Digital

Seminar og lansering av rapport om manipulerende design 

2. november, 2022

Bli med og se hvordan virksomheter bruker design til å styre, lure og presse oss til å ta avgjørelser – og hvordan dette resulterer i tap av tid, penger og personopplysninger.

Få med deg en rykende fersk undersøkelse med norske eksempler og innsikt i hvordan forbrukere opplever manipulerende design. Interaksjonsdesigner Harry Brignull (mannen bak begrepet «dark patterns»), Irmelin Bergh fra Nudge Lab og Henrik Kulseng fra Forbrukertilsynet kommer også for å diskutere hvordan forbrukere kan beskyttes.

Seminaret ble arrangert 1. desember 2022, 1000-1130. Se opptak nedenfor

Sted: LO Media Studio, Møllergata 10, (Statstilsattes hus).

Program
Tidspunkt Program
09.30-10.00 Registering og kaffe
10.00-10.10
Åpning
Statssekretær Trine Fagervik, Barne- og familiedepartementet
10.10-10.30
Understanding deceptive user interfaces, stamping them out and improving the web
Harry Brignull, ledende uavhengig interaksjondesigner-og initiativtaker til nettsiden deceptive.design, tidligere darkpatterns.org (deltar på video)
10.30-10.50
Lansering av Forbrukerrådets rapport om manipulerende design
Fagdirektør Finn Myrstad
10.50-11.30
Samtale om hva som bør gjøres for å beskytte forbrukere mot manipulerende design
Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i samtale med Irmelin Bergh, atferdspsykolog og partner i Nudgelab og Henrik Kulseng, juridisk rådgiver i Forbrukertilsynet. Mulighet for publikum å stille spørsmål og komme med kommentarer.
11.30-12.00 Vrimlelunsj (enkel servering)
Se rapport (på norsk og engelsk), brev til selskaper mm

Bilde av ansatt: Øyvind Herseth Kaldestad.Foto

Øyvind H. Kaldestad

Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm

Abonner på vårt nyhetsvarsel