
Høringssvar: Endring i avregningsforskriften
Hovedinnholdet i vår høringsuttalelse er at Forbrukerrådet uttrykker klar støtte til de foreslåtte endringene, og at NVE argumenterer godt og relevant i høringsnotatet. Innledningsvis vil Forbrukerrådet presisere at vår rolle er talerør for forbrukernes interesser. Vi vil derfor ikke ha noen oppfatning om mindre næringslivskunder også bør omfattes av og nyte godt av fordelene ved bedre forbrukerbeskyttelse.
Høringssvar: Endringer i energiloven – tredje energimarkedspakke
Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet har i samarbeid utarbeidet en rapport som konkluderer med at ansvaret for Kraftprisoversikten bør flyttes fra Konkurransetilsynet til Forbrukerrådet. Plikten til å levere data til oversikten flyttes fra meldepliktsforskriften til prisopplysningsforskriften og må omfatte alle avtaler som tilbys forbruker.
Høringssvar: Forslag til endring i forskrift om engangsavgift
Forbrukerrådet har ingen ting å bemerke hva gjelder spørsmålet om samordning av norsk regelverk til EØS-avtalen knyttet til statusendring av bruktimporterte motorvogner. Selv om det er naturlig å beregne at verdifall på kjøretøy fortsetter etter femten år, vil vi bemerke at miljø og trafikksikkerhetsargumenter taler imot å innføre avgiftsendringer som bidrar til at eldre biler blir relativt sett billigere.
Høringssvar: Forbrukerrettighetsdirektivet (201183EU)
Forbrukerrådet anser det som positivt at det som følge av implementeringen av direktiv 2011/83/E(forbrukerrettighetsdirektivet) er utarbeidet et forslag til en ny og mer oversiktlig angrerettlov. Implementeringen av direktivet og forslaget til ny lov om angrerett viderefører langt på vei dagens regler, men med noen endringer.