1100 nordmenn i opprop mot Nintendo
18. desember, 2020
Forbrukerrådet har så langt mottatt over 1100 tilbakemeldinger om de vedvarende feilene med Nintendo Switchs kontrollere. Og antallet øker stadig.
Sammen med 9 andre europeiske forbrukerorganisasjoner satte Forbrukerrådet i gang en kartlegging av de utstrakte problemene med Nintendo Switch sine kontrollere – Joy Cons. Kontrollerne har, siden de kom på markedet, slitt med vedvarende feil som gjør dem så godt som ubrukelige.
— Det store antallet norske Nintendokunder som har meldt ifra til oss viser hvor utstrakt dette problemet er. Det er urovekkende å se hvor dårlig kvaliteten på dette relativt dyre produktet er, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet Thomas Iversen.
Kartleggingen som nå gjøres av Forbrukerrådet er et samarbeid mellom 10 europeiske forbrukerorganisasjoner, og er satt i gang for å sikre Nintendokundenes rettigheter på tvers av Europa. Til sammen har organisasjonene fått inn over 20 700 tilbakemeldinger fra forbrukere rammet av Nintendo Switch-problemet.
Ødelagt i løpet av ett år
Svarene som så langt har kommet inn viser at to tredjedeler av forbrukerne som opplevde feil ved kontrollerne, opplevde disse i løpet av det første året. Dette tyder på et svært skrøpelig produkt.
— At så mange melder om feil allerede under produktets første leveår sier mye om hvor lite holdbare disse produktene er. Når vi vet at selve konsollen har solgt mer enn 68 millioner eksemplarer er det svært bekymringsverdig å tenke på hvor mange av disse kontrollerne som har blitt kassert, kastet eller byttet ut som følge av dette, sier Iversen.
Problemet forsterkes ytterligere når tre fjerdedeler av de som har opplevd feil, ikke har klaget verken til Nintendo eller til butikken der de kjøpte konsollen.
— Dette vitner om et underforbruk av forbrukerrettigheter som er krystallklare. Dersom et produkt som dette har en fabrikasjonsfeil, så kan du klage på det i fem år, sier Iversen.
Forbrukerrådet har også samlet historier i sosiale medier, blant annet på Reddit, som tyder på at en del har hatt problemer med å få selger eller leverandør til å utføre service eller gi erstatningsprodukter for de ødelagte kontrollene.
— Det er kritikkverdig hvis den norske importøren har skapt en høy terskel for forbrukere til å få ordnet opp i dette unormalt utbredte problemet. Vi ser at en god del ikke benytter seg av rettighetene sine her, og det kan tyde på at det er blitt vanskeliggjort, sier Iversen.
Joy Con-kartleggingen har sitt utspring i EUs Green Deal, en politikk som promoterer og jobber for policyer som fremmer holdbare, reparerbare og bærekraftige produkter.
Det er landene Norge, Frankrike, Belgia, Nederland, Portugal, Italia, Slovakia, Slovenia og Hellas som har gått sammen om Joy Con kartleggingen, og til sammen er det samlet over 20 700 klager fra alle 10 landene.
Har DU hatt problemer med dine Joy Cons? Fyll gjerne ut skjemaet her.
Maren Van Buren Struksnæs
Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill