Dine rettigheter ved restrukturering av SAS
5. juli, 2022
SAS har søkt om konkursbeskyttelse. Her er Forbrukerrådets råd til deg som skal reise med selskapet.
SAS er nå i en juridisk prosess for finansiell restrukturering under tilsyn av en amerikansk føderal domstol.
SAS skriver i en børsmelding at de har midler til å møte sine forpliktelser på kort sikt. Hvordan det går med ditt krav mot SAS, enten det er krav på refusjon av billetter, erstatning for nye billetter eller standardisert erstatning vil avhenge av hvordan prosessen i USA foregår. SAS sier at de vil fortsette å fly mens restruktureringen pågår.
Hva dette betyr for passasjerer som venter på refusjon er uklart, og en «Chapter 11»-prosess kan ta lang tid.
– Forbrukere som venter på refusjon av billettene sine har rett på tilbakebetaling innen sju dager etter at de sendte kravet, sier Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet.
Krev omruting og forpleining
SAS delte ut informasjon til passasjerene da pilotstreiken startet. Der oppfordrer SAS passasjerene til å kjøpe sin egen erstatningsflyvning og kreve summen dekket av SAS.
– Men å kjøpe egne erstatningsbilletter fremstår nå som mer risikabelt enn tidligere, siden det er vanskelig å vite hva som skjer mens prosessen i USA pågår, sier Iversen.
– Vi anbefaler derfor at passasjerene gjør det de kan for å få SAS til å sørge for omruting og forpleining, uten at passasjerene skal behøve å legge ut for dette, sier Iversen.
Forpleining er retten til mat og drikke og eventuelt hotellopphold dersom det blir nødvendig mens du venter på ny flyvning. Det er selskapet som skal stå for dette.
– Dersom du likevel må legge ut for forpleiningen selv, så kan du kreve dette refundert av SAS i etterkant, sier Iversen.
Norwegian sin plan for restrukturering i 2021 førte til at selskapet utbetalte kun fem prosent av kravene til kreditorer som ikke ønsket å bli aksjonærer. Det vil si at en forbruker som hadde 10 000 kroner i refusjonskrav, fikk utbetalt 500 kroner til slutt. Det er likevel viktig å huske på at Norwegian gjorde sin restrukturering i Irland, ikke som en amerikansk «Chapter 11.» Bruk av amerikansk chapter 11 vil forhåpentligvis i større grad ivareta forbrukerne underveis i prosessen.
– Hva som skjer med SAS er for tidlig å si, men du må være klar over at det åpenbart er en risiko for at penger du legger ut for alternativ transport ikke nødvendigvis blir refundert i sin helhet, sier Iversen.
Følg med
Det er viktig at du følger med på informasjon fra SAS om din reise. Dersom du ikke har hørt noe annet, må du regne med at flyvningen går som planlagt. Dette gjelder både hvis du har vanlige ruteflybilletter og hvis du har billetter til en pakkereise der SAS står for transporten.
– Jeg oppfordrer folk til å følge med på informasjonen fra SAS og nyhetene, særlig hvis du har en reise litt frem i tid, sier Iversen. Hvis streiken blir avblåst så vil flyene etter hvert kunne begynne å gå som normalt igjen.
Ifølge SAS vil selskapet fortsette å drive virksomheten mens restruktureringen pågår, inkludert bonusprogrammet Eurobonus.
Har man betalt reisen med kort, har man en ekstra beskyttelse.
Rett krav mot banken (kortreklamasjon)
Hvis du har bestilt flybilletter med kredittkort eller debetkort fra Visa eller MasterCard, har du rett på refusjon av flybillettprisen fra banken som utstedte kortet.
Du kan ikke kreve erstatning for ubenyttet hotell, leiebil eller billetter for alternativ reise fra banken. Reiseforsikringen dekker heller ikke slike tap.
– Kortreklamasjon krever ikke at SAS har avvist kravet ditt, det er nok at du har sendt kravet ditt, sier Iversen. Han understreker at dette følger helt klart av finansavtaleloven § 54b.
Les mer om kortreklamasjon her.
Når du har bestilt en pakketur
Hvis SAS-flyvningen din inngår i en pakketur, det vil si en kombinasjon av flyreise og opphold, må du forholde deg til pakkereiseselskapet. De er ansvarlig for å få deg frem til destinasjonen din, og eventuelt refundere deg dersom reisen ikke blir noe av som følge av innstilte SAS-fly.