Digital

Cayla forbudt i Tyskland, på salg i Norge

17. februar, 2017

Den internettilkoblede dukken «My Friend Cayla» forbys nå i Tyskland. Samtidig pumpes den ut til sterkt redusert pris i norske butikker. – Kritikkverdig, mener Forbrukerrådet.

Det tyske salgsforbudet bekreftes av den tyske reguleringsmyndigheten for tele, post, energi og bane, Bundesnetzagentur.

– Toptoy, som distribuerer og forhandler dukken i Norge, må ta samfunnsansvar og få dukken ut av norske butikkhyller, sier Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet.

Press Release in English

cayla copy

Forbrukerrådets test av utvalgte internettilkoblede leketøy for barn viser at lekens sikkerhet er for dårlig. Hvem som helst kan ta kontroll over dukken og avlytte det som blir sagt med enkle grep.

Etter at det ble kjent at dukken svikter stygt når det kommer til å ivareta sikkerhet, person- og forbrukervern, har store leketøyskjeder i Europa og Walmart og Toys’R’Us i USA sluttet å selge dukken. Toys’R’Us Norge og BR-leker selger fortsatt disse dukkene i norske butikker.

– Det er kritikkverdig at dukkene dyttes ut på salg i Norge. Dette viser at forbrukere ikke er beskyttet godt nok knyttet til internettilkoblede produkter, sier Myrstad.

Bekymret for forbrukervernet

I begynnelsen av desember klaget Forbrukerrådet inn dukken til Forbrukerombudet og Datatilsynet for brudd på markedsføringslov og personopplysningsloven. I tillegg ble det sendt en bekymringsmelding til Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB).

– Vi har dialog med Toptoy, men opplever at de ikke svarer på spørsmålene vi stiller dem. Dette vitner om at vi trenger et regelverk i Norge som tar høyde for sikkerhet og personvern knyttet til at ting kobles på nett, sier Myrstad.

Forbrukerrådet mener:

Vi trenger et regelverk som gjør at produkter som kobles på internett er trygge å bruke. Dagens produktsikkerhetsdirektiv omfatter ikke digitale egenskaper ved produktene, kun fysisk og mekaniske egenskaper. Leketøysdirektivet viser til ulike standarder, disse omhandler sikkerhet rundt kvelning, klemskade, kjemikalieinnhold. Det finnes ingen standard utviklet på digital sikkerhet. Dette må på plass.

Dukken «My Friend Cayla» svikter på flere fronter:

• Manglende sikkerhet
Med enkle grep kan hvem som helst ta kontroll over lekene. Uten noen form for fysisk kontakt, kan du enkelt via mobiltelefon kommunisere gjennom dukken og benytte den til å avlytte det som blir sagt.

• Ulovlige brukervilkår
Før du tar i bruk dukken, må du blant annet si ja til at vilkårene kan endres uten at du får beskjed, at personlig data kan bli brukt til målrettet reklame, og at informasjonen kan bli delt med ukjente tredjeparter.

• Lekene sladrer på barnet ditt
Samtalen mellom barnet og dukken blir sendt direkte til selskapet Nuance i USA, som spesialiserer seg på stemmegjenkjenning. Selskapet tar seg retten til å dele informasjonen med tredjeparter og benytte stemmedata i en rekke sammenhenger.

• Skjult markedsføring
Lekene inneholder forhåndsprogrammerte fraser, hvor utvalgte varer og tjenester blir omtalt i positive vendinger. Cayla forteller for eksempel hvor glad hun er i ulike Disney-filmer, samtidig som produsenten har kommersielle bindinger til Disney.

Internett-tilkoblede leker.Foto

Talsperson:

Finn Mystad

fagdirektør digitale tjenester
(+47) 479 66 900

Aktuelle internasjonale saker:

BBC

Süd-Deutsche Zeitung

Bild

Die Welt 

Abonner på vårt nyhetsvarsel