Digital

25 000 klager på Nintendo Switch

27. januar, 2021

Forbrukerrådet og den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC har i dag klaget Nintendo inn for Europakommisjonen og Forbrukertilsynet.

Det er ødelagte håndkontrollere til spillkonsollen Nintendo Switch som har ført til at Forbrukerrådet og BEUC i dag har klaget inn selskapet.

Totalt er 25 000 forbrukerklager samlet inn fra hele Europa, inkludert Frankrike, Belgia, Nederland, Portugal, Italia, Slovakia, Slovenia og Hellas.

– I Norge har Forbrukerrådet alene samlet inn over 1 600 klager fra forbrukere som har opplevd problemer med sin Nintendo Switch, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Problemet som forbrukerorganisasjonene har sett på kalles «Joy-Con drift», og gjelder en feil ved håndkontrolleren som følger med spillkonsollen. Nintendo har solgt over 68 millioner Nintendo Switch-konsoller i hele verden, mange av disse i Europa.

-Feilen gjør rett og slett kontrollerne ubrukelige. Kontrollere som har feilen vil ikke lenger kunne brukes til å spille med, da spillfiguren beveger seg selv uten at brukeren beveger på kontrollstikken, sier Iversen.

Spillkontroll i hånden.Foto

For kort levetid

Tilbakemeldingene fra forbrukerne viser at kontrollerne går i stykker i løpet av de to første årene de er i bruk. Klagene som er sendt til Europakommisjonen og Forbrukertilsynet knytter seg til at produktet går i stykker lenge før forventet endt levetid, såkalt førtidig foreldelse.

Organisasjonene påpeker også at Nintendo ikke har informert forbrukere om dette selv etter at problemet ble kjent. Selskapet har heller ikke tatt grep for å fikse problemet i nye modeller av Nintendo Switch.

Klagen er basert på direktiv om urimelig handelspraksis, som er innført i norsk rett igjennom markedsføringsloven.

Må forpliktes til å reparere

Sammen med BEUC oppfordrer Forbrukerrådet til tiltak både nasjonalt og på EU-nivå.

– Det er en klar forventning om at Nintendo må forpliktes til å reparere disse feilene, samt at nye kontrollere må lages slik at de ikke feiler på samme måte, sier Thomas Iversen.

– Forbrukere må i alle tilfeller kunne forvente å få informasjon før kjøp dersom produktene eller deler av dem har lavere holdbarhet enn det man med rimelighet kan forvente.

I tillegg mener Forbrukerrådet at forbrukerne her rett på kostnadsfri reparasjoner av ødelagte håndkontrollere.

– Vi forventer at Nintendo kommer en løsning for de tusenvis av forbrukerne som har eller har hatt ødelagte kontrollere. Mange har antakelig også kjøpt seg nye håndkontrollere, da de har trodd at den har blitt skadet i bruk, sier Iversen.

Vil ha bærekraftsinformasjon

-Det er på tide å ta grep for å forhindre at selskaper lager produkter som raskt går i stykker ved vanlig bruk. Det er lite bærekraftig. For at forbrukerne skal kunne ta informerte, bærekraftige valg og for å begrense mengden elektrisk avfall, er det på tide at elektronikkbransjen blir forpliktet til å opplyse om levetid på produktene som selges, avslutter Thomas Iversen.

Klage til Forbrukertilsynet på  Nintendo Switch Testreport Nintendo Switch Controller
Thomas Iversen.Foto

Thomas Iversen

Fagsjef/seniorrådgiver/forbrukerjurist

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto

Øyvind H. Kaldestad

Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm

Abonner på vårt nyhetsvarsel