Europeisk kommunikasjonspris til Forbrukerrådet
4. desember, 2017
Forbrukerrådets kampanje #toyfail vant kategorien «Public Affairs» i European Excellence Award 2017. – En flott anerkjennelse av arbeidet for tryggere internettilkoblede produkter, sier Randi Flesland.
Forbrukerrådet avdekket høsten 2016 at flere internettilkoblede leker manglet grunnleggende sikkerhet, opererte med ulovlige brukervilkår og delte samtalene med barna med et selskap i USA. På bakgrunn av funnene gjennomførte Forbrukerrådet, i samarbeid med forbrukerorganisasjoner i 16 land, kampanjen #toyfail.
#toyfail nådde torsdag 30. november helt til topps i den prestisjetunge konkurransen European Excellence Award i kategorien «Public Affairs».
– Dette er en flott anerkjennelse av arbeidet som er lagt ned. Det er et opplagt behov for bedre forbrukerbeskyttelse i tilkoblede forbrukerprodukter, noe vi ikke minst så av testen vi gjorde i september med smartklokker for barn, sier Randi Flesland.
Resultater av kampanjen
Som konsekvens av kampanjen fjernet amerikanske Amazon, Toys R Us, og flere store leketøyskjeder i Nederland og Belgia lekene fra butikkhyllene. BR-leker og Toys R Us gav dessuten pengene tilbake til norske forbrukere.
Forbrukerrådet har også i etterkant blitt invitert til EU-parlamentet, Federal Trade Commission i USA og en rekke andre myndigheter og konferanser i inn- og utland for å snakke om problemstillingen.
Prosjektet fikk stor oppmerksomhet i tradisjonelle og sosiale medier, med over 1 700 medieoppslag i over 90 land.
Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm