1 av 2 har kjøpt mer enn planlagt: Slik håndterer du kundeklubbene

23. oktober, 2024

Mange har kjøpt mer enn planlagt på grunn av markedsføring fra kundeklubber, viser en ny undersøkelse. – Vær klar over at de gjør alt de kan for å få deg til å kjøpe mer, sier Forbrukerrådet.

Portrett av Guro Sollien Eriksrud, fagsjef for forbrukerøkonomi
Guro Sollien Eriksrud, fagsjef for forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet. Foto: Helen Mehammer

Det å være med i kundeklubber er blitt den nye normalen. 

9 av 10 er medlem i minst én, og i snitt er vi med i seks kundeklubber eller bonusprogrammer hver, viser tall fra YouGov, innhentet på vegne av Forbrukerrådet.

Blant de som er med i slike klubber, mottar 1 av 4 flere e-poster eller sms om dagen.

I den samme undersøkelsen svarer halvparten at markedsføring fra kundeklubber og nyhetsbrev har fått dem til å kjøpe mer enn planlagt.

– Kundeklubber kan gi nyttige tilbud, men vær obs: Kjedene gjør alt de kan for å få deg til å kjøpe mer, og noen går heller ikke av veien for å lokke deg til å bruke penger du ikke har. Det er viktig å være klar over at ikke alle fordeler er så gode som de virker ved første øyekast, sier Guro Sollien Eriksrud, fagsjef for forbrukerøkonomi i Forbrukerrådet.

Demp reklametrykket 
Skaff deg oversikt over hvilke kundeklubber du er med i, og behold bare de som gir deg fordeler på varer og tjenester du vet du trenger. For å avslutte medlemskapet er det ofte ikke nok å slette appen, du må også slette selve kontoen din. Hvis du vet at du lett blir fristet til impulskjøp, kan det være lurt å slå av pushvarsler, sms og eventuelt nyhetsbrev fra de du velger å beholde.

Sjekk om det faktisk er en god pris 
Ikke anta at du får den beste prisen bare fordi du er medlem. Før du kjøper en vare er det alltid lurt å sammenligne priser fra ulike kjeder. Et godt tips er å bruke prissammenligningstjenestene til å finne den lavest tilgjengelige prisen på markedet. Blir du for lojal til én kjede, kan du ende med å gå glipp av de billigste alternativene. 
 
Ta poeng og bonuser med en klype salt 
Sjekk hva poengene faktisk er verdt, og om de kan brukes på noe du ønsker å kjøpe. I flere kjeder er verdien av 1000 poeng ofte så lav som 25 kroner. I tillegg er det ofte strenge vilkår knyttet til bonussjekkene, som at de først kan brukes etter en viss tid, og kun er gyldige i seks eller tolv måneder. Husk at poeng og bonus er som en tilgodelapp som du må bruke hos kjeden senere, og ikke en rabatt du får her og nå.  
 
Planlegg innkjøpene dine 
Det kan være lurt å sette opp en innkjøpsliste over ting du faktisk trenger, nettopp for å unngå raske impulskjøp. Ved matinnkjøp kan ukehandling lønne seg. Hvis du vet at du ofte ender med å angre på impulskjøp, spør deg selv hva du egentlig har behov for, og prøv å ikke la deg stresse av de blinkende varslene om at salget snart er over. Unngå også å kjøpe tilbudsvarer på avbetaling, eller bruke kreditt. Da spiser rentene opp det gode tilbudet.

Prøv å gjenkjenne triks som trigger deg til å kjøpe mer 
Er du en av de mange som gjerne slenger en ekstra vare i kurven på grunn av fri frakt, impulshandler søndag kveld, eller lar deg friste av medlemstilbud, bonuser og rabattkuponger? Husk at ingenting i markedsføring er tilfeldig. 

Grep fra spillverdenen

Forbrukerrådet har også gjort en egen kartlegging av salgsteknikkene som brukes i nyhetsbrev fra kles- og sportskjeder. Ikke overraskende overlater kjedene lite til tilfeldighetene. 

Sollien Eriksrud forklarer at mange av kundeklubbene bruker spillinspirerte teknikker, som er designet for å skape en følelse av fremgang og belønning. 

Det kan være nivåer som ‘sølv’, ‘gull’ og ‘platinum’-medlemskap, eller poengsystemer hvor du tjener poeng for hvert kjøp. Disse framstår ofte mer fordelaktige enn de faktisk er.

– 1500 poeng kan høres mye ut, men er gjerne ikke verdt mer enn 30 kroner. Denne verdien må ofte tas ut i et nytt kjøp som må gjøres innen en frist på seks eller tolv måneder, og det er gjerne uklart hva den reelle verdien av opptjente poeng er, fortsetter Sollien Eriksrud.
 
Dette er teknikker som er laget for å få oss til å kjøpe mer enn vi hadde tenkt, forklarer hun.
 
– Når folk føler at de er nær ved å nå et nytt nivå eller har samlet nesten nok poeng til en belønning, er det lett å putte en ekstra vare i handlekurven.

Faksimile fra nyhetsbrev fra Kappahl som viser bruk av bonuspoeng.
BURSDAGSBONUS: Hos Kappahl gir 1000 poeng en bonus til en verdi av 25 kroner, som kan brukes ved et senere kjøp. Fra et nyhetsbrev mottatt 2. februar.

Høyt trykk på søndager

Ifølge Klarna handler vi tre ganger så mye klær, sportsutstyr og skjønnhetsprodukter på nett som ellers, bare i løpet av én time søndag kveld. 

Søndag var også den dagen da flest nyhetsbrev i Forbrukerrådets kartlegging ble sendt ut.
 
– Det å sende ut reklame akkurat på det tidspunktet folk er mest tilbøyelige til å shoppe, er bare ett av de mange salgstriksene kjedene bruker for å få oss til å kjøpe mer, forteller Sollien Eriksrud.
 
Andre grep som ofte brukes i markedsføringen er meldinger om at tiden for tilbudet renner ut og at du går glipp av det hvis du ikke slår til nå.

– Klokker som tikker ned tiden til tilbudet du har fått forsvinner, eller informasjon om at produktet du ser på straks er utsolgt, er andre typiske eksempler på manipulerende design mange kjeder benytter seg av, forklarer hun.

I de drøyeste tilfellene kombineres dette med tilbud om å handle produktet på kreditt, altså å bruke penger du ikke nødvendigvis har.

Faksimile fra nyhetsbrev fra Ellos som viser oppfordring til å ta opp lån for å kjøpe deres produkter.
REKLAME FOR PRIVATLÅN: Ellos tilbyr deg å ta opp et lån for å kjøpe ny sofa i et nyhetsbrev fra 11. februar.

Vurder fordelene dine

Sollien Eriksrud understreker at Forbrukerrådet ikke er mot kundeklubber, men oppfordrer forbrukerne til å ha et bevisst forhold til hvilke klubber de melder seg inn i, og hvordan man bruker dem. 

Det kan være lurt å vurdere hvorvidt medlemskapet faktisk gir deg fordeler, eller om det først og fremst fører til unødvendige kjøp og fristelser.

– Vi er opptatt av at det skal være enkelt for alle forbrukere å ta gode miljøvalg. Når vi lokkes til å kjøpe ting vi ikke egentlig trenger, er det lite gunstig både for lommeboka og miljøet.
 
– Ta gjerne en gjennomgang av medlemskapene dine, og meld deg ut av de du ikke lenger har nytte av. Husk at det alltid skal være en enkel avmeldingsmulighet i nyhetsbrevene og SMS-ene du mottar.

Linn Elise Jakhelln.foto

Linn Elise Jakhelln

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter

Hovedfunn fra spørreundersøkelsen

9 av 10 er medlem av kundeklubber eller abonnerer på nyhetsbrev fra salgsaktører

I snitt er vi medlem av 6 kundeklubber/bonusprogrammer hver

1 av 4 får flere eposter eller sms om dagen fra salgsaktører

1 av 2 har kjøpt mer enn de planla på grunn av markedsføringen

Se hele undersøkelsen her.

Abonner på vårt nyhetsvarsel Sjekk Forbrukerrådets podcast

Relaterte saker