Digital

Cayla og i-Que bryter flere norske lover

6. desember, 2016

My Friend Cayla og i-Que svikter stygt når det kommer til å ivareta sikkerhet, person- og forbrukervern, viser Forbrukerrådets gjennomgang av internettilkoblede leker.

Press release in English

Forbrukerrådet har gjennomgått brukervilkårene og gjennomført en teknisk test av tre internettilkoblede leker. Dessverre er det svært mye som bør tas tak i før lekene kobles til nettet.

På bakgrunn av det som er avdekket, klager Forbrukerrådet nå inn produsenten til Datatilsynet og Forbrukerombudet for brudd på personopplysningsloven og markedsføringsloven. Det blir også sendt en bekymringsmelding til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap for manglende sikkerhet.

Hør intervju med Randi Flesland og Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet i Forbrukerrådets podkast.

Randi Flesland.Foto

– Produkter og tjenester rettet mot barn skal selvfølgelig ivareta sikkerhet og personvern. Butikkene har et opplagt ansvar med å se at dette er på plass før de selger leker som er koblet på internett, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

– Vi ber nå bransje og myndigheter se til at grunnleggende forbrukervern kommer på plass, og at barn ikke brukes som testkaniner for dårlig og uferdig teknologi.

Over 20 forbrukerorganisasjoner i Europa og USA deltar i Forbrukerrådets aksjon for tryggere leker, og flere har varslet at de vil sende klager til myndighetene i sine land.

Svikter på flere fronter

I undersøkelsen har Forbrukerrådet blant annet avdekket:

  • Manglende sikkerhet
    Med enkle grep kan hvem som helst ta kontroll over lekene. Uten noen form for fysisk kontakt, kan du enkelt via mobiltelefon kommunisere gjennom dukken og benytte den til å avlytte det som blir sagt.
  • Ulovlige brukervilkår
    Før du tar i bruk dukken, må du blant annet si ja til at vilkårene kan endres uten at du får beskjed, at personlig data kan bli brukt til målrettet reklame, og at informasjonen kan bli delt med ukjente tredjeparter.
  • Lekene sladrer på barnet ditt
    Samtalen mellom barnet og dukken blir sendt direkte til selskapet Nuance i USA, som spesialiserer seg på stemmegjenkjenning. Selskapet tar seg retten til å dele informasjonen med tredjeparter og benytte stemmedata i en rekke sammenhenger.
  • Skjult markedsføring
    Lekene inneholder forhåndsprogrammerte fraser, hvor utvalgte varer og tjenester blir omtalt i positive vendinger. Cayla forteller for eksempel hvor glad hun er i ulike Disney-filmer, samtidig som produsenten har kommersielle bindinger til Disney.– Stadig flere produkter kobles til nettet, noe som opplagt gir mange nye muligheter. Samtidig må produsenter og tjenesteleverandører ta høyde for sikkerhets- og personvernsrisikoen som følger med når man beveger seg inn i det digitale, sier Randi Flesland.

Se hvordan lekene svikter
Internett-tilkoblede leker.Foto

Forbrukertips

  1. Tenk deg om to ganger før du kjøper disse lekene. Produktene har flere, alvorlige mangler når det kommer til sikkerhet og personvern.
  2. Klag til butikken hvis du ønsker å levere lekene tilbake. Vis til manglende sikkerhet og personvern. Du har 14 dagers angrerett hvis lekene er kjøpt på nett.
  3. Husk å skru av leken når den ikke er i bruk. Dette gir deg kontroll over hvem som er tilkoblet dukken. Vær oppmerksom på at dette ikke løser utfordringene med manglende personvern.
Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto

Øyvind H. Kaldestad

Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm

Om lekene

Lekene som er testet, er koblet til internett via en app, og benytter teknologi for stemmegjenkjenning for å kommunisere med barnet.

Hello Barbie, som også er testet, er foreløpig kun tilgjengelig på det amerikanske markedet.

Pressefoto

Randi Flesland og lekene (Foto: Forbrukerrådet)

Cayla og i-Que (Foto: Forbrukerrådet)

Cayla (Foto: Forbrukerrådet)

i-Que (Foto: Forbrukerrådet)

Abonner på vårt nyhetsvarsel