Digital
Seminar og lansering av rapport om manipulerende design
2. november, 2022
Bli med og se hvordan virksomheter bruker design til å styre, lure og presse oss til å ta avgjørelser – og hvordan dette resulterer i tap av tid, penger og personopplysninger.
Få med deg en rykende fersk undersøkelse med norske eksempler og innsikt i hvordan forbrukere opplever manipulerende design. Interaksjonsdesigner Harry Brignull (mannen bak begrepet «dark patterns»), Irmelin Bergh fra Nudge Lab og Henrik Kulseng fra Forbrukertilsynet kommer også for å diskutere hvordan forbrukere kan beskyttes.
Seminaret ble arrangert 1. desember 2022, 1000-1130. Se opptak nedenfor
Sted: LO Media Studio, Møllergata 10, (Statstilsattes hus).
Tidspunkt | Program |
---|---|
09.30-10.00 | Registering og kaffe |
10.00-10.10 | Åpning
Statssekretær Trine Fagervik, Barne- og familiedepartementet |
10.10-10.30 | Understanding deceptive user interfaces, stamping them out and improving the web
Harry Brignull, ledende uavhengig interaksjondesigner-og initiativtaker til nettsiden deceptive.design, tidligere darkpatterns.org (deltar på video) |
10.30-10.50 | Lansering av Forbrukerrådets rapport om manipulerende design
Fagdirektør Finn Myrstad |
10.50-11.30 | Samtale om hva som bør gjøres for å beskytte forbrukere mot manipulerende design
Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i samtale med Irmelin Bergh, atferdspsykolog og partner i Nudgelab og Henrik Kulseng, juridisk rådgiver i Forbrukertilsynet. Mulighet for publikum å stille spørsmål og komme med kommentarer. |
11.30-12.00 | Vrimlelunsj (enkel servering) |
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm