Side

Våre krav til forbrukervennlige aktivitetsarmbånd

2. mars, 2016

Her finner du hva forbrukere skal kunne forvente når de kjøper og tar i bruk aktivitets- og treningsarmbånd.

1. Brukervilkår og personvernerklæringer skal være lett tilgjengelige.

2. Du skal få beskjed i forkant hvis brukervilkårene blir betydelig endret.

3. Tjenesten skal behandle og definere persondata etter europeisk personvernlovgiving.

4. Du skal enkelt kunne skaffe seg oversikt over hvilke tredjeparter som mottar persondata.

5. Det skal innhentes eget samtykke hvis informasjon deles utover det som er nødvendig for å få tjenesten til å fungere.

6. Du skal kunne endre personverninnstillinger i selve appen, og offentlig deling av informasjon skal i utgangspunktet være slått av.

7. Du skal kunne laste ned og opp egne data i et universelt maskinlesbart format.

8. Brukerdata skal ikke lagres lenger enn nødvendig for å levere tjenesten. Lagringsperioder skal spesifiseres, og du skal kunne slette egne data ved avslutning av brukerkontoen.

9. Det skal ikke være vanskeligere å slette kontoen, enn det var å opprette den. Så lenge du kan opprette brukerkonto i appen, bør du også kunne slette den på samme sted.

10. Du skal få beskjed i forkant hvis du kastes ut av tjenesten. Det skal være mulig å «redde» persondata, klage på utkastelsen og få begrunnelse for beslutningen.

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto

Øyvind H. Kaldestad

Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm

Abonner på vårt nyhetsvarsel