Advarer mot utenlandske nettbutikker med norsk drakt
19. november, 2021
Forbrukere risikerer både helse og ekstrakostnader når de handler fra nettbutikker de tror er norske, men som i realiteten opererer fra utlandet.
Se liste over utenlandske nettbutikker med norsk drakt Forbrukerrådet og Miljødirektoratet har fått henvendelser om i bunn av artikkelen (NB: Listen er ikke uttømmende).
Det er ikke bare norske nettbutikker som tjener på den nært forestående kjøpefesten Black Friday. En gullgruve for utenlandske nettbutikker kan imidlertid fort bli en fallgruve for norske forbrukere.
Norsk tekst, logoer med norske flagg og ordet «norsk»-et-eller-annet i webadressen: Forbrukerrådet snakker ofte med frustrerte forbrukere som får skyhøye tollregninger, produkter som ikke lever opp til forventningene og upraktiske returneringsordninger etter å ha lagt elektronikk, klær, kjøkkenutstyr og annet i den digitale handlekurven de trodde var fra Norge.
– Det er lett å la seg lure, sier Gunstein Instefjord, leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet.
– Dette er en bevisst salgsmetode. Den spiller på tilliten og forventningene forbrukere har til norsk handelsstand, og til at butikken følger de krav som gjelder for produkter på det europeiske markedet, sier han.
Hør Forbrukerrådets podkast «Life Hacks» om tematikken her:
Forbrukerrådet har laget en sjekkliste til deg som vurderer å gjøre en netthandel. Den leser du her.
Helse- og miljøskadelige stoffer
Miljødirektoratets kontroller viser videre at de utenomeuropeiske nettbutikkene i større grad selger forbudte produkter, som inneholder helse- og miljøskadelige stoffer, enn butikkene innenfor EU/EØS.
– Vi er bekymret fordi de utenomeuropeiske nettbutikkene ikke forholder seg til de strenge reguleringene og kvalitetssystemene vi har i EU og i Norge. De ulovlige stoffene vi har funnet i våre produktkontroller er i beste fall allergifremkallende, og i verste fall kreftfremkallende, sier seksjonsleder i Miljødirektoratet, Mathieu Veulemans.
Får importøransvar
Det er ikke bare helseskade, lang leveringstid og ekstrautgifter du må være klar over når du først har mottatt varer fra land utenfor EU/EØS, sier Instefjord i Forbrukerrådet. Du mister nemlig forbrukerrettighetene dine samtidig som du i praksis får importøransvar.
– Handler du i butikker utenfor EU/EØS, som Kina, USA og Taiwan, er det ditt ansvar å sørge for å dokumentere at produktene tilfredsstiller europeiske krav om helse, miljø og sikkerhet. Om du videreselger eller gir bort varen står du som ansvarlig, sier Instefjord.
Han viser til BEUC-rapporten fra februar 2020, der to av tre testede produkter kjøpt fra blant andre Amazon, AliExpress, eBay og Wish hadde alvorlige feil og mangler.
Av syv testede røykvarslere, var det ingen som passerte testen – ikke én røykvarsler reagerte på karbonmonoksid, mens fire ikke reagerte på noe røyk i det hele tatt.
– Når utenlandske nettbutikker med navn som norsk-fashionoutlet.com eller sandvika-storsenter.com faktisk ser norske ut er det ikke rart man blir overrasket når varen blir sendt fra Asia og man må betale tollavgift på produktet når det omsider dukker opp i posten, sier Instefjord.
Ubehagelighetene stopper imidlertid ikke der, ifølge Instefjord.
– Dersom varen ikke faller i smak, eller ikke lever opp til forventningene og man ønsker å returnere den, risikerer man et skyhøyt portogebyr. Produktet kan i praksis komme fra hvor som helst i hele verden. Å sende en jerngryte i retur til for eksempel Kina kan bli en kostbar affære, sier han.
Sjekkliste før Black Friday-handelen
For å hjelpe forbrukere å være oppmerksomme på hvilke nettsteder som opererer fra utlandet publiserer Forbrukerrådet og Miljødirektoratet nå en liste over ofte besøkte nettbutikker som ved første øyekast ser norske ut, men som ikke er det.
Før du slår til på et Black Friday-tilbud, har Instefjord noen enkle forholdsregler, slik at du kan forsikre deg om at nettbutikken du handler fra faktisk opererer fra Norge.
– Før du trykker «Gå til kassen» kan du nå dobbeltsjekke med faktaboksen over nettbutikker som operer fra utlandet. Finner du nettbutikken der, kan du tenke deg om to ganger før du fullfører handelen, sier Instefjord.
Se listen nederst i artikkelen.
Om du ikke finner nettbutikken i oversikten, bør du likevel gjøre en liten jobb selv:
– Finner du ingen kontaktinformasjon til selskapet utenom et kontaktskjema bør du være kritisk. Har du hørt om butikken før? Ta også en nøye titt på produktbeskrivelsen, bildeteksten og eventuelle brukeranmeldelser, sier Instefjord, og avslutter:
– Om tekstene åpenbart er traktert gjennom en oversettelsesrobot og er full av feil er sjansen stor for at varen du er i ferd med å bestille også er det.
Andreas Framnes
Kommunikasjonsrådgiver – mat og helse
Gunstein Instefjord
Leder for forbrukerpolitikk