Økonomi

Etisk Bankguide 2019 – her er årets resultater

21. november, 2019

Resultatene fra årets Etisk Bankguide er klare. Og de er gledelige for mange bankkunder.

– Norske banker ligger på et gjennomsnitt som kun slås av nederlandske og svenske banker. Siden vi lanserte guiden for fire år siden, har vi sett en kraftig positiv endring i bransjen, sier Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet.

Etisk bankguide er basert på en omfattende gjennomgang av bankenes retningslinjer, krav og policydokumenter. Framtiden i våre hender og Forbrukerrådet har kontrollert hver enkelt bank innenfor 14 ulike temaområder, og har deretter utarbeidet scoringer for hver bank. Jo høyere score, jo bedre retningslinjer har bankene når det gjelder samfunnsansvar, etikk og bærekraft.

Se hele rangeringen her.

Gjennomsnittsscoren blant norske banker ligger på 68 prosent for 2019, et hopp opp fra fjorårets 60 prosent.

Jorge jensen.foto

Alle utelukker kull

Alle banker har nå på plass en eller annen form for utelukkelse av kull. KLP har de strengeste kriteriene på investeringssiden, strengere enn Oljefondet, og selger seg ut av selskaper med inntekt over 5 % fra kullvirksomhet. Sparebank 1 SR-Bank, Sparebanken Vest og Sandnes Sparebank utelukker kullselskaper fra alle forretningsområder.

– Den store finansnyheten som kom forrige uke er at en av verdens største banker, Den europeiske investeringsbanken (EIB), vil slutte å finansiere fossile prosjekter. Vi er fornøyde med at alle de norske bankene nå har på plass retningslinjer som i en eller annen form utelukker kull, neste steg bør være å slutte å investere i fossile selskaper, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender.

Sparebankene tar innpå

De fire øverste plassene beholdes av Cultura, Storebrand, KLP og DNB, som alle oppnår en meget god score. Deretter ser vi et skifte fra fjoråret: Sparebankene markerer seg med et tydelig søkelys på etikk og bærekraft. Sparebank 1 SR-bank gjør et kjempehopp fra jumboplass og opp til femte, og har størst fremgang av alle banker i denne runden.

– SR-bank går fra 35 prosent til 72 prosent. De har gjort betydelige forbedringer siden i fjor, og har åpenbart dette i fokus. Det bør være til inspirasjon for flere av de store aktørene som vi nå ser at dilter etter, forteller Jensen.

Også Sandnes Sparebank og Sparebank 1 Nord-Norge viser tydelig forbedring det siste året.

Oppfordring til jumboplassene

Nederst på rangeringen finner vi Danske bank, Handelsbanken og Nordea. Nordea oppnår en samlet score på 52 prosent, og ligger helt på bunn. Det er verken Forbrukerrådet eller Framtiden i våre hender spesielt imponert over.

– Nordea er Nordens største bank, med mer enn 10 millioner personkunder og 700 000 bedriftskunder. Det er oppsiktsvekkende at de bunner på vår måling, med de ressursene de disponerer samtidig som vi ikke ser noe som tyder på at Nordeas kundene bryr seg mindre om etikk og bærekraft enn andre bankkunder, sier Jensen.

Handelsbanken, Danske Bank og Nordea har historisk sett kommet lavtscorende ut av Etisk bankguide. Danske bank og Nordea har forbedret prosentscore noe i løpet av de siste fire årene, Handelsbanken har derimot ligget på samme score siden guidens første versjon ble lansert.

Ikke hvil på laurbærene!

Selv om den gjennomsnittlige scoren for de norske bankene har bedret seg, advarer Framtiden i våre hender og Forbrukerrådet bankene mot å hvile på laurbærene.

– Gode retningslinjer for bærekraft og etikk krever kontinuerlig arbeid. Selv om gjennomsnittsscoren er relativt høy, betyr ikke det at bankene ikke har forbedringspotensial. Og en god policy er ingen garanti for god praksis. Det er svært viktig at bankene påser at policyene ikke bare er på papiret, sier Anja Bakken Riise.

nærbilde av kommunikasjonsrådgiver Maren Struksnæs.Foto

Maren Van Buren Struksnæs

Kommunikasjonsrådgiver – forbrukerrettigheter og digitale spill

Abonner på vårt nyhetsvarsel