Lavere mva ved reperasjon
20. januar, 2022
Virkninger av å fjerne eller redusere merverdiavgiften på reparasjon av forbrukervarer.
På oppdrag for Forbrukerrådet har Oslo Economics gjennomført en utredning av virkningene av å fjerne eller redusere merverdiavgiften på reparasjoner av forbruksvarer. Formålet med et slikt tiltak er å gjøre det enklere for forbrukere å velge reparasjon fremfor å kjøpe nye produkter. Dette kan bidra til en mer effektiv ressursutnyttelse og sirkulær økonomi.
Hvorvidt tiltaket vil ha en effekt på omfanget av reparasjoner avhenger av to mekanismer. For det første må reparasjonsbedriftene overføre mva-reduksjonen helt eller delvis til sine kunder. For det andre må forbrukerne respondere med økt etterspørsel på lavere priser. Vi finner at disse to mekanismene varierer på tvers av forskjellige produktmarkeder, noe som gir ulik forventet effekt.
Gunstein Instefjord
Leder for forbrukerpolitikk
Andreas Framnes
Kommunikasjonsrådgiver – mat og helse