Facebook og Google manipulerer oss til å dele personinformasjon
27. juni, 2018
Facebook og Google manipulerer oss til å dele mest mulig om oss selv gjennom utspekulert design, forvirrende løsninger og «alt eller ingenting-valg», viser en gjennomgang av selskapenes personvernvarsler.
I forbindelse med innføringen av nye personvernregler blir brukere av digitale tjenester bedt om å ta stilling til deling og bruk av personopplysninger, såkalte pop-up-varsler. Dessverre er det lite som tyder på at selskaper som Facebook eller Google ønsker å gi oss reelle valgmuligheter.
– Selskapene manipulerer brukerne til å dele informasjon om seg selv. Dette er respektløst overfor egne brukere, og etter vår mening i strid med lovens intensjon om at vi skal få kontroll over egne personopplysninger, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet og en rekke forbrukerorganisasjoner ber nå europeiske datatilsyn vurdere om selskapenes praksis er i tråd med personvernforordningen.
Manipuleres til å dele
I Forbrukerrådets gjennomgang av selskapenes personvernvarsler, fremkommer det at vi dyttes mot deling gjennom:
– Vi forventer at selskapene legger til rette for gode og opplyste valg og lar brukerne få kontroll over egne personopplysninger. Dessverre er det ikke slik i dag, noe som både bryter med forbrukernes forventninger og intensjonen bak det nye regelverket, sier Finn Myrstad.

Øyvind H. Kaldestad
Kommunikasjonsrådgiver – digitale rettigheter og strøm
Pressebilder og video
Pressebilder og video kan lastes ned fra Dropbox.
Pressebilde fagdirektør Finn Myrstad (foto: Ole Walter Jacobsen)
Press Release in English
New analysis shows how Facebook and Google push users into sharing personal data